Elbiler

Verdens første elbil er ældre end du tror

Af i Elbiler
Hvis du tror elbilen er et nyt fænomen, må du tro om igen. Faktisk rullede de første på gaden i slutningen af 1800-tallet.

Af: Bilbasen Blog / d. 6. april 2020

I dag kæmper elbilen for at nå op på siden af benzinbilen både når det gælder rækkevidde og brugervenlighed. For selvom der er sket store forbedringer af elbilernes batterier og opladningstiden er blevet markant mindre, kører den gennemsnitlige benzinbil længere på en tank, end den gængse elbil kører på en opladning. Dertil kommer, at det kun tager fem minutter at fylde tanken på en benzinbil og samlet halter elbilen således stadig bagefter på centrale punkter.

Sådan har det imidlertid ikke altid været.

Elbilen var benzinbilen overlegen

Da bilen var under udvikling som bud på fremtidens transportmiddel i slutningen af 1800-tallet, kæmpede flere forskellige drivmidler om at blive det foretrukne. Der blev eksperimenteret med både damp, benzin og el som drivmiddel. Hver teknologi havde sine fordele og ulemper, og for en tid var fordelene ved el faktisk størst.

Damp krævede lang forberedelsestid før trykket i kedlen var højt nok til at skabe fremdrift, og benzin krævede armkræfter for at starte motoren med håndsving. El, derimod, krævede blot at du satte dig ind, tændte og så kunne du køre.

LÆS OGSÅ | Hvor lang levetid har en elbils batteri?

Det var en skotte i 1884, der skabte den først fungerende elbil. Op gennem 1890’erne havde elbilerne faktisk en rimelig succes. De blev primært brugt som varebiler, men blev også markedsført til især velbeslåede kvinder, fordi de netop ikke krævede muskler eller teknisk indsigt at starte.

Elbilerne havde en stærkt begrænset rækkevidde dengang, men det var ikke det store problem på bilmarkedet dengang: Benzinbilen kunne nemlig heller ikke kunne køre særligt langt.

Dertil havde benzinbilen den ulempe at benzin kun kunne købes på apoteket, og skulle du ud på landet, skulle du bestille benzin hjem til det lokale apotek på forhånd, for benzin var langt fra en “hylde-vare”. Det var med andre ord væsentligt mere besværligt at benytte en benzinbil end en elbil.

Elbil

Elbilen mister sit fodfæste

Allerede i begyndelsen af 1900-tallet taber elbilen terræn til benzinbilen, som bliver hjulpet frem af hurtig teknologisk udvikling, der giver længere rækkevidde og serieproducerede biler. Det varer ikke længe, før der er flere benzinbiler på gaderne end elbiler. I takt med det stigende antal benzinbiler skyder tankstationerne op, og den infrastruktur kan elbilerne dårligt hamle op med.

Dødsstødet kommer i 1912, da Cadillac opfinder selvstarteren. Selvstarteren betyder nemlig at elbilens sidste umiddelbare fordel forsvinder. Nu starter benzinmotoren nemlig også blot med et drej på nøglen.

LÆS OGSÅ | Hvad koster batteriet til en elbil?

Benzinbilen har på dette tidspunkt højere hastighed, længere rækkevidde, hurtig start, og et veludviklet netværk af tankstationer.

Herefter er elbilen sendt ud på et sidespor, langt væk fra den almindelige forbruger. El bliver stadig brugt som drivmiddel, særligt på fabrikker hvor små eldrevne varevogne og ladbiler triller rundt mellem forskellige afdelinger. Elbilen er blevet et nicheprodukt.

Elbilen får desuden en mindre renæssance under anden verdenskrig, hvor benzin er en mangelvare, men den forsvinder lige så hurtigt igen efter krigen.

Elbil

Elbilen får en chance under energikrisen

I 1970’erne vender man igen blikket mod elbilen, da energikriserne sætter begrænsninger for forbruget af olie og benzin. Samtidig er der kommet mere fokus på miljøet, særligt i de større byer som oplever stigende problemer med luftforurening.

Batterierne er dog stadig af den “gamle” slags. De var tunge og ineffektive, og det betyder, at de firmaer, som forsøger sig med en elbil, satser på en lille bil. En lille bil har nemlig et bedre forhold mellem vægt og batteriets kapacitet, og der er kontinuerligt nye bud på en eldrevet bybil op gennem 70’erne, 80’erne og start-90’erne.

Det er også i denne periode, der er flere danske forsøg på at lave attraktive elbiler, men både HOPE Whisper, Kewet El-Jet og Mini-El, også kaldet Ellerten, er for begrænsede og fejlbehæftede til at slå igennem kommercielt.

Elbilen er på vej til et gennembrud

Elbilen mangler stadig sit store, brede, kommercielle gennembrud. Men der er sket noget, som gør de moderne elbiler til mere ligeværdige konkurrenter til benzinbilen end tidligere. Og ændringen ligger faktisk på bordet, i tasken eller i din lomme; det er mobiltelefonen.

Mobiltelefonen satte skub på udviklingen af lithium-batterier, for mobiltelefonerne skulle være tyndere, hurtigere, have større skærm og kunne mere. Og det er lithium-batterierne, der gør den moderne elbil mere konkurrencedygtig.

LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

I 2008 smadrer Tesla alle fordomme om elbiler, da de præsenterer en Roadster, der accelererer fra 0 til 100 på fire sekunder og har en topfart på over 200 km/t. Den lugter af sportsvogn og den ligner ikke tidligere tiders konservative forsøg med elbiler.

Siden Tesla Roadster er der kommet et hav af elbiler og hybrider på markedet og der bliver brugt store summer på udviklingen af nye modeller, nye batterier og helt nye typer batterier. Elbilen mangler stadig lidt for at kunne levere det samme som benzinbilen, og det er alt andet lige det, mange forbrugere venter på.