Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
TEKST Morten Bek FOTO PR/Morten Bek
P3 Group er en stor tysk konsulentvirksomhed, som hjælper bilindustrien i forhold til udvikling af alt fra ledelse til teknologi til selvkørende biler. I tre år har P3 Group også lavet test for at hjælpe forbrugerne: En praksistest af ladetiden i forskellige elbiler.
Ladetesten er baseret på lynladning. P3 Group tester bilerne for at finde den absolut hurtigste ladetid ved lynladestandere, som konsistent kan levere op til 350 kW. Hvor meget standeren leverer, afhænger af den enkelte elbils ladekapacitet.
LÆS OGSÅ | Kia EV6 er Årets Bil i Europa
I dette års test indgik 21 forskellige elbiler. Lige fra den lille Dacia Spring over den populære Hyundai Ioniq 5 til luksusbiler som Audi E-Tron GT og Mercedes EQS. Blandt bilerne var også Kia EV6, og det er den koreanske elbil, der vinder testen.
Ingen anden elbil får på 20 minutter strøm til så mange kilometers kørsel som EV6. Porsche Taycan har den højeste tilførsel af kW i testen, men den suger færre kilometer til sig på de 20 minutter.
Mens Porsche Taycan i gennemsnit lader med 227 kW fra 10-80 procent, og søstermodellen Audi E-Tron GT lader med 221 kW i gennemsnit, kan en model som Tesla Model 3, kun præstere 146 kW i gennemsnit. Den lader med høj hastighed i starten, men ladekurven falder hurtigt drastisk (testen af Model 3 er foretaget på Teslas egne Superchargers).
Hyundai Ioniq 5 LR RWD (testet med det nu udgåede batteri på 72,6 kWh) lader i snit med 193 kW fra 10-80 procent. Den kompakte VW ID.3 58 kWh lader med bare 81 kW i gennemsnit, mens Mini Cooper SE lader med 46 kW og Dacia Spring med 29 kW.
Kia EV6 LR RWD, der som Taycan og E-Tron GT har 800 volt-arkitektur, lader i gennemsnit på 203 kW – altså kun lidt lavere end luksusbilerne.
Til gengæld udråber P3 Group Kia EV6 som samlet og overordnet vinder af hele testen. Det gør tyskerne, fordi ingen anden elbil så hurtigt kan lade strøm til 300 kilometers kørsel.
Virksomheden har lavet P3 Charging Index som målestok, og metoden er simpel: Indeks 1,0 er for biler, som kan lade strøm til 300 kilometers kørsel på 20 minutter.
LÆS OGSÅ | Afspærret, snebelagt bjergvej med Porsche Taycan Sport Turismo
EV6 lander, som den første bil i de tre års test, over indeks 1,0. Med indeks 1,03 kan den lade strøm til hele 309 kilometers kørsel på 20 minutter ved en lynladestander.
Taycan ender på indeks 0,9 med 271 kilometer på 20 minutter, og E-Tron GT har med indeks 0,79 kun strøm til 237 kilometers kørsel efter 20 minutter. Ioniq 5 får indeks 0,91 med 272 kilometer.
Tesla Model 3 får indeks 0,74 (221 kilometer), mens VW ID.3 ligger langt under med indeks 0,51 (153 kilometer) – og Renault Megane E-Tech EV60 er kun lidt bedre med indeks 53 (160 kilometer).
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.