marts 4, 2023

Test: Nissan X-Trail E-Power har komfort som styrke, pris som svaghed

Nissan X-Trail er i den nye form mere end før konkurrent til Skoda Kodiaq og Kia Sorento, og det er på både godt og ondt. Test af hybriden med 210 hk og firehjulstræk. 

TEKST OG FOTO Morten Bek

Kan du huske, hvordan livet så ud for 5 år siden? Corona var en mexicansk øl, og foråret var så varmt og tørt, at Danmark virkede til at være rykket nogle tusinde kilometer sydpå. Måske der er rynker, der ikke var der for 5 år siden, måske børnene er rykket hjemmefra, så den store bil du købte i 2018 kan skiftes ud med en mindre en.

Den store bil fra dengang kunne være en mellemstor SUV med syv sæder, som dengang kostede under 300.000 kr. Det er sjældent, at gamle dage var så gode, som hukommelsen fortæller os, men det var fedt, at Peugeot kunne sælge en lækker 5008 til 279.990 kr.

LÆS OGSÅ | Første tur: Strøm og 7 sæder i ny Nissan X-Trail

Prøv bare at finde en mellemstor SUV med syv sæder til 280.000 kr. Inflation og alt det andet skidt har gjort, at du end ikke kan få en lille 2008 til 280.000 kr., men må hoste op med 305.000 kr. for selv den absolut billigste. Godt børnene er fløjet fra reden…

Måske Nissan stadig kan det med en mellemstor SUV med syv sæder til omkring 300.000 kr? X-Trail var også engang en god og billig løsning i den kategori, men den nye X-Trail med syv sæder koster 459.990 kr. I det mindste er den blevet en meget bedre bil end den gamle.

X-Trail kan noget nyt

Kollega Simon Hallenslev var i efteråret på en tur til det smukke Slovenien for at køre den nye X-Trail, og som det sig hør og bør, kørte han turen i den mest interessante X-Trail-version, nemlig den meget spændende X-Trail E-Power med hybridsystem og firehjulstræk. 

Nissan-folkene er med rette stolte af den nye drivlinje, hvor den trecylindrede benzinmotor er en generator, der producerer strøm til et batteri. Strømmen sendes videre til en eller to elmotorer, afhængigt af om man vælger X-Trail E-Power med forhjulstræk eller firehjulstræk. E-Power er, i meget korte træk, en elbil med benzinmotor.

LÆS OGSÅ | Første tur: E-Power giver den perfekte hybrid

Min testbil er den samme variant, som Simon fik et godt indtryk af i Slovenien: E-Power med to elmotorer og i alt 210 hk. Jeg har set frem til at prøvesmage den, men det er med en bismag i munden, der har sneget sig ind på forhånd. Ingen X-Trail er dyrere end denne, og med basisudstyr til 560.990 kr. kan jeg garantere, at vi ikke har med den bedst sælgende X-Trail-version at gøre.

Det vil i stedet være den billigste motorvariant, der får den ære. Samme benzinmotor på 1,5 liter som i X-Trail E-Power, men her er det motoren med 160 hk, der står forrest og selv driver hjulene.

Fordi jeg gerne vil have bismagen til at forsvinde, låner jeg basisudgaven til en kort tur, da jeg afleverer testbilen.

Med Tekna-udstyr, metallak i to farver (sort tag, hvid grundfarve) og pakke med 20″ alufælge og panoramasoltag klatrer X-Trail over hegnet til 700.000 kr.

Hybriden er smidig og stærk

Jeg har prøvet den nye drivlinje før. I sommeren 2022, da det stadig var meningen, at Qashqai skulle komme med E-Power-teknologien i Danmark, tog jeg en langt testtur omkring Stockholm. Jeg havde ros i store mængder til drivlinjen i Qashqai, hvor den har en enkelt elmotor, som driver forhjulene, og 190 hk.

LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq

X-Trail E-Power E-4orce (det er ikke hieroglyffer, men bilens fulde navn) har mere elkraft og i alt 20 hk og 195 Nm mere, og selv om X-Trail er 25 cm længere og flere hundrede kilo tungere end Qashqai, gør elmotoren ved baghjulene den hurtigere og giver greb på alle fire dæk; 0-100 km/t på 7 sekunder i en mellemstor SUV med 210 hk, som vejer et sted mellem 1,9 og 2 tons, tyder på mange kræfter og motormæssig balance.

Hurtig er den firehjulstrukne X-Trail, men det er smidigheden og dens meget lidt anmassende karakter, der virkelig er dens styrke. E-Power-drivværket skifter mellem lydløs drift og drift hvor benzinmotoren fylder strøm på batteriet. Selv om benzinmotoren kan hænge ved lidt høje omdrejninger for at levere strøm under kraftig acceleration, er den kapslet grundigt inde og er vibrationsfri.

LÆS OGSÅ | Nissan Juke Hybrid fra 296.880 kr.

X-Trail E-Power kan også, som en rigtig elbil, regenerere kraftigt og bremses så godt som helt ned uden brug af bremsepedalen. B-indstilling på gearvælgeren er den milde udgave, men aktiverer man E-Pedal-indstillingen, kan X-Trail næsten køres kun med speederen.

Med cirka 500 kilometer med meget blandet kørsel, er jeg dog usikker på, at hybridsystemet leverer de brændstofbesparelser, man kunne forvente. 13 km/l er ikke helt nok, når Nissan lover 15,6 km/l.

… og basismodellen god til prisen

Cirka 15 minutter i X-Trail med basismotoren, som er en mildhybrid med sin egen langt mildere grad af elektrificering, viser helt tydelige forskelle. 160 hk er en lav ydelse, men drejningsmomentet er højt med 300 Nm, og kraftig acceleration ligger den ikke fjernt. Det fremprovokerer dog hurtigt hjulspind og forvirring i den trinløse automatgearkasse, så det er bedre at være lidt blidere.

Basismodellen er ikke 110.000 kr. ringere end testbilen. Jeg ville savne smidigheden og den støjsvage kørsel fra E-Power, men den kan jeg også få i E-Power med kun en elmotor, forhjulstræk og 200 hk – til 50.000 kr. mere end basismodellen med 160 hk.

LÆS OGSÅ | Ny Nissan X-Trail fra 449.990 kr.

En anden nævneværdig forskel fra top til bund i modelprogrammet er affjedringen og komforten. X-Trail med E-Power, E-4orce, med fem sæder og pyntet i Tekna-udstyr vejer 1.994 kilo, og basismodellen står som Tekna på jorden med kun 1.744 kilo.

De 250 kilo ekstra giver ikke bare bedre balance og mere ro i undervognen, men også hjul og dæk som finder langt færre ujævnheder end i basismodellen. Støj fra motoren i basismodellen er også markant mere gennemtrængende.

LÆS OGSÅ | Test: Skoda Kodiaq har oceaner af plads og fedt design, men den er presset af en anden Skoda

Hvis man har tænkt sig at bruge sin X-Trail som trækkraft for en stor trailer eller campingvogn, skal man være klar over, at udgaver med fem sæder må trække mere end udgaver med syv sæder.

Basismodellen må således trække 2.000 kilo med fem sæder, 1.800 kilo i udgaven med syv sæder. Kun E-Power-versionen med firehjulstræk, altså den dyreste, må trække 1.800 kilo (1.650 kilo med syv sæder) – med forhjulstræk er der kun til en mindre trailer på maksimalt 670 kilo.

Et praktisk eksempel

Den nye X-Trail er mere kasseformet end den gamle, og det gør den endnu mere praktisk. Der er rigtig meget plads i kabinens bredde, så man ikke sidder to voksne foran eller bagi og gnubber albuer. Bagsædet er todelt, og hver side kan justeres separat i længden. Den ene side kan så være rykket helt op til forsædet, mens den anden har rigtig god benplads. Hvis der nu skal være en lang kasse i bagagerummet.

Bagsædet er et sted, man nemt og hurtigt finder sig til rette. Dørene åbner næsten vinkelret ud fra bilen, og loftshøjden er fremragende. Panoramasoltaget, der er bundet sammen med en opgradering af fælgstørrelsen med en tomme, koster beskedne 9.000 kr., og Tekna-udstyrsvarianten har sædevarme i bagsædet, solgardiner i sideruderne og separat klimastyring.

LÆS OGSÅ | Test: Santa Fe PHEV står i skyggen af en anden Hyundai

Bagage er der også plads til, og i den testede fempersoners udgave er der plads under det falske gulv til forskellige ting. Den falske bund er delt, og delen ud mod bagklappen kan fungere som rumdeler omtrent i midten af rummet.

Den lysebrune farve på indtrækket i Tekna-versionen er noget af en smagssag, så det skal nævnes, at sort er standardfarven på læderet. Den lyse farve giver en rar og mindre dyster kabine, og den fremhæver at X-Trail har bedre og tydeligvis dyrere materialer end før.

Den digitale instrumentering (ikke i basisudgaven Acenta) er brugbar og klar, men på trods af en storskærm i samme størrelse ser infotainmentsystemet for basalt og farveløst ud.

Måske ikke det, man vil kalde en smuk SUV, men i hvert fald en SUV med karakter

700.000 kr. for en X-Trail

Du har sikkert lugtet lunten. X-Trail med E-Power-hybriddrivlinje og alt i udstyr er dyr. Fra basismodellen med fem sæder op til testbilen er der 250.000 kr., og selv om jeg har set værre, er det et prishop, der er for stort.

Testbilens pris på 700.000 kr. er håbløs, for at sige det rent ud. Med mindre du skal trække mange kilo, så spar 60.000 kr. og tag en E-Power med 200 hk og forhjulstræk. Vælg så samtidig det lavere udstyrsniveau N-Connecta og spar yderligere 69.000 kr. Ja, Nissan tager 69.000 kr. for lædersæder, el-justerbare sæder, head-up-display, 19” fælge og trådløs mobilopladning (som burde være standard i alle udgaver). På den måde kommer vi da ned i 544.990 kr.

LÆS OGSÅ | Ny Nissan X-Trail fra 449.990 kr.

Det er ikke kun X-Trail der er (blevet) meget dyr. Konkurrenterne Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Peugeot 5008 og Skoda Kodiaq er også biler i klassen omkring 500.-600.000 kroner. Hvor vildt det end lyder, så er X-Trail den af de fire modeller, der har den klart laveste startpris. 449.990 kr. for den billigste X-Trail ser godt ud ved siden af en 5008 til mindst 484.990 kr. og en Kodiaq til mindst 494.995 kr.

X-Trail kommer også med den fordel, at den fås på rigtig gode privatleasingvilkår fra 4.795 kr. om måneden, mens Skoda tager 5.499 kr. om måneden for en sammenlignelig Kodiaq. Efter 36 måneder har X-Trail med 160 hk koster 197.615 kr., mens Kodiaq med 150 hk har kostet 223.563 kr.

LÆS OGSÅ | Duel: Få strømført SUV på to måder med Kia Sorento og Seat Tarraco

Den nye X-Trail E-Power er en mester i komfort, og den har en forbløffende smidig drivlinje. Desværre er den forbløffende smidige drivlinje en dyr opgradering fra den ikke helt så afbalancerede basismodel.

Vælger man den, får man til gengæld en rummelig og praktisk mellemstor SUV til en konkurrencedygtig pris. Ikke en pris i nærheden af den, man kunne få en X-Trail til for 5 år siden, men livet er for kort til at ærgre sig over, at tiden går.


SPECIFIKATIONER

Nissan X-Trail 1,5 E-Power E4orce Tekna 

Motor: R4, 1.477-1.497 cm3 + el
Ydelse: 210 hk/350+195 Nm
0-100 km/t: 7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 15,6 km/l
CO2-udledning: 146 gram/km
Mål (L/B/H): 468/184/173 cm
Køreklar vægt: 1.994 kilo (med fem sæder)
Trækvægt: 1.800 kilo (1.650 kilo med syv sæder)
Bagagerumsvolumen: 575-1.396 liter

Pris: 674.990 kr. (X-Trail fås fra 449.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 24.995/6.595 (X-Trail fås fra 24.995/4.795 kr.)*
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Leasingprisen er for den testede motorvariant, men i den lavere udstyrsvariant N-Connecta med ProPilot-pakke (udsalgspris ved køb: 613.990 kr.)


Brugte Nissan X-Trail til salg på Bilbasen

Se flere brugte Nissan X-Trail til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS