oktober 27, 2023

Efterforskning af statsstøtte i milliardklassen til kinesiske elbiler

Er kinesiske elbiler en trussel mod europæiske producenter? Europa Kommissionen efterforsker nu Kinas milliardtilskud til elbilproducenter, der er med til at holde priserne kunstigt lave.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Redaktionen

Er det gode vilkår eller unfair konkurrence, når den kinesiske stat pumper milliarder i lokale elbilproducenter? Det er et spørgsmål, som Europa Kommissionen har stillet sig selv nok gange til, at de indleder en efterforskning.

På få år er kinesiske bilmærker braget ind i Europa med en hastighed, der gør, at de allerede sidder på 8% af markedet, og det er ikke så underligt. Priserne på de kinesiske elbiler er nemlig i gennemsnit er 20% lavere end de elbiler, der bygges i EU.

De lave priser sikres af milliardtilskud, som den kinesiske stat tilfører virksomhederne, og nu vil Europa Kommissionen undersøge, hvorvidt det er ulovligt, samt om de store tilskud skævvrider markedet til en grad, så det truer europæiske producenter.

Øverst på listen af virksomheder, der vil indgå i undersøgelsen, står BYD, der kom til Danmark sidste år, samt SAIC, der fører mærker som MG og Maxus. Mere velkendte producenter som BMW, Renault, Tesla og Volvo vil dog også blive kigget på.

2 milliarder i statsstøtte

At den kinesiske stat støtter virksomheder med base i Kina, er intet nyt. Det er gældende for virksomheder, der producerer alt fra forbrugerelektronik til solcelleanlæg. Europa Kommissionens bekymring i forhold til elbiler bunder i, at fem af de 10 virksomheder, der modtager mest statsstøtte, er forbundet med elbilproduktion.

Af de fem er to batteriproducenter samt elbilproducenterne SAIC, BYD og Chongqing Changan Automobile, hvoraf sidstnævnte ikke er i Europa (endnu). SAIC, der råder over MG og Maxus i Europa, modtog lige under to milliarder kroner i tilskud fra den kinesiske stat alene i første halvår af 2023.

Næst efter SAIC følger BYD, der er den største elbilproducent i Kina. De modtog i første halvår 1,78 milliarder kroner i tilskud. Det vurderes, at Kina har støttet elbilproducenter med 410 milliarder kroner fra 2016 til 2022. Tilskud, der, ifølge Europa Kommissionen udgør en trussel for bilindustrien på vores kanter.

Det globale marked er oversvømmet med billige kinesiske elbiler, og priserne på dem holdes kunstigt lave af enorme statstilskud, hvilket forvrænger vores marked” – udtaler præsident for Europa Kommissionen, Ursula von der Leyen, i forbindelse med efterforskningen.

Ikke kun kinesiske virksomheder

Selvom det er de kinesiske virksomheder, der står først i køen til de store tilskud, skal efterforskningen også klarlægge, hvorvidt udenlandske virksomheder har fået støtte. Virksomheder, der beskæftiger sig med elbil- og batteriproduktion indenfor kommuniststyrets grænser.

Her er det Tesla, der i 2019 blev produktionsdygtige med en såkaldt Gigafactory i Shanghai, samt Volvo, der ejes og drives af kinesiske Geely. Det er dog to af få elbilproducenter med virksomhed i Kina, hvor tyske BMW og franske Renault med deres produktion også vil indgå i efterforskningen.

Efterforskningen kan tage op til 13 måneder og skal klarlægge, om de store tilskud sker på et lovligt og retfærdigt grundlag. Det skal også vurderes, om der kan lægges tariffer på de kinesiske elbiler.

Det skal dog overvejes, at enhver indblanding kan hæmme den grønne omstilling. De kinesiske producenter har særligt i Norden nemlig været stor katalysator for udbredelsen af elbiler. Indblandingen kan også risikere at ramme andre industrier i Europa. Det må nemlig forventes, at Kina vil gengælde ethvert tiltag med noget lignende for andre virksomheder, der har deres levebrød i Kina.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS