maj 4, 2024

Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid

Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.

TEKST OG FOTO Morten Bek/PR (1)

Nissan X-Trail ligner en stor bil, men den snyder. Den er slet ikke så stor, som designet lader øjnene tro, og det “lille” karrosseri med ubrugelig plads på bageste sæderække var en af grundene til, at den for et års tid siden tabte i test til Kia Sorento. En anden åbenlys grund var prisen, for E-Power-hybriden ramte næsten 700.000 kr.

Der er en meget billigere måde at få en X-Trail på. Man skal bare vælge fra bunden af modelprogrammet i stedet for at vælge fra toppen. Lige nu kører Nissan tilbud på X-Trail, og kan man styre sig på udstyrsfronten, er prisen kun 399.900 kr.

Men til 399.900 kr. har X-Trail ikke noget hybridsystem, og den er heller ikke så festligt indrettet eller kører så godt, som udgaven, der dystede mod Sorento (og Skoda Kodiaq) i 2023. Hvorfor basismodellen med 163 hk ikke er så god som den dyrere hybrid? Læs videre for at få svaret.

Tilbudsmanøvrer  

Det er egentlig ikke kun basisudgaven af X-Trail, der er på tilbud, men alle udgaver. De nedsatte priser kørte oprindeligt kun til 30. april, men nu siger prislisten pludselig, at de gælder til den 30. juni. En ufin manøvre, Nissan har lavet der, men måske kunderne ikke strømmede til før den 30. april?

Jeg forstår dem godt. X-Trail er ikke så rummelig som de andre i klassen. Man kan lige så godt kigge på en Qashqai, som har et mindst lige så godt bagagerum og, hvis nogen skulle spørge mig, det mere elegante design af de to. Qashqai er også på tilbud lige nu, og den er cirka 78.000 kr. billigere end X-Trail.

Noget taler for X-Trail i stedet for Qashqai. Selvfølgelig gør noget det. En del mere plads på bagsædet, muligheden for at trække op til to tons i stedet for 1.800 kilo. Fornøjelsen ved at køre en bilmodel, som ikke mange andre har. Hvis det virkelig er afgørende forskelle, så er sagen afgjort.

Så er der stadig problemet med X-Trail-modellen til 399.900 kr. Den er i princippet godt udstyret, og det er heller ikke mængden af udstyr, der er problemet. Det er, mest af alt, motoren.

To tons og fuld oppakning ville kvæle motoren

Motoren i den billigste X-Trail er den samme som i E-Power-modellerne. En usædvanlig 1,5-liters benzinmotor. Usædvanlig, fordi den har tre cylindre og sidder i en ret stor bil. Endnu mere usædvanlig, fordi den kan ændre slagvolumen på farten. Ikke meget, men en lille smule ved at ændre det arbejdsområde, stemplerne har. Brændstofbesparende, siges der.

Uden E-Power er der ingen elmotorer, og derfor må basisudgaven klare sig alene ved hjælp af benzinmotoren og dens 163 hk. Den trommer lidt ude i motorrummet, når det ulige antal cylindre arbejder, men den er pakket ind, så støj og vibrationer ikke tager overhånd.

1,5’eren er aggressiv, når man sætter i gang, og bilen er svær at køre smidigt ved helt lav fart. Bilen vil gerne spurte, når man bare vil rulle. Det er med omvendt fortegn, når der skal ydes ved overhalinger, for motoren taber pusten. Jeg ville nødigt køre med en pakket X-Trail, der samtidig har to tons på krogen i form af trailer eller campingvogn.

Merprisen for E-Power-hybriderne varierer alt efter udstyr på den nuværende prisliste, og flere varianter er udsolgt. Man kan slippe af sted med cirka 46.000 kr. for E-Power med forhjulstræk og 204 hk, men så må X-Trail kun trække 670 kilo. Den stærkere med firehjulstræk og trækvægt op til 1.800 kilo (med fem sæder) er desværre meget dyrere endnu. 

Et dystert interiør

Jeg har testet X-Trail to gange tidligere, og begge gange havde interiøret en sammensætning af sort og lysebrun. Det kan godt lyde lidt som et uheld, men det ser godt ud, og det giver en lys og indbydende kabine.

Selv med udstyr af højeste karat, Tekna, som giver en merpris på usandsynligt uforsvarlige 123.000 kr. i forhold til basisudgaven Acenta (når der ikke er tilbud, skal der lægges 162.000 kr. ekstra), er der med basismotoren kun mulighed for sort-i-sort-interiør. Hvis bare lidt af den orange lakering (8.000 kr.) var smittet af på interiøret…

Kun i Tekna er der trådløs smartphoneopladning og el-betjent bagklap, og basisudgaven Acenta har ingen tagræling, og den har heller ikke el-klapbare sidespejle, digital instrumentering eller en simpel ting som højdejusterbart passagersæde.

Den amerikanske version af X-Trail, Rogue, har for nylig fået et facelift med en ordentlig spand krom hældt ud over fronten (billedet af den beigefarvede bil), og med i løftet er der kommet infotainment med Google, så Google Maps og Assistant er rykket ind. I “vores” skal man bare være glad for, at Apple CarPlay fungerer uden problemer, for her er infotainmentsystemet og navigationen pensionsmodne.

Som dagene går i testbilen, når jeg en kedelig konklusion. Jeg bliver mindre glad for X-Trail 1,5 MHEV, jo mere jeg kører i den. Hybriderne er desværre meget dyrere, og det gør den bedste X-Trail til en bil til 600.-700.000 kr. Det er for meget af det gode, så min anbefaling er den næsten lige så rummelige og mere fuldendte Qashqai, som koster langt mindre.


SPECIFIKATIONER

Nissan X-Trail 1,5 MHEV Xtronic Tekna (syv sæder)

Motor: R4, 1.477-1.497 cm3
Ydelse: 163 hk/300 Nm
0-100 km/t: 9,6 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 13,5 km/l
CO2-udledning: 167 gram/km
Mål: 468/184/173 cm
Køreklar vægt: 1.781 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: Op til 1.298 liter*

Pris: 523.900 kr. (X-Trail fås fra 399.900 kr.)**
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst***
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Volumen med alle syv sæder ikke oplyst. Volumen med bageste række nedfældet: 485 liter
**Priserne er såkaldte lagerpriser, som indtil videre gælder til og med juni 2024
***Fås ikke i testede variant. Privatleasing af andre varianter fra 5.895 kr. om måneden (engangsydelse: 4.995 kr.)

Del artikel:

Brugte Nissan X-Trail til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS