maj 22, 2023

Duel: Valget mellem MG ZS EV og MG4 er ikke svært

Begge er kinesiske elbiler med britisk fortegn, der har høstet en del omtale på dansk grund – men aldersforskellen viser sig med tydelighed, når vi sætter MG ZS EV op imod MG4.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Det er tre år siden, at MG ZS EV blev præsenteret i Danmark, hvor den trak store overskrifter. Det nylancerede britiske sportsvognsmærke kunne, med kinesiske kræfter, løfte sløret for en fuldelektrisk crossover til kun 219.990 kr.

Det var uhørt billigt og på privatleasing var MG ZS EV den billigste elbil overhovedet. Opmærksomheden var selvsagt stor – men det er tre år siden. I dag er priserne nogle andre, ligesom konkurrencen blandt elbiler er langt mere intens. Selv fra egne rækker.

MG4 er velsagtens den største konkurrent til MG ZS EV. Selvom den også er billig, har MG4 fået opmærksomhed for andre værdier end blot lavpris. Spørgsmålet bliver derfor, om MG4 har fjernet al relevans fra sin ældre åndsfælle, MG ZS EV?

Hvordan kører de?

Legekammeraten og droget

Et af områderne, som MG4 har fået opmærksomhed for, er køreegenskaberne. Selvom der er tale om en snusfornuftig elbil til en pæn pris, så kører MG4 smidigt, agilt og grænsende til legesygt. 

Der er ikke skyggen af skarphed i styretøjet, og undervognen er egentlig til den bløde side. Alligevel sikrer en lav kampvægt og 170 hk på baghjulene en frisk køreoplevelse. Sådan en, man kan blive glad af på en kringlet bagvej.

LÆS OGSÅ | Duel: MG4 og Renault Megane E-Tech er ikke så tætte som ventet

Undervognen er ukompliceret samt overvejende blød. Det betyder, at almindelige ujævnheder beherskes fint, mens lede brønddæksler og vejhuller dog sender stød igennem kabinen. På motorvejen er der fint ro på, godt underbygget af et lavt støjniveau og udmærket retningsstabilitet.

MG ZS EV er lidt af et drog til sammenligning. Det skinner tydeligt igennem, at den er bygget på en platform, der er udviklet til en fossilbrænder. Chassiset er ikke gearet til et tungt batteri og en momentstærk elmotor på forakslen, hvorfor MG ZS EV laver hjulspin for et godt ord.

Det er ikke så sjovt, som det lyder, fordi bilen hopper og danser selv på tør vej. Når hjulene endelig får fat, trækker det i rattet, som i forvejen er koblet op til et følelsesløst styretøj. Det er som at køre bil med arme, der sover.

LÆS OGSÅ | Test: MG ZS EV Standard Range er billig og hvad mere?

Det følelsesforladte styretøj arbejder sammen med en smørblød undervogn, der egentlig er rar, fordi den sumper halvdovent over alle ujævnheder uden problemer. Rammer man en landevej med antydningen af sving, bliver blødheden til krængning, og MG ZS EV er generelt alt andet end gelinde.

Ikke for langt!

MG ZS EV er opgivet til at kunne køre 320 km på en opladning og MG4 til 350 km. Der er med andre ord tale om to billige elbiler, der ikke skal alt for langt. Herunder særligt på motorvej. Her slubrer de to elbiler kilowatt, som jeg slubrer fadøl til firmafester. Alt over 200 km er en seriøs bedrift i begge duellanter.

Når strømmen skal på igen, sker det på lige så uimponerende vis. I disse prisbillige varianter lader både MG4 og MG ZS EV på 1 fase. Det betyder, at de lader med 3,7 kW og tager sig alt for god tid. Er bilerne flade nok, vil en arbejdsdag på otte timer ikke være nok til at fylde batteriet op.

Hvordan er kabinerne?

Blød er bedst

MG4 har fået ros for sin kabine, og det er med rette, da materialerne er bløde og virker skruet godt sammen. Infotainmentskærmen på 10,25” er klar i opløsningen samt udmærket intuitiv. Selve systemet er dog småsløvt og gemmer for mange basale funktioner væk i undermenuer, der er svære at håndtere under kørsel.

LÆS OGSÅ | Første tur: Hongqi E-HS9 er en kinesisk komfortkæmpe

Og apropos svær at håndtere, så lever gearvælgeren sit helt eget liv. Det nøgleløse system uden startknap virker smart på papiret, mens bilen dog i virkeligheden er en evighed om at starte op. Man når at dreje tre-fire gange på knappen, før den lystrer, hvilket er lige irriterende hver gang.

