Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV

Kia Niro EV er både snusfornuftig og folkekær, men er dét nok til at holde kineserne for døren? Vi sætter Kia Niro EV op imod BYD Atto 3.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Et forspring på 30 år er til at tage og føle på. Koreanske Kia har solgt biler i Europa siden 1991, mens kinesiske Build Your Dreams først lige har budt sig til. I disciplinen ‘kompakt elektrisk crossover’ har Kia tilmed en folkekær model i Niro EV, der nu kører på anden generation, og gør en duel som denne til en smal sag.

Eller, måske ikke… For trods det tossede navn samt det faktum, at de kun har bygget biler siden 2003, så er BYD ikke hvem som helst. I 2022 krøb de sig umådeligt tæt på Tesla og er i dag det bilmærke, der har sendt næstflest elbiler på vejene i verden. Elbiler, der er proppet med egen teknologi, fordi BYD var en batteriproducent, før den blev en bilproducent.

Atto 3 er det seneste skud på stammen fra BYD. Den springer ind i den populære klasse af kompakte crossovers og går direkte i struben på de etablerede med en lav pris og masser af udstyr. Kan den snusfornuftige Kia Niro EV afværge den kinesiske offensiv?

Hvordan kører de?

Komfort på koreansk og kinesisk

Der er ingen tvivl om, at de to duellanter har stilet mod den komfortable køreoplevelse. De højbenede banditter prøver ikke at være sportslige, men er i stedet agile med lette styretøj og undervogne, der håndterer storbyens brolagte gader og brønddæksler flot.

Alligevel er det som, at ordet ‘komfort’ fortolkes forskelligt på koreansk og kinesisk. Hos koreanske Kia er man i al fald gået all-in, hvorfor undervognen i Niro EV føles som en stor skumfidus. Den er meget blød og også til en grad, hvor det koster på balancen.

LÆS OGSÅ | Duel: Har Toyota BZ4X noget på Hyundai Ioniq 5?

Kia Niro EV krænger ganske afsindigt i sving, mens undervognens blødhed også gør den halvsvær at placere, når man styrer friskt ind, hjulpet på vej af et feedback-forladt styretøj. Et biprodukt ved komforten er også, at undervognen til tider fremstår nervøs; herunder særligt på motorvejen. Den falder aldrig til ro.

Her har BYD regnet den bedre ud ved at bibeholde et niveau af kontanthed i undervognen på Atto 3. Styretøjet er mindst lige så let og følelesforladt som i Niro EV, men det er koblet op på en undervogn, der er i bedre balance med såvel chassis som batteriernes kampvægt.

BYD Atto 3 er derfor fuldstændigt så komfortabel som Kia Niro EV, men giver hertil en større stabilitet. Kineseren krænger mindre og kræver færre korrigeringer i friske sving, ligesom den også står mere retningsstabilt på motorvejenes lineære stræk. Trods den spæde erfaring med bilbyggeri har BYD her fat i den lange ende.

Point for selvindsigt

Kia Niro EV kører med et batteri på 64,8 kWh, som den omsætter til 460 km i opgivet rækkevidde. BYD Atto 3 kører med et batteri på 60 kWh, hvilket omsættes til 420 km. Begge duellanter er fint nøjsomme i deres strømforbrug, og i disse vinterkolde tider vil jeg anslå, at man kan nøjes med at trække omkring 100 km fra rækkevidderne, hvis man holder sig fra motorvejen.

Den store forskel er, at kun én af duellanterne er ærlige omkring forbruget. I Atto 3 står der altid 420 km i displayet, selv hvis man kører som en travl tumpe i seks minusgrader med klimaanlægget på fuld blæs. I kontrast tilpasser Niro EV den tilbageværende rækkevidde efter forholdene, hvorfor man rent faktisk kan regne med det, bilen fortæller. Det er ikke kun et plus, men en ret essentiel egenskab.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia Sportage vs. Citroën C5 X – fed familie-plug-in på to måder

I begge duellanter er et fint forbrug tilsyneladende blevet prioriteret højere end hurtig opladning. De matcher hinanden med 80 kW i DC lynladning, hvilket er under standarden på markedet i dag. Det er egentlig mærkværdigt, da BYD er en batteriproducent, og Kia har EV6 på programmet, som kan lade med 350 kW. Begge har altså forudsætningerne for lynhurtig opladning.

Hvordan er kabinerne?

Fed futurisme

BYD har taget en chance med kabinen i Atto 3, der utvivlsomt vil dele vandene med alle sine former og farver. Man kan spille guitar på strengene i dørsiden, gearvælgeren ligner noget fra Boeing, luftdyserne ligner CD’er, dørhåndtagene ligner små Bluetooth-højttalere og infotainmentskærmen kan roteres 90 grader. 

Det er lidt outreret, men man er fra kinesisk side lykkedes med en kabine, der ikke ligner nogen andre. Om man kan lide det eller ej, så kan der ikke sættes en finger på kvaliteten, da alt i Atto 3 føles solidt sat sammen og er beklædt i bløde plast- eller skummaterialer.

SE OGSÅ | Video-test: BYD Atto 3 er ny trussel mod de etablerede

BYD Atto 3 testbilen står med Design-pakke, hvor man blandt andet får den store 15,3” infotainmentskærm, som er flot og klar i sin opløsning. Systemet bag er nydeligt og har stort potentiale, men ville have gavn af en opdatering. 

Der er noget med pladsudnyttelsen og placeringen af funktioner på skærmen, der virker skæv. Og så er den automatiske viskerfunktion helt i haven. Det er forhåbentligt småting, der kan optimeres OTA.

Klassisk koreaner

Når man skifter mellem de to duellanter, opleves lidt af et kulturchok. Det eneste, der lugter lidt af futurisme i Niro EV, er måden hvorpå skærme og klimapanel er sat op, så det skaber en cockpit-fornemmelse. Derudover er kabinen helt klassisk koreansk, hvilket også betyder, at den er ret dunkel.

Kabinen i Kia Niro EV er en miniature-udgave af den, man finder i Kia EV6, men desværre med mere plastik, der føles billigt. Infotainmentskærmen på 10,25” er mindre end den, man får i EV6 – og hele 5” mindre end skærmen i Atto 3 med Design-udstyr.

LÆS OGSÅ | Test: Der er plads til Kia Niro EV ved siden af EV6

Foruden mindre er infotainmentskærmen såvel mere grynet som klodset i sit layout end Atto 3, som, selv med sine skævheder, efterlader Niro EV i støvet. Hvor infotainmentskærmen er en sørgelig undskyldning, tager Niro EV lidt til genmæle med en større instrumenteringsskærm, der pakker flere informationer.

Plads og sæder

Målt på pladsen er der ingen af de to, der trumfer væsentligt. Der er god plads til fire voksne mennesker, hvor selv de langlemmede får plads til bentøjet på bagsædet. Panoramaglastaget i Atto 3 æder lidt af hovedhøjden, hvorfor bagsædepassagerer med højt hår er bedst komfortable i Niro EV.

Forsæderne giver god støtte i begge, mens jeg dog godt kunne tænke mig en højdejusteringsmulighed på siddehynden i Atto 3. Mine lår ender med at flagre lidt over sædet.

BYD Atto 3 pakker 440 liter i bagagerummet, mens Kia Niro EV pakker 475 liter plus 20 liter i et frunk, hvor ladekablet kan gemmes væk. Med store og overskuelige åbninger bør der være plads nok til de fleste i begge. Slutteligt vil jeg dog kritisere kineseren for en langsom elektrisk bagklap, der ikke åbner højt nok. Sidstnævnte vidner en bule i min pande om.

Priser og udstyr

Udstyret vægter tungt

I hverken BYD Atto 3 eller Kia Niro EV er der forskellige batteripakker eller motorer at vælge mellem. Her får man førnævnte batterier på henholdsvis 60 og 64,8 kWh med 204 hk fra en elmotor på forhjulene. Atto 3 starter i 329.995 kr. og Niro EV i 339.900 kr.

Til startprisen kommer BYD Atto 3 Comfort med udstyr som 13” roterbar infotainmentskærm, 360-kamera, LED-forlygter, panoramaglastag, trådløs mobiloplader, og eljusterbare forsæder. Med andre ord et tårnhøjt standardudstyrsniveau. 

Faktisk er det ‘kun’ den næsten 16” store skærm, elektrisk bagklap, et luftrensesystem og flerfarvet ambientebelysning, man mister, ved at vælge basisudgaven Atto 3 Comfort frem for topudstyrsmodellen Atto 3 Design, der starter i 349.995 kr.

LÆS OGSÅ | Test: Nio ET7 er den hidtil bedste elbil fra Kina

Helt så veludstyret er basisudgaven af Kia Niro EV ikke. Til 339.990 kr. fås en endnu mindre og endnu mere uddateret infotainmentskærm på 8”, og der er hverken 360-kamera, LED-forlygter, panoramaglastag, trådløs mobiloplader eller eljusterbare forsæder.

Alene på grund af infotainmentskærm og LED-forlygter bør Kia Niro EV Upgrade vælges, og den starter i 359.900 kr. Det er 10.000 kr. dyrere end den topudstyrede Atto 3 Design, men uden tilsvarende udstyr som el-justerbare forsæder og el-bagklap. Vil man have dét, skal Niro EV Prestige vælges, og den starter i 379.900 kr.

En kineser i struben

Havde Kia Niro EV blot haft lidt mere med fra storebror EV6, som hurtig opladning, bedre afstemte køreegenskaber eller federe materialer i kabinen, kunne konklusionen godt være blevet en anden. Det har den ikke, og derfor sidder der en bidsk kineser i struben på den.

BYD Atto 3 er en virkelig vellykket elbil. Den er ikke perfekt, og den spraglede kabine er ikke for alle, men den står som et skarpere bud i den konkurrencetunge klasse af kompakte crossovers, end Kia Niro EV gør. Den har kabinen, køreegenskaberne, udstyret og prisen med sig, og så er den, ret beset, ikke mere end en opdatering eller to fra at kunne lege med i klassens top.


BYD Atto 3 Design 

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 204 hk/310 Nm
0-100 km/t: 7,3 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,6 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 60,5 kWh
Rækkevidde: 420 kilometer
Ladekapacitet: Op til 80 kW
Mål (L/B/H): 446/188/162 cm
Køreklar vægt: 1.750 kilo*
Trækvægt: 0 kg
Bagagerumsvolumen: 440-1.338 liter
Pris: 349.995 kr. (Atto 3 fås fra 329.995 kr.)

*Oplyst vægt er egenvægt. Køreklar vægt oplyses ikke.


Kia Niro EV Upgrade 

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 204 hk/255 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 167 km/t
Forbrug: 16,2 kWh/100 km
Batterikapacitet: 64,8 kWh
Rækkevidde: 460 kilometer
Mål (L/B/H): 442/183/157 cm
Køreklar vægt: 1.757 kilo
Trækvægt: 750 kg
Bagagerumsvolumen: 475-1.392 liter
Pris: 379.900 kr. (Niro EV fås fra 339.900 kr.)

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.