marts 11, 2024

E-4ORCE er Nissans løsning på sne, is og udfordrende terræn – Sådan fungerer det 

Hvordan klarer Nissan Ariya og X-trail med sit e-4ORCE firehjulstræk den barske finske natur? Det kan du læse om her. 

AF: Zacharias Lund FOTO: Nissan PR

Bilbasen var inviteret til Finland af Nissan Danmark

I vintermånederne er den finske natur en barsk omgang. Nåletræerne bliver blæst godt igennem af den bidende kolde vind, sneen lægger sig som et meter højt tæppe i landskabet og søerne fryser til.

Hvilken perfekt anledning til at teste Nissans e-4ORCE i de to modeller X-trail og Ariya. Begge udstyret med det tekniske firehjulstræk, Nissan kalder e-4ORCE. 

Bilbasen har været en tur bag rattet af netop de to modeller og prøvet kræfter med firehjulstrækket på skovveje, is og asfalt. Her er vores oplevelse. 

Teknologisk avanceret

I det store hele er dette firehjulstræksystem ganske avanceret, men jeg vil nu gøre et forsøg på at forklare det så lavpraktisk som muligt. 

Vi starter med at kigge på X-trail. Nissans forholdsvis store SUV har fået en lille elmotor, der i samspil med benzinmotoren skal sikre det lydløse og behagelige drev. Med e-4ORCE føjer man endnu en elmotor til systemet, der er sat i verden for at drive baghjulene

Benzinmotoren leverer energi til en konverter/et batteri, som så leverer strøm til en elmotor, der driver hjulene. Nissan kalder det ‘E-power’ og det giver et lydløst og komfortabelt drev. Med e-4ORCE får dette system endnu en elmotor på baghjulene, så der er træk på alle fire hjul. 

I Nissan Ariya har man udeladt benzinmotoren og erstattet den med et 87 kWh batteri i denne e-4ORCE-variant. Dermed har Ariya en elmotor på forhjulene og en på baghjulene, der tilsammen yder 300 hk

Systemet kan selv disponere kræfterne på de fire hjul samt bremse på hvert hjul. Det er smart, da motoren og systemet på et splitsekund kan sende kræfterne hen, hvor vejgrebet er bedst. 

Ud på glatis

Hvordan klarer sådan et system så de glatte veje i Finland, tænker du nok? I Finland er pigdæk lovligt, hvilket hjælper en smule på vejgrebet, men e-4ORCE fortjener også sin hæder. 

På de snoede skovveje med et tykt lag is var der ingen problemer med vejgrebet, medmindre man virkelig ihærdigt forsøgte at sende den af vejen. 

Man kan mærke systemet arbejder med at sende energien rundt på hjulene med mest greb og det fungerer upåklageligt. 

Det er til at mærke, at Nissan Ariya vejer omtrent 300 kg mere end X-trail, da elbilen føles lidt mere udfordret i terrænet. Det er især på jordbærmarken, hvor glatføre vist er en underdrivelse at sige om underlaget, at vægten spændte ben for den store elbil. 

Her skulle bilernes firehjulstræk for alvor sættes på prøve, og det klarede X-trail ganske udmærket, men Ariya var mere udfordret . 

Der var ikke den store slinger i valsen for X-trail’en, der ganske let klarede sig gennem den snoede bane og opad en mindre bakke. 

Ariya havde derimod lidt flere problemer på den snoede bane, hvor understyring for alvor meldte sig. 

Systemet arbejdede på højtryk for at kompensere og overkomme hjulenes manglende vejgreb, men ved lidt højere fart var det ikke nok til at stoppe understyringen af den 2,2 tons tunge elbil. 

Banens små hældninger i svingene virkede til at være kryptonit for den tunge elbils vejgreb. Den skøjtede en smule rundt og gjorde det svært at kontrollere fra bag rattet. Disse hældninger skabte også problemer for X-trail, dog ikke i ligeså høj grad, hvilket kan skyldes de 300 kilos forskel.

Asfalt og ro

Det kommer vist ikke bag på nogen, at elbilen havde en lydløs fremdrift, men at Nissan X-trail leverede lignende elbils fremdrift kom alligevel bag på mig. Det skal siges, at X-trail ikke har et opladeligt batteri. Batteriet får energi fra benzinmotoren og konverterer det til strøm, som bruges til at drive hjulene ved hjælp af en elmotor. 

Et ‘normalt’ mild hybrid-system ville have et batteri, der understøtter benzinmotoren og som oplades ved energien fra opbremsninger. Det sidste gør E-power også, men størstedelen af energien kommer fra benzinmotoren. 

På asfalten kommer dette især til syne, hvor X-trail stille og komfortabelt glider hen over den finske asfalt. 

Det var svært at fornemme den 3-cylindrede benzinmotor, hvilket var godt for komforten, men knap så godt for poweren. Man kunne ikke rigtigt presse noget saft og kraft ud af de 213 hk som SUV’en har. 

Nissan Ariya havde lidt mere at byde på i form af sine 300 hk, 600 nm og en acceleration på 5,7 sekunder til 100 km/t. Sidstnævnte var ikke nødvendigt på isglatte veje, men momentet gav et sjovt kick til kørslen på de sneklædte veje. 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Zacharias Lund

Zacharias er ved at uddanne sig til journalist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han er i forbindelse med sit studie i praktik ved Bilbasen, hvor han får lov at udnytte sin store interesse for biler.

Zacharias har trods sin korte tid som motorjournalist allerede bevæget sig rundt blandt større etablerede medier som Børsen og Bilmagasinet, hvor han også har været redaktør for årbogen “Årets Biler” i 2022 og 2023.

Ved siden af skole og praktik driver Zacharias det lille videomedie 3-Punkts-Vending, hvor han laver videoer med biler i fokus.

Zacharias er stor fan af design og flotte linjer, ligesom en vellydende og gennemført sportsvogn også nemt fanger hans opmærksomhed.

Ved Bilbasen laver Zacharias en masse forskelligt, men arbejder typisk med at skrive artikler og finde interessante artikler at bringe.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS