september 9, 2019

Volkswagen ID3: Rækkevidde og danske priser på spritny elbil

Det kan meget vel blive en af årtiets vigtigste bilmodeller. Volkswagen har nu løftet sløret for første skud på stammen i en helt ny generation af elbiler fra den tyske bilkoncern. Her får du alt, du skal vide om udstyr, rækkevidde og ikke mindst danske priser på VW ID3.

Af: Esben Skrumsager / d. 9. september 2019

Selvom lanceringer af nye bilmodeller ikke ligefrem er en sjældenhed, er der alligevel usædvanligt stor interesse for én enkelt kompakt tysk sag, der her forud for den internationale biludstilling i Frankfurt netop har set dagens lys.

Navnet på bilen er ID3, og det skal du nok hurtigt lære at kende. For med en rummelig kabine, moderne teknik og et usædvanligt iøjnefaldende design er det en elbil, der betegnes som intet mindre end symbolet på en ny æra for tyske Volkswagen. Og med en pris langt under mærkets egen elektrificerede udgave af Golf’en har ID3 uden tvivl potentiale til at blive en grøn bestseller på det danske marked.

Højdepunkter i VW ID3

Før vi ser nærmere på de danske priser kommer vi dog ikke udenom nogle af de detaljer, der gør VW ID3 unik.

Det er den første model, der er baseret på koncernens nye modulopbyggede elbilsplatform (MEB). Platformen byder på lang akselafstand kombineret med korte udhæng for og bag på bilen. Det skaber ifølge VW et meget åbent og rummeligt interiør-koncept, som tyskerne oplagt kalder for “Open Space”. Selvom vi endnu ikke har fået lejlighed til at opleve bilens indre, skulle platformen derfor levere en oplevelse af rummelighed, som sætter ny standard i klassen.

Digitaliseret og udstyret med komplet nydesignede skærme og funktioner er betjeningen af ID3 ikke, som du kender fra din Up, Polo eller Golf. Men til de teknologiforskrækkede forsikrer tyskerne om, at det er intuitivt at bruge.

Samtlige betjeningselementer – også på det elektrisk indstillelige multifunktionsrat – betjenes via berøringsfølsomme knapper. Faktisk er det kun elruderne og havariblinket, der stadig betjenes med ”rigtige” kontakter.

Du kan også benytte dig af stemmebetjening, men i typisk VW-stil kan den ikke fås på dansk, så du skal enten snakke tysk eller engelsk med din ID3.

Rækkevidde og danske priser på VW ID3

Ved introduktionen vil ID3 blive tilbudt med mulighed for at vælge mellem tre størrelser af batterier.

Indstigningsmodellen kommer med et 45 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 330 km (WLTP). Denne koster fra 279.990 kr. Det er 40.000 mindre end VW e-Golf, som hverken i kabinestørrelse eller rækkevidde har mere at byde på end ID3. Prisen inkluderer desuden 5 år eller 100.000 kilometers service- og reparationsabonnement samt Clever Unlimited hjemmeladeboks (inkl. standardinstallation), ladebrik til Clevers netværk af offentlige ladestandere.

LÆS OGSÅ | Elektrisk roadtrip: Sådan er det at køre på skiferie i en Tesla

Hvis de 330 teoretiske kilometer er i underkanten, kan du vælge mellem en version med et 58 eller 77 kWh batteri. De leverer henholdsvis en rækkevidde på op til 420 og 550 kilometer (WLTP). Ladekapaciteten på maksimale 100 kW skulle gøre det muligt at tanke cirka 290 kilometer rækkevidde på 30 minutter.

Særlig introduktionsmodel til de hurtige

Volkswagen åbnede for forhåndsreservering af ID3 i maj måned. Det gav potentielle kunder i hele Europa mulighed for at lave en ikke-bindende reservation på en ID3 1st mod et depositum på 7.000 kr. I efteråret vil dem, der har forhåndsreserveret specialmodellen kunne konvertere den til et egentligt køb ved deres respektive forhandlere.

ID3 1st er udstyret med et 58 kWh batteri, der driver en elmotor integreret i bagakslen. Den yder 150 kW/204 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 310 Nm, der kan sende ID3 til en topfart på beskedne 160 km/t.

Bilen koster fra 334.990 kroner, og den vil blive tilbudt i tre låste konfigurationer, der er gearet efter typiske kundeønsker. Udover dette kan kunderne vælge, hvilken farve karrosseri og interiør skal have.

LÆS OGSÅ | Brugt elbil: Her er de mest populære og billige elbiler

Indstigningsmodellen af ID3 1st er standardudstyret med navigationssystem, DAB+ radio, sædevarme, varmepumpe, rat med varme, armlæn foran, et Mode 2-ladekabel og 18” alufælge.

ID3 1st Plus er desuden udstyret med et bakkamera, adaptiv fartpilot og nøglefri adgang. I kabinen er Plus-udgaven desuden udstyret med designsæder, en midterkonsol (inklusive 2 USB-C-porte bagi) og ambiente-belysning. LED matrix-lygter og 19” alufælge er også en del af pakken.

I topversionen kaldet ID3 1st Max, er der yderligere skruet op for udstyret med head-up-display, lydsystem fra ”Beats”, et stort panoramaglastag og 20” alufælge. Hertil kommer desuden en vognbaneassistent med Emergency Assist, en vognbaneskiftassistent, komforttelefoni med induktiv opladning, komfortsæder og en dobbeltbund i bagagerummet.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder.

Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.

Esben har en forkærlighed for de tyske bilmærker. Porsche er blandt favoritterne, og privat fragter han familien rundt i en BMW 3-serie fra 2014 (F31). Når vejret tillader det, foretrækker han dog ofte sin motorcykel.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS