Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
AF: Zacharias Lund FOTO: Nissan PR
Bilbasen var inviteret til Finland af Nissan Danmark
I vintermånederne er den finske natur en barsk omgang. Nåletræerne bliver blæst godt igennem af den bidende kolde vind, sneen lægger sig som et meter højt tæppe i landskabet og søerne fryser til.
Hvilken perfekt anledning til at teste Nissans e-4ORCE i de to modeller X-trail og Ariya. Begge udstyret med det tekniske firehjulstræk, Nissan kalder e-4ORCE.
Bilbasen har været en tur bag rattet af netop de to modeller og prøvet kræfter med firehjulstrækket på skovveje, is og asfalt. Her er vores oplevelse.
I det store hele er dette firehjulstræksystem ganske avanceret, men jeg vil nu gøre et forsøg på at forklare det så lavpraktisk som muligt.
Vi starter med at kigge på X-trail. Nissans forholdsvis store SUV har fået en lille elmotor, der i samspil med benzinmotoren skal sikre det lydløse og behagelige drev. Med e-4ORCE føjer man endnu en elmotor til systemet, der er sat i verden for at drive baghjulene
Benzinmotoren leverer energi til en konverter/et batteri, som så leverer strøm til en elmotor, der driver hjulene. Nissan kalder det ‘E-power’ og det giver et lydløst og komfortabelt drev. Med e-4ORCE får dette system endnu en elmotor på baghjulene, så der er træk på alle fire hjul.
I Nissan Ariya har man udeladt benzinmotoren og erstattet den med et 87 kWh batteri i denne e-4ORCE-variant. Dermed har Ariya en elmotor på forhjulene og en på baghjulene, der tilsammen yder 300 hk
Systemet kan selv disponere kræfterne på de fire hjul samt bremse på hvert hjul. Det er smart, da motoren og systemet på et splitsekund kan sende kræfterne hen, hvor vejgrebet er bedst.
Hvordan klarer sådan et system så de glatte veje i Finland, tænker du nok? I Finland er pigdæk lovligt, hvilket hjælper en smule på vejgrebet, men e-4ORCE fortjener også sin hæder.
På de snoede skovveje med et tykt lag is var der ingen problemer med vejgrebet, medmindre man virkelig ihærdigt forsøgte at sende den af vejen.
Man kan mærke systemet arbejder med at sende energien rundt på hjulene med mest greb og det fungerer upåklageligt.
LÆS OGSÅ | Nissan går allerede nu 100 procent elektrisk
Det er til at mærke, at Nissan Ariya vejer omtrent 300 kg mere end X-trail, da elbilen føles lidt mere udfordret i terrænet. Det er især på jordbærmarken, hvor glatføre vist er en underdrivelse at sige om underlaget, at vægten spændte ben for den store elbil.
Her skulle bilernes firehjulstræk for alvor sættes på prøve, og det klarede X-trail ganske udmærket, men Ariya var mere udfordret .
Der var ikke den store slinger i valsen for X-trail’en, der ganske let klarede sig gennem den snoede bane og opad en mindre bakke.
Ariya havde derimod lidt flere problemer på den snoede bane, hvor understyring for alvor meldte sig.
Systemet arbejdede på højtryk for at kompensere og overkomme hjulenes manglende vejgreb, men ved lidt højere fart var det ikke nok til at stoppe understyringen af den 2,2 tons tunge elbil.
Banens små hældninger i svingene virkede til at være kryptonit for den tunge elbils vejgreb. Den skøjtede en smule rundt og gjorde det svært at kontrollere fra bag rattet. Disse hældninger skabte også problemer for X-trail, dog ikke i ligeså høj grad, hvilket kan skyldes de 300 kilos forskel.
Det kommer vist ikke bag på nogen, at elbilen havde en lydløs fremdrift, men at Nissan X-trail leverede lignende elbils fremdrift kom alligevel bag på mig. Det skal siges, at X-trail ikke har et opladeligt batteri. Batteriet får energi fra benzinmotoren og konverterer det til strøm, som bruges til at drive hjulene ved hjælp af en elmotor.
Et ‘normalt’ mild hybrid-system ville have et batteri, der understøtter benzinmotoren og som oplades ved energien fra opbremsninger. Det sidste gør E-power også, men størstedelen af energien kommer fra benzinmotoren.
På asfalten kommer dette især til syne, hvor X-trail stille og komfortabelt glider hen over den finske asfalt.
Det var svært at fornemme den 3-cylindrede benzinmotor, hvilket var godt for komforten, men knap så godt for poweren. Man kunne ikke rigtigt presse noget saft og kraft ud af de 213 hk som SUV’en har.
Nissan Ariya havde lidt mere at byde på i form af sine 300 hk, 600 nm og en acceleration på 5,7 sekunder til 100 km/t. Sidstnævnte var ikke nødvendigt på isglatte veje, men momentet gav et sjovt kick til kørslen på de sneklædte veje.
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.