Toyota BZ4X kommer under 300.000 kr.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Der er flere, der har forsøgt sig, men er ingen er kommet ud som sejrherre. Renault Clio E-Tech og Honda Jazz er som strålende eksempler rummelige, velbyggede og økonomiske minibiler med hybridteknologi, der ikke har fået et ben til jorden mod Toyota Yaris Hybrid. Den sælger bare bedre.
Alligevel er der endnu en, der prøver lykken. Kinesiske MG afviger fra sit ellers primært elektriske modelprogram og lancerer MG3 Hybrid+ for at stjæle kunder fra favoritten. På papiret kan MG3 alt det samme som Yaris og lidt til – men hvordan forholder det sig i virkeligheden?
Det forsøger jeg at svare på, når Bilbasen her sætter MG3 Hybrid+ op mod Toyota Yaris Hybrid.
Når man åbner døren på MG3, får man lyst til at lette lidt på hatten. I midten af instrumentbordet findes en pæn 10,25” skærm, der tilmed har fysiske knapper nedenunder, og så er opsætningen generelt pæn at kigge på. Går man et spadestik dybere, bliver hovedekviperingen dog på issen.
Infotainmentsystemet er sløvt og responderer langsomt på inputs, hvilket er en presbold, når selv sædevarmen skal findes frem fra en undermenu. Værre er dog, at rattet ikke er dybdejusterbart, hvorfor en optimal køreposition aldrig rigtig opnås, uanset hvor meget man justerer på de lidt for bløde sofasæder. Sæderne er dertil det eneste bløde i kabinen, da hård plast ellers dominerer.
Yaris Hybrid er udstyret med ny skærm og nyt infotainmentsystem i forbindelse med sit 2024-facelift. Testbilen har den store 10,5” skærm, der ikke kun er betragteligt mere klar i sin opløsning, men også hurtigere i responsen og lettere at finde rundt i.
Kørepositionen er mere komfortabel takket være et bedre førersæde samt selvfølgelig dybdejusterbart rat. Betjeningen af klimaanlægget på det dedikerede panel gør desuden MG3s mangelfulde knaprække til skamme. Få kan fare vild i Yaris, og alle kan sidde komfortabelt i førersædet.
Det sidste japanske stik er instrumenteringen, der i testbilen er fulddigital med skærm på 12,3”. Mens det er en dyrere løsning, og Yaris også fås med 7” display, så er man i MG3 låst til de 7” uanset udstyrsvariant. Her er selve skærmen også generelt bedaget i sit udtryk.
Når jeg udpensler, at alle kan sidde komfortabelt i Yaris’ førersæde, er det en bevidst hentydning til, at ganske få kan sidde komfortabelt på bagsædet. Der mangler plads i Toyota Yaris Hybrid, og bagsæderne bør forbeholdes familiens allermindste. Selv her kan man dog få problemer, da døråbningen er smal og kræver vinkling af klodsede autostole.
MG3 Hybrid+ har et mere brugbart bagsæde. Det hænger selvfølgelig sammen med, at kineseren er ikke uvæsentlige 17 cm længere end japaneren. Der er ikke tale om en decideret rummelig bil, men voksne kan faktisk befordres på bagsædet uden brud på menneskerettighederne. Bagdørene er også længere og giver en større åbning til autostole.
Yaris vinder lidt igen med en bagagerumskapacitet på 286 liter mod 241 liter i MG3. I begge duellanter er der dog fint plads til et par weekendtasker.
Et hurtigt kig på specifikationerne afslører, at der er store forskelle mellem de to økonomiske duellanter. Den mest kraftfulde variant af Toyota Yaris Hybrid, som holder til test her, har en samlet systemydelse på 130 hk med 62 hk elektriske heste. MG3 Hybrid+ yder i alt 194 hk med en elmotor, der yder 136 hk. Det giver en mærkbar forskel i kraftoverskud over hele linjen.
Ikke alene er MG3 hurtigere fra lyskurven og ved mellemaccelerationer, men overskuddet i elektriske kræfter sikrer også længere perioder med helt tyst kørsel. Den stærke elmotor klarer ærterne i længere tid, og selv når benzinmotoren skal på arbejde, arbejder de fire cylindre sagte.
LÆS OGSÅ | Duel: VW ID.3 slår hårdt igen mod MG4
Det samme kan ikke siges om Toyota Yaris Hybrid. Nok er hybridsystemet effektivt, og også mere end det i MG3, men her er en trecylindret benzinmotor, der sættes i sving af en e-CVT-gearkasse. Det kaster støj af sig, og selvom Yaris har fået mere moment i forbindelse med faceliftet, kører omdrejningerne hurtigere op end den tretrins automatgearkasse, man får i MG3.
Motorstøjen i Yaris bliver først sekundær, når man rammer motorvejen, hvor den overdøves af vind og vejstøj. Også her er MG3 bedre støjdæmpet.
Bliver man i land- og byområder, hvortil duellanterne er skabt, tager Yaris til genmæle ved at være mere nuanceret bag rattet. Styretøjet er lettere og undervognen bedre afstemt på en måde, hvor den er en smule mere kontant end MG3, men også mere stabil.
MG3 er über-komfortabel, hvilket er rart nok, men også bliver lidt sejlende. Styretøjet er som på en ældre bil og er tungt uden at være rigtigt præcist. Sløvt er nok ordet. Og så er bremsepedalen et irritationsmoment, takket være det regenerative element, der høster strøm til batteriet. Pedalen er umulig at læse, hvorfor en blød nedbremsning er meget svært opnåelig.
