Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
BYD Dolphin er på størrelse med VW ID.3, men priserne er nogle helt andre end hos tyskerne. 234.995 kr. med 204 hk, 427 km rækkevidde og masser af standardudstyr.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Kinesiske BYD har offentliggjort priserne på Dolphin, den kompakte elbil i samme klasse som Cupra Born, MG4, Renault Megane Electric og VW ID.3. Priserne er, med et ord, sensationelle. Dolphin har premiere hos forhandlerne den 23. september, og den får selv MG4 til at se meget dyr ud.
BYD Dolphin koster i Comfort-udgaven 234.995 kr. og i Design-udgaven 249.995 kr. Den billigste MG4 er kommet ned i 229.999 kr. (ID.3 starter på 319.995 kr.), så på selve prisen er den lidt billigere. Men basisudgaven af Dolphin til 234.995 kr. giver mere for pengene end selv den dyreste MG4 til 274.999 kr.
Dolphin kommer fra et mærke, som for de fleste danskere stadig er ukendt, men den kompakte elbil giver så meget ydelse, rækkevidde, udstyr og garanti for pengene, at den varsler nye tider på elbilsmarkedet. Hvis man har ventet på en elbil, der virkelig er økonomisk tilgængelig, men alligevel ikke mangler plads, motorkraft eller noget helt tredje, så kommer den nu med BYD Dolphin.
Okay, det er en overdrivelse. Men ikke så stærk en overdrivelse, som man skulle tro. Dolphin produceres med batteripakker på 44,9 kWh og på 60,4 kWh, med motorydelse på 95, 177 og 204 hk og i udstyrsversionerne Active, Boost, Comfort og Design. Men den danske importør har ikke gjort brug af de svage udgaver med lavt udstyrsniveau til at lande den skarpe pris på 234.995 kr.
I Danmark er selv den billigste Dolphin, Comfort-udgaven, udstyret med 204 hk og batteriet på 60,4 kWh, som giver en konkurrencedygtig rækkevidde på 427 kilometer (WLTP). Design-udgaven, den anden variant i Danmark, har samme batteri og samme rækkevidde – den har bare endnu mere udstyr for en meget lav merpris.
Dolphin Comfort – basismodellen til 234.995 kr. – står med en meget lang liste med standardudstyrs. LED-lygter, to-farvede 17″ alufælge, varmepumpe, el-klapbare sidespejle, indtræk i kunstlæder, el-justerbare forsæder, varme i sæderne, aut. klimaanlæg, infotainmentsystem med 12,8″ touchscreen (som kan rotere 90 grader), Apple CarPlay/Android Auto, adaptiv fartpilot, blind vinkel-system, 360 graders kamera, nøglefri betjening (inklusive nøglefri NFC-adgang) og V2L-funktion med 3,3 kW (man kan lade andre elbiler eller tilslutte elektronisk udstyr). Kun metallak til 5.000 kr. (grå, pink eller lilla) og adapter til V2L-funktionen skal tilkøbes.
Den maksimale ladehastighed for Dolphin er kun 88 kW ved en lynlader (den er 11 kW ved standardladere), men til gengæld skulle ladningen holde et højt niveau fra start til slut.
Comfort-udgaven af Dolphin er tæt på at være komplet udstyret, men for 15.000 kr. bliver udstyret endnu mere omfattende i Design-versionen. Til 249.995 kr. er den prismæssigt stadig meget langt fra næsten alle tænkelige konkurrenter.
Det mest interessante udstyr, man får ved at betale 15.000 kr. ekstra for Dolphin er et stort panoramaglastag. En elektrisk styret solskærm sørger for, at lyset kan holdes ud, hvis man bliver bagt i solen. Mørktonede ruder bagtil, tre-farvede 17″ alufælge, trådløs opladning af smartphones, adapter til V2L-funktionen og to-tonet metallak i Skiing White og Urban Grey er også standard i Design-udgaven. Øvrige metallakeringer, som også er sammensat af to farver, koster 5.000 kr.
LÆS OGSÅ | Hvad har BYD at byde på?
Med introduktionen af Dolphin forbedrer BYD garantiforholdene for sine biler. De nye forhold gælder ikke kun nye biler, men også biler, som allerede er i hænderne på kunder. Har man allerede købt en BYD og fået den udleveret, har man altså også de nye garantiforhold.
Hidtil har Atto 3 haft en kortere fabriksgaranti end de store modeller Han og Tang – 4 år mod 5 år. Til gengæld med 120.000 kilometers grænse i stedet for 100.000 kr. og med længere garanti på lakken. Alle personbiler fra BYD kommer nu med 6 års fabriksgaranti op til 150.000 kilometer, 8 års garanti på hovedbatteriet (op til 200.000 kilometer), 8 års garanti på el-motoren/-motorerne (op til 150.000 kilometer) og 12 års garanti mod gennemtæring.
Brugt bil fra BYD til salg på Bilbasen
Se flere brugte biler fra BYD til salg på Bilbasen lige her
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.