BrugtbilTest og anmeldelser

Brugttest af BMW 3-serie: Det skal du tjekke før køb

Af i Brugtbil, Test og anmeldelser
Gode køreegenskaber pakket ind i et stilrent design. Det er noget af dét, der gør en 5 år gammel BMW 3-serie til et interessant bekendtskab. Lavere afgifter på nye modeller presser priserne på de brugte, så du kan gøre et godt køb. Esben Skrumsager har gennem et halvt år testet verdens mest populære BMW-model.

Tekst & foto: Esben Skrumsager | Dato: 31. juli 2019

Jeg har netop taget afsked med en bil, som uden tvivl er den flotteste, fineste og fedeste familiebil, jeg foreløbigt har kunnet notere på mit private bil-CV. Gennem et halvt år har jeg tilbagelagt knap 8.000 kilometer i en BMW 320d Touring fra 2014. Det betyder, at jeg har lært den grundigt at kende, så du kan blive klogere på, om det også er en bil for dig.

Kort fortalt er BMW 3-serie den mest solgte model hos den tyske bilproducent. Første generation 3-serie blev introduceret i 1975, og allerede seks år senere forlod model nummer 1 million samlebåndet. Sjette generation af 3-serie – som testbilen hører til – fås både som sedan, stationcar og en 5-dørs hatchback kaldet GT (henholdsvis modelkode F30/F31/F34). Testbilen blev sendt på gaden i slutningen af 2014, og få måneder senere rundede den samlede produktion af 3-serien intet mindre end 10 millioner. Det er altså noget af en populær model, jeg har fået fingrene i.

LÆS OGSÅ | Åh nej? Forkert pistol gør pensionistens mikrobil sjovere

Også på det brugte marked er bilen populær. Særligt 3-serie som stationcar med en 2-liters dieselmotor er udbredt, da den altid har været eftertragtet som firmabil. Efterspørgslen er dog lige så stor som udbudet, og derfor tager det ifølge Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang, kun 55 dage i gennemsnit at sælge en BMW 3-serie fra årgang 2014-15. Gennemsnittet på brugtmarkedet generelt er omkring 60 dage.

Kilometerstanden i højere grad afgørende for prisen end bilens alder. Det betyder, at du kan få en fin bil med 100.000 på tælleren for ca. 220.000 kroner. Det er dog ikke uinteressant at se på den faceliftede udgave fra 2015 og frem. Den er nemlig ikke meget dyrere, men du får en nyere bil på flere parametre, vurderer Jan Lang.

Lavere afgifter presser priserne i bund

Indtil for få år siden var det nærmest utænkeligt, at der kunnet pilles ved afgifterne på biler i Danmark. I hvert fald ikke i en positiv i retning. Siden indførelsen af registreringsafgift i 1925 var procentsatsen vokset støt, og i 1977 steg den til rekordhøje 180 procent. Sådan forblev den indtil 2015, hvor den tidligere regering for første gang i historien sænkede registreringsafgiften. Siden da er der sket yderligere tiltag på området, og det betyder helt grundlæggende, at bilerne er blevet billigere at købe i Danmark.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Fuldt udstyret food truck til dit næste eventyr

De lavere afgifter på nye biler presser samtidig priserne på de brugte, og BMW 3-serie er absolut ingen undtagelse. For mens en 2014-model (som testbilen) i sin tid kostede pænt over 600.000 kroner med et par krydser på udstyrslisten, så kan du i dag få samme model i en ny udgave til pænt under en halv million kroner. Og det kan mærkes på brugtpriserne, fortæller Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang:

– For tre år siden så vi et langt højere prisniveau på 3-serien. De nye modeller fra 2016 og frem har presset priserne ned. Men når det er sagt, skal du stadig give mere end 200.000 kroner for en 5-6 år gammel model, hvilket i det nuværende marked må siges at være en pæn pris.

3-serien er den indtil videre mest succesfulde model fra BMW. Dens primære konkurrenter er Audi A4, Mercedes-Benz C-klassen og Volvo S60.

Pladsforhold i BMW 3-serie Touring

Uanset om du vælger 3-serie som sedan eller touring er der udmærket plads i bagagerummet, hvor du sagtens får plads til klapvogn, et par store kufferter eller golftasken – afhængigt af hvor langt du er i din livscyklus. Jeg har præsteret at tage på tur en uges tid i bilen med to voksne og et barn som passagerer inklusive børneseng og oppakning til alle fire – og dækkenet kunne trækkes over bagagerummet. Det må siges at være godkendt.

LÆS OGSÅ | Insider-tips: 6 gode råd til leje af bil

Én ting, du dog skal være opmærksom på, er, at der i sedan-udgaven skulle sættes kryds på ekstraudstyrslisten, hvis bagsæderne skulle kunne foldes ned. Så du kan støde på modeller, hvor det ikke er en del af pakken.

Bagsædepladsen er hæderlig, men midterpladsen er smal, og på grund af bilens baghjulstræk er der en solid kardantunnel, som fylder godt mellem benene. Du kan se nærmere på bilens praktiske egenskaber sammenlignet med konkurrenterne i denne video med 3-serie, C-Klasse og A4.

Komfort og interiør i BMW 3-serie

Allerede fra første sekund i førersædet mærker du som chauffør, at bilen har dig som udgangspunkt. Med multijusterbart rat og sæde opnår du nemt den perfekte position, og med tiltrækkelig støtte på hofter og lår er ergonomien i top.

Jeg er – modsat min kollega Ebbe Sommerlund – stor fan af måden, hvorpå sæderne justeres (Ebbe skælder ud over det i videoen her). Med et enkelt træk kan du hæve og sænke sædet frem og tilbage. Det er utrolig praktisk, hvis du deler bilen med din bedre halvdel, som ikke nødvendigvis har samme fysiske fremtoning. Hos mange andre bilmærker skal du pumpe i evigheder for at hæve eller sænke sædet en smule, men her går det lynhurtigt. Elektrisk justering med memory-funktion vil dog entydigt være at foretrække.

LÆS OGSÅ | Afsløret ved en fejl: Nu kan Android Auto være på vej til Danmark

Kvaliteten i kabinen er høj. Bilens instrumentering og knapper ser ud som om, den lige er kørt ud fra fabrikken. Tidligere har blandt andet startknappen i 3-serie været nem at slide overfladen af, men det lader til, at de har fået styr på den del. Det eneste sted, hvor bilens alder begynder at kunne ses, er på stofsæderne. Finder du en model med læderstue, vil slitagen formodentlig være mindre.

Infotainmentsystemet hedder iDrive, og hvis du ikke har kørt BMW før, kræver det tilvænning. I denne generation er skærmen ikke berøringsfølsom, så du kan kun betjene den via drejehjulet mellem forsæderne. Når først systemet sidder på rygraden fungerer det fint, da drejehjulet med sin klik-feedback gør det nemt at betjene systemet under kørsel.

Køreegenskaber er bilens trumf

Med sloganet “Freude am Fahren” har den sydtyske bilproducent forpligtet sig til at levere køreegenskaber af en særlig kaliber. Det har 3-serien altid formået, og sjette generation er altså ingen undtagelse.

BMW 3-serie er heldigvis stadig baghjulstrukken. For os der hellere vil skubbes end trækkes er det en unik grund til at vælge 3-serien frem for konkurrenterne. Hvis du gerne vil have mere stabilitet fra forhjulene, kan du vælge en 3-serie med X-Drive, som sammen med trækket på baghjulene supplerer med at sende nogle hestekræfter ud til den forreste aksel.

LÆS OGSÅ | 5 gode råd: Sådan sænker du udgifterne til din bil

Jeg må dog – trods min generelle glæde ved at sidde bag rattet på bilen – indrømme, at den ved høje hastigheder på motorvejen bliver en anelse for nervøs i styretøjet. Her ville lidt ekstra tyngde i rattet gøre underværker.

