Test og anmeldelserVideo

Seks elbiler, hvor prisen ikke stikker af

Af i Test og anmeldelser, Video
Nye elbiler, som ikke ripper bankkontoen totalt, er ved at være gængse. Med en håndfuld elbiler på markedet er der efterhånden nok at vælge imellem. Her er en kort oversigt.

Video: Anders Berner  | Dato: 27. april 2019

Nissan Leaf, Kia E-Niro, Kia E-Soul, VW E-Golf, BMW i3 og Hyundai Kona er allesammen biler, som koster det samme eller lidt mere end hvad du normalt betaler for en ny bil.

Herunder har du en oversigt over de forskellige modeller, hvad de koster og hvor langt de kan køre på en opladning.

TIL SALG | Over 300 elbiler til salg på Bilbasen netop nu

Kia E-Niro

Kias nye E-Niro er den elektriske udgave af den Niro, som har været på markedet i nogle år. Den koster fra 280.000 kr. med det “lille” batteri på 39,2 kWh og fra 335.000 kr. med et 64 kWh batteri. E-Niro er en  ret voksen elbil med en længde på 438 cm. Den har et ret stort bagagerum og god plads i alle pladser.

LÆS OGSÅ | Her skal du passe på farten

VW E-Golf

E-Golf, som du ikke kan finde i filmen, er den måske mest diskrete elbil, du kan købe  p.t.  Den ser måske lidt småkedelig ud, men det er jo meningen med en Golf – og dermed også E-Golf, som på designet adskiller sig fra en normal Golf med lidt staffage. E-Golf har fået et opgraderet batteri på knap 36 kWh. En fair størrelse batteri, som rækker til det meste i hverdagen.

E-Golf har i modsætning til de øvrige biler sit batteri liggende dér, hvor der normalt ville være en benzintank – altså under bagagerummet – og det er dens største ulempe. Det koster på pladsen i bagagerummet. E-Golf koster fra 335.000 kr.

BMW i3

BMW i3 er den stilistiske modsætning til E-Golf, og skiller sig med sit specielle design ud fra resten af af elbilerne på markedet. BMW i3 er mildest talt ikke særlig praktisk med sine “selvmordsdøre” og lille bagagerum, men den kører til gengæld underholdende, og er virkelig gennemtænkt i sin konstruktion.

Den er bygget i kulfiber, aluminium, plastik, harpiks, hør og andre naturmaterialer. Det lyder tarveligt, men det føles bestemt ikke sådan,  når du sidder i kabinen som giver en ret eksklusiv fornemmelse bag rattet selv i basismodellen til 329.000 kr. Den er oprindelig fra 2014, og det oplever du i manglen på assistentsystemer – som for eksempel aktiv styring.

BMW’en har for tredje gang fået et større batteri – denne gang på 42 kwh – så du i praksis kan trille omkring 280-300 km. Men BMW’en er ikke en langtursbil. Den er ekstremt levende, og kan være trættende på motorvej. Alligevel er den en af mine klare favoritter …

Kia E-Soul

Kia E-Soul er en sjov, lille bil, som er på størrelse med BMW  i3 og er lidt mindre end Kia E-Niro. Den kan i det store hele det samme som Kia E-Niro – dvs. fremfor alt køre utrolig langt på en opladning. Den  har desuden alt i infotainment og sikkerhed.

Jeg er især imponeret over dens køreegenskaber og assistentsystemer, som fungerer langt bedre end i mange europæiske og japanske biler. En imponerede bil, som dog skæmmes lidt af et højt støjniveau.

Kia E-Soul er ikke prissat endnu, men jeg gætter på, at den ender omkring 300.000 kr. for modellen med det store 64 kWh batteri.

Hyundai Kona EV

Hyundai Kona EV deler også teknik med Kia E-Niro og Kia E-Soul, og det er godt, for det er efter vores mening den bedste batteri/motor-konstruktion på markedet. Den er meget energieffektiv, og vi har tilbagelagt omkring 450 km på en enkelt opladning.

Hyundai Kona EV kører fint, du mærker at bilen er tung, men tyngdepunktet er lavt og hovedparten af vægten ligger i midten af bilen, og det gør at Hyundai Niro EV kører ret godt. Kona EVs største udfordringer er dens støjniveau og ringe plads i bagsædet.

Kona EV koster fra 280.000 kr med det lille batteri på 39 kWh og 310.000 med det store 64 kWh batteri.

Nissan Leaf

Nissan Leaf er stor, rummelig og billig i indkøb og dertil utrolig støjsvag og komfortabel. Det er dens absolutte største styrker. Men du mærker flere steder, at den er en stor opdatering af den forrige udgave af Leaf, som allerede kom i 2011.

Vi har kritiseret Nissan Leaf for en dårlig forsædekomfort og en ret langsommelig opladning, når du er på farten. Men det er dog blevet bedre fra sommeren 2018, siger Nissan.

Nissan Leaf koster fra 260.000 kr. Den er også billig i drift – det gælder helt generelt for elbiler – men Nissan Leaf er i særklasse, når du spørger brugerne.

Og batteriet holder lang tid. De første Leaf-modeller fra 2012 har næsten al den oprindelige kapaciteten tilbage. Og det er et kvalitetstegn!
Derfor giver det god mening at købe en brugt Nissan Leaf, som fås fra omkring 80.000 kr. på Bilbasen.dk

Om forfatteren

Anders Berner

Som redaktionens videojournalist og TV-vært er Anders den primære testkører af de nyeste og mest interessante bilmodeller, hvilket blandt andet kan opleves på Bilbasens youtube-kanal.