Kategorier
Elektrisk Nyheder

Hvad har BYD at byde på?

Kinesiske BYD er klar med priser på sine tre lanceringsmodeller: Atto 3, Han og Tang. Navnene er spøjse, men hvad gemmer sig bag dem? Vi kigger på priser og modeller.

TEKST Morten Bek FOTO PR

I august offentliggjorde Nic. Christiansen-gruppen, importøren bag mærker som Hyundai og Land Rover, at det kinesiske elbilsmærke BYD – Build Your Dreams – var blevet en del af importselskabets portefølje.

På det tidspunkt var det spekulation, hvilke af den kinesiske producents biler vi kunne forvente at se til salg i Danmark. Og, ikke mindst, var al snak om priser også ren spekulation.

LÆS OGSÅ | Aiways U6 lander som konkurrent til VW ID.5 til 379.990 kr.

Forud for BYD’s lancering i Danmark, som er i gang, er både modelprogram, priser og forhandlernet kommet på plads.

BYD-bilerne sælges fra Terminalen-forretninger i Aarhus, Odense og Taastrup (Esbjerg- og Birkerød-afdelinger står som autoriserede værksteder), og i Field’s på Amager vil en såkaldt Pioneer Store kunne vise bilerne frem.

BYD Han er en sedan større end Mercedes EQE – og med 517 hk og fuldt udstyr til 600.000 kr.

329.995 kr. for en veludstyret crossover med 204 hk

De tre modeller udvalgt til det danske marked er vidt forskellige i størrelse, pris og målgruppe: Atto 3, en crossover med 204 hk og størrelse som en VW Tiguan. Han, en stor sedan på 5 meter (større end Audi A6) med 517 hk og endelig Tang, som er en 487 cm lang SUV med syv sæder og 517 hk.

Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvilken af de tre, BYD får mest succes med i Danmark. Atto 3 er den perfekte størrelse til det danske marked – og den er meget billigere end de større modeller.

LÆS OGSÅ | Test: Der er plads til Kia Niro EV ved siden af EV6

Atto 3 fås i to udstyrsvarianter, Comfort og Design, til henholdvis 329.995 kr. og 349.995 kr. Selv den billigste har varmepumpe, LED-lygter, indtræk i kunstlæder, panoramasoltag, adaptiv fartpilot, rotérbar touchscreen, navigation og meget andet.

Atto 3 har forhjulstræk og står på en ny platform dedikeret til elbiler. Batteriet er på 60,48 kWh, som giver en rækkevidde på 420 kilometer. Atto 3 bliver en hård konkurrent til biler som MG ZS EV og Kia Niro EV.

SUV’en Tang får et facelift allerede i 2023

Mens Atto 3 er en ny model, som umiddelbart står rigtig stærkt, er den større Tang til syv personer en ældre model.

Den vil, fortæller importøren, allerede i 2023 et facelift, hvorfor det virker som et ejendommeligt valg, at den udgående version introduceres i Danmark.

BYD Tang er en luksuriøs model med et mere “kinesisk” design end både Atto 3 og sedanen Han. Der er kun en udstyrsvariant – Premium – og prisen er 599.995 kr. Det er en pris, der gør, at Tang skal konkurrere med den stærke udgave af den populære Tesla Model Y.

LÆS OGSÅ | Toyota BZ3 går op mod Tesla Model 3

Med 517 hk og firehjulstræk er Tang hurtig som en Tesla (dog ikke som den hurtigste Model Y), og 0-100 km/t sker på 4,6 sekunder. Standard er bl.a. læderinteriør og panoramasoltag.

Batteriet i Tang er 86,4 kWh, som giver en relativt kort rækkevidde på 420 kilometer. Den faceliftede model er allerede introduceret i Kina med bl.a. mulighed for et større batteri (108,8 kWh), så det kan ikke anbefales at købe en Tang på nuværende tidspunkt.

Den store Tang har allerede fået et facelift i Kina, men først i 2. halvår af 2023 kommer den variant til Danmark. Det virker som en dårlig idé, at importøren vælger at introducere den ikke-faceliftede

Sedanen Han har en rækkevidde på 520 kilometer

Den store sedan Han (udtales formentlig haa-hn) er større og stærkere end Mercedes EQE, og så er den markant billigere. Det er lige tidligt nok at gå ind i, om Han kan hamle op med den velfungerende og særdeles komfortable EQE, men prisen på 599.995 kr. fejler i hvert fald ikke noget.

Selv om markedet for elektriske sedaner (fra helt ukendte mærker) til langt over en halv million er lille, kan der sagtens være plads til BYD Han i Danmark.

Han er stor og elegant. Sedaner er på vej tilbage i spil – bl.a. fordi de har overlegen aerodynamik

Han har et elegant design, en lækker kabine – og ikke mindst 517 hk, firehjulstræk og en rækkevidde på 521 kilometer. Den store sedan kan også være med, når det handler om optræk. 0-100 km/t klarer den på kun 3,9 sekunder.

Han må lade med op til 120 kW (Atto 3 kun 80 kW og Tang op til 110 kW), som ikke er noget videre at prale af, men heller ikke er direkte diskvalificerende.

LÆS OGSÅ | NIO vil kun leje danskerne biler – fra 8.499 kr. om måneden

Det store BYD-flagskib introduceres i et udstyrsniveau, Design, og der mangler intet. Head-up-display, el-justerbare forsæder, læder, opvarmet rat, ventilation i forsæderne, 12,3″ digital instrumentering, 15,6″ touchscreen, 7″ touchscreen ved bagsædet og lydanlæg fra danske Dynaudio er bare et lille udpluk.

I forhold til det andet nye kinesiske mærke, NIO, som også er ved at blive lanceret i Danmark, er prispolitikken hos BYD gennemskuelig – og med Atto 3 er der en attraktiv indstigningsmodel i et meget populært segment. Hvordan bilerne fra BYD så klarer sig i virkeligheden, glæder vi os til snart at finde ud af.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.