Motorudvalget er pænt i 3-serien, men brugtmarkedet er i høj grad præget af de mange 2-liters dieselmotorer, der gennem tiden er sendt på gaden som firmabiler. Jeg tester derfor også en 320d Touring, men jeg har valgt den særligt økonomiske Efficient Dynamics-version, som med et teoretisk forbrug på 23,3 km/l både koster dig mindre diesel og ikke mindst en lavere ejerafgift.

Bilen er udstyret med noget så sjældent som en manuel gearkasse. Det er dog en meget velfungerende én af slagsen, som med relativt korte og præcise skift giver en fin oplevelse. Den manuelle gearkasse i den tidligere generation 3-serie var en noget mere tung og kluntet oplevelse.

Hvad skal du være opmærksom på?

Uanset hvilken 3-serie du vælger, er der nogle grundlæggende ting, du bør overveje eller være opmærksom på.

1 | Service. I 2012 overgik BMW til digital serviceplan, så en fysisk bog kan godt være mangelfuld, hvis den har kørt autoriseret service, selvom alle intervaller er overholdt. Et BMW-værksted kan altid tjekke servicestatus hvis du har stelnummer.

2 | Praktik eller prestige? Du betaler ekstra for at køre BMW. Dels fordi den kører bedre end mange andre familiebiler, og dels fordi tysk prestige bare koster mere end eksempelvis en fransk eller asiatisk model i samme klasse.

Der findes adskillige billigere alternativer, hvis det bare handler om, at familien skal nemt fra A til B. Du kan eksempelvis søge efter stationcars under 100.000 kroner på Bilbasen.

3 | Tjek dækkene. Usædvanligt slidte dæk og fælge kan være et tydeligt tegn på, at bilen har levet et hårdt liv, og det er ikke usædvanligt for en køreglad maskine som 3-serien.

4 | Kilometerfusk. Kontrollér om bilens servicehæfte passer det med de kørte kilometer og bilens alder. Der kan være snydt med kilometertælleren på alle typer biler, og BMW 3-serie er ingen undtagelse. Fordi modellen nemt æder tusindvis af kilometer – særligt som firmabil – kan det friste sælger til at fifle med kilometertælleren.

Typiske fejl på BMW 3-serie (F30/F31/F34)

Faktisk skulle der ikke være nogen større mekaniske fejl på sjette generation 3-serie af gængs karakter, hvis den har overholdt service.

Men en af de helt store bekymringer hos BMW-ejere har i årevis været problemer med knastkæden i motoren. Den kan i værste fald kan springe og resultere i et usædvanlig dyrt værkstedsbesøg. Det skulle dog ikke være et problem på sjette generation. Du kan læse mere om kædeproblemerne i dette brevkasse-svar.

Hvis motoren har forestående problemer med knastkæden skulle det desuden kunne høres i tomgang – lyt efter meget raslen.

Og apropos at lytte, så bør du være opmærksom på rasle- og knirke-lyde i kabinen, når du prøvekører bilen. Det kommer med alderen på de fleste biler, men det kan være møgirriterende at høre på, og det er ofte svært at gøre noget ved, så gå efter en bil, uden for mange af den slags irritationsmomenter.

Bluetooth-opkoblingen kan volde problemer, men en software-opdatering af systemet skulle kunne fikse det.

Hvis du vil nørde igennem med flere potentielle fejl i sjette generation 3-serie, kan du tjekke denne video fra en slovakisk YouTube-kanal. Accenten er hysterisk komisk, men det lader til, at han har støvsuget nettet for samtlige potentielle fejl på modellen. Du kan se videoen her:

BMW 320D Efficient Dynamics Edition Touring

Årgang: 2014
Motor: 2,0 diesel
Forbrug: 23,3 km/l
Gear: 6 trins manuel
Køreklar vægt: 1.570 kg.
Bagagerum: 495 liter

Topfart: 222 km/t
0-100 km/t: 8,3 sek.
Effekt: 163 hk / 380 Nm

Nypris uden ekstraudstyr: 568.780,-

Søg efter BMW 3-serie på Bilbasen

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.