MG ZS EV har en startknap og derfor ingen udfordringer med gearvælgeren. Til gengæld har den lidt udfordringer med kabinekvaliteten, der ikke er tiltalende. Selvom et facelift i slutningen af 2021 gav et kvalitetsmæssigt løft i netop kabinen, betyder mængden af hård plast stadig, at den halter en del efter MG4.

Historien om infotainmentskærm og -system er den samme i MG ZS EV. Skærmen er faktisk udmærket i opløsning og trykfølsomhed, mens processeren sagtens kunne tåle at være dobbelt så stor. Ligesom MG4, mangler ZS EV også et dedikeret klimapanel.

Pænt med plads

Tager man i betragtning, at der er tale om to billige og kompakte elbiler, så byder de begge på pænt med plads. Selv dem, der er så heldige at være høje, kan finde sig til rette på såvel forreste som bagerste række.

LÆS OGSÅ | Test: BYD Han er en lækker elbil, men også kun en kransekagefigur

Som chauffør sidder man bedst i MG4, og det er ikke et spørgsmål om sæder. MG ZS EV mangler et dybdejusterbart rat, hvilket kan afføde en akavet køreposition. Det gør det i hvert fald for undertegnede, da jeg sidder unaturligt langt fra rattet med armene, når mine ben er i optimal position.

MG ZS EV er den længste af de to, mens MG4 har længst mellem akslerne. I virkeligheden betyder det blot, at det er marginalerne, der adskiller de to på benplads. I MG ZS EV er der højere til loftet og bedre hovedplads. Døråbningen er til gengæld noget større i MG4, hvilket er guf for børnefamilier, der bakser med autostole.

I bagagerummet er det MG ZS EV, der trækker længste strå med næsten 100 liter mere kapacitet end MG4. Her får man nemlig plads til 448 liter i ZS EV versus 350 liter i MG4.

Priser og udstyr

Billige med stort B

Ordet billig er gået igen en del gange i mit skriv. Det skyldes ganske enkelt, at begge duellanter ligger i top-5 over de billigste elbiler, som penge kan købe dag. MG ZS EV starter i 249.900 kr. mens MG4 starter i 239.900 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV

Det er billigt, og endnu mere når man ser, hvilken mængde udstyr, som stadig er inkluderet i prisen. I begge biler får man nemlig en bred vifte af sikkerhedssystemer med adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, mens de begge også har varme i rat og forsæder, nøglefri betjening og klimaanlæg. MG ZS EV trumfer med et bakkamera som det eneste.

Mere modstand end forventet

MG4 er en bedre bil. Det siger jeg, fordi køreoplevelsen er betragteligt bedre end den, MG ZS EV disker op med, mens kabinen også er bedre bygget i federe materialer. Alligevel er det ikke sådan, at al relevans fjernes fra MG ZS EV.

Den højbenede og efterhånden aldrende elbil giver nemlig lidt mere modstand, end jeg havde forventet. Den har lidt mere komfort og lidt bedre plads end MG4, hvilket for nogle vægter højt og er værd at tage med i sine overvejelser. 

I begge duellanters tilfælde er det rækkevidderne, manglen på varmepumpe og den sløve opladning, der udfordrer relevansen. Vil man have større batteri, varmepumpe og hurtigere opladning, skal man af med godt 50.000 kr. mere for MG4 og 80.000 kr. for MG ZS EV. Også her, står MG4 som et bedre køb, hvorfor valget mellem de to aldrig bliver rigtigt svært.


MG4 Nordic Edition 

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 170 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 7,7 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 16,6 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 51 kWh
Rækkevidde: 350 kilometer
Ladekapacitet AC/DC: Op til 3,6 kW / 117 kW
Mål (L/B/H): 429/184/150 cm
Køreklar vægt: 1.655 kilo
Bagagerumsvolumen: 350-1.177 liter
Startpris: 239.900 kr.


MG ZS EV Standard Range

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 130 hk / 280 Nm 
0-100 km/t: 8,6 sekunder
Tophastighed: 175 km/t
Forbrug: 17,3 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 51 kWh
Rækkevidde: 320 kilometer
Ladekapacitet AC/DC: Op til 3,7 kW / 92 kW
Mål (L/B/H): 432/181/165 cm
Køreklar vægt: 1.590 kg
Bagagerumsvolumen: 
448-1.166 liter
Pris: 249.900 kr.


Find brugte biler fra MG til salg på Bilbasen:

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS