Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Vi kan ikke blive ved med at træde i det. Og dog. Jeep introducerede sin første elbil nogensinde i september 2022, Avenger, og den kom til salg i Danmark sidste år. En elbil lavet i Europa til europæerne. En fin elbil til to, men også en elbil der har vist sig at være alt for dyr, så den sælger lige så hurtigt som sand i Sahara. Se, vi er nødt til at bruge slidte udtryk for at vise, hvor galt det står til.
Alt det bare for at sige, at vi håber, det går bedre med den næste elektriske Jeep (og at priserne på Avenger engang må falde). Denne gang kaster Jeep med tungere skyts, for elbil nummer to er stor, luksuriøs, stærk, har lang rækkevidde og lavet på en ny platform.
Som en del af Stellantis, hvor også Opel, Alfa Romeo og andre hører hjemme, har Jeep adgang til den nye STLA-platform, som primært er lavet til elbiler. Primært, men ikke udelukkende. Den nye Wagoneer S kommer kun som elbil, og den bruger den største af STLA-platformene til personbiler, Large.
Efter amerikanske forhold er Wagoneer S ingen kæmpe. Den er “beskedne” 489 cm lang, og en af grundene til, at den ikke er større, er det faktum, at europæerne også får den tilbudt. Den sælges i USA allerede fra andet halvår, og i 2025 bliver det tid til Europa.
I bedste amerikanske stil mangler Wagoneer S hverken hestekræfter eller luksus. Som de fleste biler hos Jeep har den store elbil firehjulstræk, og det opstår ved at bilen har en elmotor ved hver af de to aksler. Motorerne yder lidt over 600 hestekræfter og mere end 800 Nm, og det er nok til Wagoneer S kan vriste en 0-100-tid på omkring 3,5 sekunder ud af dækkene.
Fordi effektiviteten ikke skal gå fløjten, er Wagoneer S lavere end andre store modeller fra Jeep. Med lav frihøjde tilgodeser Jeep rækkevidden, men der er så, i hvert fald ikke i standardmodellen, mulighed for at opnå Jeeps egen certificering Trailrated. Wagoneer S vil få det svært i Moab, Utah, hvor Jeep tester sine biler.
Wagoneer S vil ikke være helt tabt bag en terrængående vogn. Der er, naturligvis, køreindstilliger, som gør det nemmere at køre i sand og sne.
Til gengæld skulle batteriet, som er på 100 kWh, give en god rækkevidde. Efter den amerikanske standard, EPA, kan Wagoneer S køre cirka 480 kilometer på en opladning. Det lyder måske ikke af meget, men EPA er langt mere realistisk i forhold til rækkevidde end WLTP er det i Europa; en BMW i5, som i Europa sælges med en rækkevidde på op til 581 kilometer, sælges i USA med en maksimal rækkevidde på 472 kilometer. Så i Europa kan vi forvente en markant højere (lovet) rækkevidde for den nye Jeep.
På trods af at STLA-platformen i Wagoneer S kører med 400 volt-teknologi, lover Jeep en opladningstid for det store batteri, fra 20-80 procent, på 23 minutter.
Jeep har lagt sig i selen for, at kunderne kan mærke luksus med stort L. Materialerne, som i højere grad end i andre Jeep-modeller er genbrugsmaterialer skulle afspejle, at Jeep gerne vil opfattes som et luksusmærke. Der er brugt et materiale ved midterkonsollen, som føles som porcelæn, og dørsiderne er præget af bløde materialer og et panel i metal. På ydersiden bruger der ikke længere krom, som er problematisk for miljøet i produktionen.
McIntosh, som er en meget anerkendt amerikansk producent af hifi-udstyr, leverer lydanlæg til Wagoneer S, og Jeep er helt tydeligt stolte af samarbejdet. Anlægget kommer med ikke færre end 19 højttalere og en forstærker med en effekt på 1.160 watt.
LÆS OGSÅ | Test: Jeep Avenger er genial i storbyen
Ingen ny luksusbil uden et hav af skærme. I Wagoneer S er det samlede skærmareal på over 45 tommer, og for at komme derop bruger Jeep skærme på 12,3 tommer til instrumentering og infotainment – og en 10,25 tommer skærm til underholdning ved passagersædet. De tre skærme på tværs er den nye standard, når det gælder om at imponere i bilindustrien. Nå ja, der er også en touchscreen til klimaanlægget.
Vi forventer ikke automatisk, at Wagoneer S kommer til salg i Danmark, selv om den danske importør har muligheden. Importøren kigger nøje på, hvad det kan betale sig at sælge. Ikke desto mindre er Wagoneer S interessant i en klasse af store elbiler, som rent faktisk er populær i Danmark.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.