Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST OG FOTO Morten Bek
Der er ingen forbrændingsmotor i mere end halvdelen af de nye biler, der bliver solgt i Danmark lige nu. Elbilerne har overhalet de klassisk motoriserede biler. Men når det er halvdelen, så er den anden halvdel – bilerne med forbrændingsmotor – stadig en så ligeværdig del af markedet som elbilerne.
Det er noget, der er lidt for nemt at glemme som motorjournalist. Der kommer så mange nye elbiler, og priskampen er så ekstrem, at biler med forbrændingsmotor bliver overset.
Med denne test af de faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og konkurrenten Nissan Qashqai giver jeg benzinbilerne noget tid i rampelyset.
Det skal du, ikke jeg, afgøre. Hvis du føler, at en benzinbil dækker dine behov bedre end en elbil, og den passer bedre ind i dit liv, så er du 100 procent fri til at købe en benzinbil. I hvert fald indtil den tvungne omstilling i EU på et tidspunkt starter op.
En benzinbil er langt mindre effektiv end en elbil, når den skal omsætte sit brændstof til fremdrift. Men i forhold til hvad benzinmotorer leverede, da jeg var barn, så er effektiviteten fremragende. For ikke at tale om udledningen af skadelige stoffer. Den er der selvfølgelig stadig, udledningen, og den er virkelig noget skidt for miljøet og menneskene, hvor den foregår.
Benzinbilen (og dieselbilen) får ingen større rabat i det danske afgiftssystem, og derfor ser benzinbiler i Danmark ofte meget dyre ud ved siden af tilsvarende elbiler. En Hyundai Ioniq 5 giver mere udstyr og flere kræfter for pengene end en Tucson, og Nissan Ariya får da også Qashqai til at se dyr ud.
Noget af det gode ved de to SUV-modeller fra Hyundai og Nissan er, at de slet ikke er så dyre endda. Mens en ny VW Tiguan koster mindst 500.000 kr. med benzinmotor, så kan Tucson fås fra 324.995 kr. og Qashqai lige nu fra 299.900 kr. (Nissan kører med tilbudspriser, som gælder til slutningen af oktober, men der er en chance for, at de forlænges).
Det mener jeg, er stærke priser. Det er godt nok priser for modeller med manuel gearkasse, og hos begge mærker koster det 35.000 kr. at få automatgear. Hos Hyundai er det desværre ikke bare at lægge 35.000 kr. til de 324.995 kr., for automatgear kræver højere udstyrsniveau, så man skal skrabe mindst 399.995 kr. sammen til en Tucson med automatgear.
LÆS OGSÅ | Test: VW har priset Tiguan ud af markedet
Testbilerne kører begge med højere udstyrsniveauer. Tucson-varianten hedder Advanced og koster 424.995 kr., og så har den godter som el-betjent bagklap, matrix-LED-forlygter, automatisk klima med tre zoner og indtræk delvist i kunstlæder. Benzinmotoren er en 1,6-liters med turbo og 160 hestekræfter, og den automatiske gearkasse er af typen med dobbeltkobling, og den engang så populære plug-in hybrid fås kun som lagermodel i den gamle udgave.
Nissan bruger et automatgear uden trin – en CVT-gearkasse. Et elastikgear, som nogen siger, men japanerne har lagt kunstige trin ind, som skal forbedre køreoplevelsen. Motoren er en lille 1,3’er, som er lavet sammen med Renault og Mercedes, og når den har automatisk gearkasse, yder den 158 hestekræfter. Udstyrsniveauet er det næsthøjeste, Tekna, og her får man også rigtig meget udstyr. Prisen er 379.900 kr. frem til den 31. december, hvorefter den stiger til 404.900 kr.
Tucson er den af de to, der på ydersiden ligner sig selv mest i forhold til før faceliftet. Alle de mange kanter og origami-folder er der ikke pillet ved, og det er fronten, der har fået kærligheden at føle. Den oprindelige plan var at gemme LED-kørelyset i elementer, der så ud som om, de var en del af den store grill. Med faceliftet er det nemmere at se, hvad der er grill, og hvad der er lygter.
Jeg tvivler på, at ret mange vil kunne se forskel på Tucson før og efter faceliftet. Før de kigger i kabinen. Alt omkring førerpladsen er skrottet. Nyt rat, fælles panel til instrumentering og nyt infotainmentsystem (der har skærm på 12,3” i stedet for 10,25”), nyt klimapanel med rigtige drejeknapper til temperaturen og en ubrugelig aflæggeplads til højre for infotainmentsystemet.
Nissan-designerne har haft den store, kreative pensel fremme. Omvendt af Hyundai-folkene har de lavet det meste på ydersiden, mens formerne omkring førerpladsen ikke har ændret sig. Fronten på Qashqai er gået fra forglemmelig elegance til mindeværdig skulptur (ligner grillen lidt et stort rivejern?).
I kabinen har der været to fokuspunkter: materialerne og infotainmentsystemet. Missionen har været bedre materialekvalitet, selv om den også før var fin. Der er nu kunstlæder eller Alcantara på dele af instrumentpanelet. Infotainmentsystemet er en opvisning i Googles kunst, og det gør systemet betragteligt bedre end det gamle. Alene Google Maps i stedet for Nissans gamle navigationssystem gør Qashqai til en bedre bil.
De otte centimeter, som Tucson er længere end Qashqai, bruges til et væsentligt større bagagerum. I forhold til de to bilers klasse har Tucson et stort bagagerum, og der er kun et punkt, hvor Qashqai-bagagerummet vinder.
Den japanske SUV har en bundplade, der er delt i to. En lille ting, der er til stor gavn. Den ene del kan nemlig stilles på højkant midt i bagagerummet (se billede), så den fungerer som spærre, så mindre genstande ikke vælter rundt.
Tucson-kabinen føles lidt mere luftig, og jeg vil vurdere, at den har lidt mere plads på bagsædet end Qashqai. Den tredje zone i klimaanlægget, hvor man styrer temperaturen i midterkonsollen foran midtersædet, er en bonus ved at vælge Advanced-udstyrsniveauet.
Som man nok kan fornemme på interiørbillederne af de to biler, er der ikke brugt farver til at pifte op. Sort i sort med stænk af grå, som formentlig også er det, de fleste vil have i en ny bil. Tucson fås, hvis det skal være lidt mere vovet, med gråt indtræk og (flere) grå detaljer, og prislisten viser også mulighed for interiør med grønne detaljer. Tucson fås med alt fra head up-display over elektronisk styret undervogn til ventilerede forsæder, men så ser man også ind i en pris på omkring 500.000 kr.
Nissan tilbyder ingen valg mellem farver i kabinen. Alt efter udstyrsmodel er indtræk og paneler i sort eller en lidt anden sort. Til gengæld har Qashqai allerede på næsthøjeste udstyrsniveau, Tekna, mere udstyr end Tucson: elektrisk justerbart førersæde, indtræk i kunstlæder, stort head-up-display. På øverste niveau, Tekna+, er der ægte læder, elektrisk justerbart passagersæde, Bose-lydanlæg, massage i forsæderne og panoramaglastag, men Tekna+ er ikke på tilbud, og den koster 431.900 kr.
Det er to velkørende biler, Tucson og Qashqai. Der er, som forventet, ikke acceleration til lynhurtige overhalinger på en trafikeret landevej (eller til at give kilden i maven), men der er de kræfter, man har brug for. Der er også bedre køreegenskaber end i mange elbiler i samme eller den lidt større klasse, for de to SUV-modeller med benzinmotorer er letvægtere ved siden af elbilerne.
Her er to højbenede biler, som vejer 1.500-1.600 kilo, som er 400-600 kilo mindre end tilsvarende elbiler. De har ikke det lave tyngdepunkt, som et tungt batteri giver en elbil, men de har rigtig god balance og en naturlig lethed i sving.
Tucson føles af og til lidt stivbenet på sine 18” alufælge. Det er helt sikkert godt for den at køre på de 17”, som er standard på Essential-niveauet, der ligger under testbilens Advanced-niveau. Det er alligevel en bil, der er behagelig og komfortabel, og benzinmotorens 160 hestekræfter rækker. Dobbeltkoblingsgearkassen er hurtig, men den kan være sløv til at skifte ved pludselige udbrud, hvor man har brug for mange kræfter. Her oplever jeg også en motor, der bliver grov ved høje omdrejninger.
Den lille motor i Qashqai er mere raffineret, og den har det bedre med høje omdrejninger end Hyundai-motoren. Hvis man tænker, at den trinløse CVT-gearkasse må være en katastrofe, skal man køre en tur i en Qashqai. Det er den bedste, der findes. Med de kunstige gearskift udnytter den motorens båndbredde uden unødvendige omdrejninger. De første gange jeg kører bilen, giver jeg ufrivilligt for meget gas, men det handler kun om at lære speederresponsen at kende.
Qashqai fås med hjulstørrelser mellem 17 og 20”, og jeg vil anbefale, man holder sig til maksimalt 19”. Med 20”, som er standard på Tekna+, får man en mere avanceret (læs: dyrere) bagaksel, men de store hjul er for store til affjedringens evner. De 19”, som er standard på Tekna-testbilen er perfekte til Qashqai. Højt komfortniveau, også højere end i Tucson, og gode egenskaber i sving.
Vælger man den faceliftede Hyundai Tucson, vælger man en rigtig god SUV. Vælger man den faceliftede Nissan Qashqai, vælger man også en rigtig god SUV. Den japanske model er bare lige lidt bedre.
Qashqai vinder dueller med Tucson. Priserne, selv når der ikke er en kampagne kørende med lavere priser, er lavere. Der er mere udstyr for pengene hos Nissan, og så er både motor, gearkasse og affjedring på et niveau, hvor Tucson ikke helt kan være med.
Man får virkelig meget elektrisk SUV for 400.000 kr. Tucson og Qashqai viser, at man også kan få meget SUV med benzinmotor for pengene. Hvis man har behovet eller bare hælder til den løsning, så går man ikke galt i byen med de to biler.
Hyundai Tucson 1,6 T-GDI DCT Advanced
Motor: R4, 1.598 cm3
Ydelse: 160 hk/265 Nm
0-100 km/t: 9,4 sekunder
Tophastighed: 192 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2-udledning: 143 gram/km
Mål (L/B/H): 451/187/165 cm
Køreklar vægt: cirka 1.581 kilo
Trækvægt: 1.510 kilo
Bagagerumsvolumen: 620-1.799 liter
Pris: 424.995 kr. (Tucson fås fra 324.995 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995/5.995 kr. (Tucson fås fra 14.995/5.695 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Xtronic Tekna
Motor: R4, 1.332 cm3
Ydelse: 158 hk/240 Nm
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 199 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2-udledning: 143 gram/km
Mål (L/B/H): 443/185/163 cm
Køreklar vægt: cirka 1.500 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 504-1447 liter
Pris: 379.900 kr. (Qashqai fås fra 299.900 kr.)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995/4.895 kr. (Qashqai fås fra 4.995/4.505 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Pris gældende frem til den 31. december 2024. Herefter er prisen 404.900 kroner.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.