Bella Italia! Elektrisk Alfa Romeo Junior lander til priser fra 249.990 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Af: Morten Bek / d. 5. januar 2020
Engang var det nemt at vælge ny firmabil eller bil til familien, hvis dynamik var en topprioritet og økonomien kunne klare presset: BMW 3-serie var i flere årtier det åbenlyse valg. I dag er det ikke så lige til, men heldigvis mener vi det på mange måder på en positiv måde. Audi A4 og Mercedes-Benz C-Klasse er blevet langt mere velkørende i forhold til dynamik, og vi kan kun glæde os over, at de nærmeste konkurrenter til BMW 3-serie har fået en dynamisk indsprøjtning.
LÆS OGSÅ: Finalisterne til Årets bil 2019
BMW føler presset, og den nye 3-serie skal kunne alt – være så komfortabel som en Mercedes C-Klasse, så lækkert indrettet som en Audi A4. Og helst også bedre at køre end den gamle 3-serie, for den manglede nemlig et skud af den dynamik, som 3-serien altid har haft som kendetegn.
BMW er i gang med at rulle den nye 3-serie, som er 7. generation siden 1975, ud i et utal af udgaver, og Bilbasen har prøvet tre af de vigtigste varianter: dieselvarianten BMW 320d, benzinvarianten 330i og plug-in-hybriden 330e med benzin-/el-drift. Alle tre varianter har klassisk BMW-opbygning med baghjulstræk, og 320d fås også med firehjulstræk, som BMW kalder xDrive.
Et vægttab er aldrig af vejen, for mennesker som biler, og med den nyere platform, fra modeller som BMW 5-serie og X3, smider 3-serie op til 55 kg, også selv om den er vokset med 7,6 cm i længden. Helt ny, men stadig ikke et pladsvidunder; det behøver den ikke være, for det er Audi A4 og Mercedes C-Klasse heller ikke. Leder du efter overdådig plads, skal du skrotte planerne om en 3-serie og kigge nærmere på Skoda Superb eller Volkswagen Passat.
LÆS OGSÅ: Brugttest af BMW 3-serie: Det skal du tjekke
Ret skal være ret. Som stationcar er den nye BMW fyldt med praktiske løsninger som standard: Bagklappen er elektrisk betjent, splitbagsædet kan deles i forholdet 40:20:40, og bagruden kan åbnes separat fra resten af bagklappen. Når man vil tage noget ud fra toppen af et pakket bagagerum, er det en kærkommen detalje.
BMW har i mange, mange år fokuseret sin indretning af førerpladsen mod føreren. Det lyder som det mest naturlige i verden, men BMW var i årtier alene om at vinkle midterkonsollen med lydanlæg, klimaanlæg og andre vigtige ting mod føreren. Førerpladsen er den vigtigste i 3-serien, og sådan føles det også stadig. Noget som er blevet meget bedre, er indtrykket af kvalitet og luksus, for materialerne var tidligere alt for langt fra niveauet i A4 – nu er den meget tættere på, om end ikke helt på Audi-niveau.
Først og fremmest er der to karrosserier at vælge mellem. Helt klassiske typer, sedan og stationcar. Den gamle 3-serie findes endnu som lang og kluntet hatchback, 3-serie GT, men den vil ikke få en afløser. 3-serie-modelprogrammet er dermed forholdsvis lille, når det kommer til karrosseriudgaver – coupé, cabriolet og Gran Coupé kører med navnet 4-serie.
LÆS OGSÅ: Polo GTI er en bulderbasse på budget
Få karrosseriudgaver men et sandt overflødighedshorn af motorer. Fra en fornuftig basisdiesel (318d med 150 hk) til rækkesekser med store muskler (M340i xDrive med 374 hk). Finder du ikke den 3-serie, du kan tænke dig, har du meget specielle ønsker. Flere varianter er næsten altid på vej, og den legendariske M3 er lige nu én af dem. Med den nye model nærmer vi os hastigt 500 hk.
Som noget nyt i modelprogrammet for 3-serien kan plug-in-hybriden 330e fås ikke kun som sedan, men også som stationcar. I den nye generation stiger rækkevidden på el, når man altså har ladet bilen op, fra cirka 40 til 60 km, og med Sport slået til i køreindstillingerne, har man op til 293 hk til rådighed.
BMW er tilbage på rette vej, efter at mærket i en årrække ikke kunne ramme det rigtige kompromis i styretøj og undervogne. Det var især galt med den gamle 3-serie, før den blev udsat for et facelift. Den nye 3-serie er fast i undervognen, men ikke hård og ubarmhjertig, og så er følelsen af at styre hele bilens balance gennem sving en stor fornøjelse. Bilen føles kompakt, ekstremt solid og sikker.
320d har været valget især for firmabilister, og det er dieselvarianten med 190 hk stadig for mange. Vi kan skrive under på, at 2-liters dieselmotoren i samarbejde med 8-trins automatgearkassen er en sublim kombination af kræfter og reaktionsvillighed.
VIDEO: Derfor skal BMW 3-serie være din næste bil
Man kan med god grund kigge på benzinvarianten 330i, hvis kørselsbehovet er mindre. Den er noget dyrere end 320d, men her får man en decideret hurtig 3-serie med 258 hk. Lyden er dog ikke som vi gerne ville have den i en BMW; den 4-cylindret motor er langt fra den bastunge lyd, mange kender fra en 6-cylindret BMW.
Har du plads til en ladeboks i garagen eller indkørslen, er plug-in-hybriden 330e en overvejelse værd. Kører du mange kilometer i byen eller på landet, kommer man langt på strøm alene, og 330e er både hurtig og lydløs. Det tunge batteri sløver dog køreegenskaberne i forhold til 330i, og er batteriet først kørt tomt, stiger brændstofforbruget.
BMW sælger de mest gængse udgaver af sine biler ved kontantsalg som specialmodeller. Det betyder, at priserne er lavere og udstyret mere righoldigt end på den almindelige prisliste, så det er specialmodellerne, man skal kigge på. Priserne starter ved cirka 470.000 kr. for sedanen, ved 485.000 kr. for Touring (stationcar) og ved 590.000 kr. for plug-in-hybriden 330e.
En brugt 3-serie med tre år på bagen er nemmere at finde end nogensinde før. I forhold til for 10 år siden, er der mange 3-serie i omløb, tidligere leasingbiler, og man får en bil, som stadig er topmoderne, uden at skulle gå fra hus og hjem. En 318d Touring årgang 2016 med automatgear, LED-forlygter, navigation, elektrisk betjent bagklap og meget mere med 124.000 km på tælleren står eksempelvis til 270.000 kr. på Bilbasen. Gennemsnitsprisen på denne model (stand og kilometer varierer) er omkring 250.000 kr.
Priserne på den kompakte elektriske Alfa Romeo Junior er endelig på plads. Den kommer med 156 hestekræfter, rækkevidde op til 410 kilometer og priser fra 249.990 kr.
Den danske Renault-importør skærer op til 50.000 kr. af sin nye elbil, så den nu fås fra 269.990 kr. Megane E-Tech Electric nedsættes med 30.000 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.