Man må ikke lade sig snyde af, at MG3 Hybrid+ virker til at køre på strøm i længere tid end Toyota Yaris Hybrid. De ekstra kræfter koster, og kineseren kan ikke hamle op med japaneren, når det kommer til forbruget. I løbet af testugen, der er kold og blæsende, ligger MG3 Hybrid+ stabilt omkring 17 km/l. Det er udmærket uden at være imponerende.
Toyota viser sin mangeårige erfaring udi nøjsomme hybridsystemer. Den får konsekvent et par kilometer mere ud af hver liter, og den snuser til 20 km/l uden helt at nå derop.
MG3 Hybrid+ er billigere end Toyota Yaris Hybrid. Og i særdeleshed når man tillader sig at sammenligne den kraftfulde Yaris med 130 hk, der forsøger at hamle bare lidt op med det kinesiske kraftoverskud. Toyota Yaris Hybrid 130 fås ikke med mindre end Executive-udstyr, der er det næsthøjeste niveau, hvor den starter i 294.990 kr.
Til sammenligning starter MG3 Hybrid+ fra bare 214.999 kr. i indgangsniveauet Standard. Det er billigt – og også for billigt. Sædevarme, bagrudevisker, læderrat, varme i rattet, alufælge, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og regnsensor mangler i den billigste MG3 Hybrid+. Noget af dette kommer med i Comfort-niveauet, hvor MG3 starter i 229.999 kr.
Man skal dog op og betale 239.999 kr. for Luxury-udstyret, før MG3 rigtigt kan være med. Først her får man varme i forsæder, regnsensor og nøglefri adgang, som man gør i Yaris Executive. Men der mangler stadig el-justerbart forsæde med lændestøtte og en ordentlig digital instrumentering, hvor man altså får 12,3” i Yaris.
Der er stadig 50.000 kr. op til Yaris, hvilket for mange danskere vil være afgørende. I dét tilfælde kan Toyota Yaris Hybrid også vælges med 116 hk, hvor den starter i 233.990 kr. med Active-udstyr. Til 244.990 kr. får man Style-udstyr, der kan bide skeer med MG3 Hybrid+ Luxury, og ja, færre kræfter, men også endnu bedre økonomi.
MG3 Hybrid+ skulle være stået tidligere op for at udfordre Toyota Yaris Hybrid. Pladsforhold og kraftoverskud er de eneste parametre, hvor MG3 Hybrid+ reelt hamler op med favoritten. Toyota Yaris Hybrid kører sejren sikkert hjem alene på brugervenlighed og betjening. Flere overskuelige knapper, en enorm skærm til digital instrumentering og en infotainmentskærm, der er bedre hele vejen rundt.
Pladsforholdene er Yaris’ akilleshæl uanset hvilken bil, der udfordrer, og her kan man argumentere for, at det alligevel næppe er balsalen, man søger, når man kigger efter minibil.
Et kraftoverskud er rart, men denne økonomiske klasse er næppe tiltænkt de lange motorvejsstræk, der er det eneste sted, hvor de flere kræfter reelt kommer MG3 Hybrid+ til gode. I byen kører Toyota Yaris Hybrid bedre, og hvis man primært kører herinde, kan man ligeså godt vælge varianten med 116 hk og dermed gafle favoritten til kun en begrænset merpris sammenlignet med MG3 Hybrid+. Toyota Yaris Hybrid vinder med andre ord endnu en duel.
Toyota Yaris Hybrid 130 Premier Edition
Motor: R3, 1.490 cm3 + el
Ydelse: 130 hk/185 Nm
0-100 km/t: 9,2 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 23,8 km/l
CO2-udledning: 96 gram/km
Mål: 394/175/150 cm
Køreklar vægt: 1.180 kilo
Trækvægt: 450 kilo
Bagagerumsvolumen: 286 liter
Pris: 324.990 kr. (Yaris Hybrid fås fra 233.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke mulig (Yaris Hybrid fås fra 3.599 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 270.395 kr. (Yaris Hybrid fås fra 213.937 kr.)
MG3 Hybrid+ Luxury
Motor: R4, 1.499 cm3 + el
Ydelse: 194 hk/Nm ikke oplyst
0-100 km/t: 8 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 22,7 km/l
CO2-udledning: 100 gram/km
Mål (L/B/H): 411/180/150 cm
Køreklar vægt: 1.383 kilo
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 241-983 liter
Pris: 239.999 kr. (MG3 Hybrid+ fås fra 214.999 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 19.995/3.195 kr. (MG3 Hybrid+ fås fra 19.995/2.995 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
* Priser på 36 måneders leasingkontrakt og 15.000 kilometer om året. Fås også med 10.000 kilometer om året til lavere pris.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Vores naboer mod nord har endnu en gang gennemført en omfattende vintertest af de sidste nye elbiler. Se hvilke modeller, der kører længst på en opladning i vinterkulden.
Der er ingen store batterier, ingen elmotorer i den opdaterede Toyota GR Yaris med automatgear. Måske derfor er den noget af det bedste, der kom ud af 2024.
Sikkerhedseksperterne fra Euro NCAP gør status over 2024 og finder de sikreste biler på tværs af klasser – og der er biler fra både Kina, Tyskland og Japan.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.