august 16, 2023

Test: Jeep Avenger er genial i storbyjunglen

Jeep Avenger pakker ingen teknisk revolution og er i højere grad skabt til storbyjunglen end egentligt terræn. Til gengæld er den både gennemført og charmerende til en grad, at den er svær at komme udenom.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Foruden at være bredt anerkendt for at mestre svært terræn, er Jeep også et stolt amerikansk mærke med heltestatus. Den kompakte og usandsynligt hårdføre Willys Jeep befordrede amerikanske tropper i stort antal under Anden Verdenskrig med hæder til følge.

Kontrasten er derfor nærmest skærende, når man ser på den nye Jeep Avenger. Her er Jeep gået fra amerikansk krigsmaskine til kompakt europæisk elbil med en heltestatus, der er erstattet med en titel som Årets Bil i Europa 2023.

Terræntosserne korser sig, men vi andre kan godt være glade. Avenger er nemlig muligvis den bedste bil, Jeep har lagt navn til i nyere tid, og er et forfriskende pust til den konforme klasse af B-SUV’er.

Store Stellantis

Grunden til at Jeep Avenger dufter mere af ragú end hamburger skyldes Stellantis. Det næsten altomfattende bilkonglomerat, der huser 15 bilmærker, er de retmæssige ejere af Jeep, og trods mærkets rodfæstelse i de forenede stater, er Avenger designet i Italien, bygget i Polen og markedsført i Europa.

Betyder det så også, at der er tale om en Stellantis-klon? Både ja og nej. Jeep Avenger deler mangt og meget med biler som Peugeot e-2008, Opel Mokka-e og DS3 Crossback E-Tense. Platformen er nemlig den samme, og selvom Avenger som den første kører på en opdateret version, vil de elektriske søskende følge trop. Den opdaterede platform giver Jeep Avenger et 54 kWh batteri og en elmotor med 156 hk.

Selvom Stellantis kan virke altomfattende, har de i udviklingen af Jeep Avenger ikke været altopslugende. Man har nemlig været tro mod et par af de principper, man forbinder med Jeep, også selvom det utvivlsomt har kostet betydeligt mere på udviklingskontoen. Hele 60% af komponenterne i den delte platform er således udviklet og tilpasset specifikt til Avenger.

Der er tænkt på terræn

En Jeep skal kunne vælges i en firehjulstrukken version, ligesom en Jeep skal have en statur, der gør terrænkørsel mulig. Det er principper som disse, Stellantis har valgt at følge, og selvom vi i øjeblikket kun har en forhjulstrækker på programmet, er en firehjulstrukken version af Avenger på trapperne.

I forhold til staturen, så er platformen til Avenger modificeret, så man får 209 mm frihøjde og betragteligt kortere for- og bagudhæng. Det giver en til- og afkørselssvinkel på henholdsvis 20 og 32 grader, hvilket er på niveau med en terrænhabil Toyota Land Cruiser.

De terrænvenlige vinkler er opnået ved at modificere bilens såkaldte krøllezoner. Her er der fjernet 3 cm fra platformen uden at kompromittere sikkerheden. Forkortelsen af platformen betyder desuden, at Avenger er den mindste model, Jeep har spyttet ud. På billeder kan staturen snyde bilen større, men i virkeligheden er den kortere end en VW Polo.

Der er også tænkt på terrænet i den udvendige opbygning, da Avenger er pakket ind i plastikpaneler, der giver 360 graders beskyttelse af bilens bredeste punkter. På den måde er det slidstærkt og billigt plastik, der tager tæskene, og ikke dyre aluminiumspaneler. Af samme årsag er forlygterne placeret dybt i kofangeren, da det er billigere at udskifte en plastikdel end en hel LED-forlygte.

Af yderligere terræntiltag kommer Avenger med Hill Descent Control, der bremser på stejle nedkørsler, samt køreprogrammer, der er kalibreret til alskens typer af underlag. 

Hvad skal jeg bruge det til?

Din skepsis mærkes gennem skærmen… Hvad skal al denne bekostelige terræntrylleri egentlig gøre godt for i hverdagen? Faktisk en hel del. De mange tiltag gør sig nemlig også gavnlige i storbyjunglen, hvor de fleste Avengers kommer til at slå deres folder.

Den forkortede platform med korte udhæng betyder, at man aldrig er betænkelig ved snævre passager eller parkeringspladser. Fra den høje køreposition får man i sig selv et godt udsyn, mens de korte udhæng sikrer, at man altid har en solid fornemmelse for alle bilens fire hjørner. Om parkeringen er parallel eller i en parkeringskælder med stejl rampe gør ingen forskel.

Skulle parkeringen alligevel blive for snæver, vil det være de førnævnte plastpaneler, der tager skraldet. Det er aldrig sjovt at køre på noget, men det gør lidt mindre ondt, når det er plastik, man kan udskifte. Afholder man sig fra at vælge de største 18” fælge, som testbilen er udstyret med, betyder frihøjden desuden, at man ikke behøver at frygte høje kantsten.

Terrænsystemerne vil for de fleste forblive en gimmick. Alligevel er det rart at vide, at bilen kan indstilles til snekørsel, når man bor i et land, hvor det ikke er utænkeligt.

Genial i storbyjunglen

Foruden de konstruktive terræntiltag, er køreegenskaberne også med til at gøre Jeep Avenger genial i storbyjunglen. Skulle jeg beskrive den med bare ét ord, ville det være ‘agil’. Heldigvis må jeg gerne sætte lidt flere ord på, og agiliteten er en allestedsnærværende følelse skabt af styretøj, affjedring og vægt.

Styretøjet er let vægtet men stadig præcist, hvorfor den lille øko-Jeep lystrer ivrigt, når man kaster den om storbyens snævre sving. Kastes den i en blindgyde, vender den igen med en radius på bare 10,5 meter. Den ivrige lystren gøres også mulig af en kampvægt på 1.661 kg, der er forholdsvist let i elbilsregi, samt en Stellantis-undervogn, der er fintunet specifikt til Avenger.

Stellantis har genbesøgt affjedringen, grundet den større frihøjde i Jeep Avenger. Her har man ramt et godt mellempunkt i absorberingsevne og høj komfort, uden at den krænger utrøsteligt på landevejene. Jeep Avenger står således let og komfortabelt uanset på vejen, uanset om den er brolagt eller kringlet.

På motorvejen er den også et fint bekendtskab, da undervognen bibeholder sin rolige komfort ved højere hastigheder. Tag dertil at Avenger er godt støjdæmpet, og så har man en bil, man også vil køre langt i.

Kan man det?

Der er forskel på, om man har lyst til at køre langt i en elbil, og om man kan. Med opdateret batteri og elmotor kan man i Avenger komme længere, end man kan i de nærtbeslægtede Stellantis-søskende, samt holde et forholdsvist lavt forbrug på 15,4 kWh pr. 100 km.

I alt får man 400 km, hvis man kører pænt og ikke kører for meget motorvej. På by- og landeveje er Avenger effektiv og klarer snildt det forbrug, den er opgivet til. På motorvejen stiger forbruget hurtigt til 17-18 kWh pr. 100 km. hvor den reelle rækkevidde svinder ind til i underkanten af 300 km.

Opladningen hedder 100 kW DC og 11 kW AC, hvilket ikke er mere end fint nok. Elektriske konkurrenter i klassen af B-SUV’er tilbyder både 130 og 150 kW lynladning som standard, hvor Avenger altså ikke helt kan være med.

Mere smart end luksuriøs

Jeep Avenger er ingen luksusliner, når det kommer til kabinen, der er præget af hård plast. For første gang meget længe er den store mængde af hårde plastikmaterialer dog ikke noget, der rigtigt irriterer mig. Det virker ret ‘on brand’, at en kantet Jeep er bygget til at tåle tæsk udvendigt såvel som indvendigt.

Testbilen er en topudstyret Summit-variant, der har lædersæder og indfarvet plast i instrumentbordet. Ser man ud over det, virker kabinen stadig smart med hele 34 liters aflægningsplads i hylder og hulrum. Rummet i midterkonsollen er dækket af et magnetisk jalousi, som virker smart, selvom det i virkeligheden er en såre simpel løsning.

Aflægningspladsen er ikke den eneste type plads, man har tænkt på i udarbejdelsen af Avenger. Sammenlignet med sine søskende fra Stellantis er åbningen på bagagerummet gjort bredere for lettere af- og pålæsning, mens bænken på bagsædet er hævet for at skabe mere benplads.

Trods tiltagene for at skabe mere benplads, er den ikke imponerende. Man sidder naturligt med lårene i siddepuden og benene i gulvet, mens forsædernes bagbeklædning dog hurtigt når knæene, hvis man overskrider 1,85 meter i højden. Ind- og udstigning bliver desuden hurtigt en halvknoklet affære, fordi åbningen er ganske smal. Ikke kun for store mennesker, men også for store autostole.

Venlig vognbaneassistent

På teknikfronten er der både lidt nyt og lidt genkendeligt. Infotainmentskærmen på 10,25” er et Stellantis-standardprodukt, der er udstyret med et intuitivt system, som dog ikke trækker bukserne af nogen. Det er regulært. Man foretrækker stadig at benytte de fysiske knapper til klimaanlægget, som befinder sig i en stribe under skærmen, samt det trådløse Apple CarPlay, der er standard.

Teknikken bag køreassistenterne som blindvinkelassistent og udvidet automatisk nødbremse med cyklist og fodgængergenkendelse virker til gengæld friskt afstemt. Køreassistenten i niveau 2 følger let med morgentrafikken, ligesom vognbaneassistenten er en af de mindst intrusive, jeg har oplevet.

En bil til eventyr 

Selv hvis puristerne mener, at terræntiltagene er halvhjertede i forhold til Jeeps ophav, kan de stadig gå på eventyr i Avenger. I bedste Jeep-stil er Avenger nemlig proppet med såkaldte ‘Easter Eggs’, som børn og barnlige sjæle kan bruge længe på at opdage.

Spoileralert: Hvis du er fremtidig Avenger-ejer, og selv vil finde disse, skal du springe dette afsnit over.

De største påskeæg kræver lidt historisk Jeep-viden for at opdage, da kølergrillen har syv slots præcist som den første Willys Jeep, ligesom X’et i baglygterne er en reference til den benzindunk, Willys Jeep havde monteret på bagenden.

I den mindre afdeling finder man spidsfindige påskeæg som aftegningen af en Willys Jeep-front i både forkofanger og fælge. Også i kabinen ved højtaleren i instrumentbordet findes en Willys-front. 

Den centralt placerede plade i forkofangeren, som huser radarenheden, er prydet med et kompas med koordinaterne på Torino i Italien, hvor Avenger er designet. I nederste venstre hjørne af forruden findes en dreng med en stjernekikkert, mens stjernerne findes i det modsatte hjørne. Nederst i bagruden findes også en bjergkæde. Det mest underfundige påskeæg er mariehønen, der er støbt ind i taget.

Gennemført!

Den nye Jeep Avenger er en gennemført bil. Man er gået benhårdt efter at være tro mod nogle offroad-principper, der gør, at den føles autentisk. Et positivt biprodukt til autenticiteten er, at offroad-orienteringen faktisk har sin berettigelse på villaveje og i snævre parkeringskældre, trods det på papiret ikke bør appellere til Hr. og Fru Danmark.

Plastmaterialerne i kabinen er ikke de bedste, og det er pladsforholdene eller opladningshastigheden heller ikke. Alligevel er der ikke en tvivl i stemmen, når jeg siger, at der ikke er en konkurrent i den konforme klasse af elektriske B-SUV’er, jeg ville overveje over Avenger. Jeep Avenger er et friskt, charmerende, komfortabelt, velkørende og gennemtænkt pust hertil. 

Det siger jeg også, fordi priserne på Jeep Avenger ikke stikker af. Indgangsvarianten Longtitude kan gafles fra fornuftige 279.990 kr., men her går man glip af adaptiv fartpilot, bakkamera og nøglefri betjening. Derfor bør man gå efter Altitude til 309.990 kr., hvor man foruden førnævnte får el-betjent bagklap, navigation og stor 10,25” digital instrumentering.

Så køb den for katten og vis, at du har haft hjertet med i dit bilkøb. Du køber Årets Bil i Europa, der trods det amerikanske fortegn er europæisk til benet, og som har charme nok til at fremtvinge et skævt smil fra selv de hjertekolde uden bilinteresse.


Jeep Avenger Summit 

Motor: Elmotor (foran)
Ydelse: 156 hk / 260 Nm
0-100 km/t: 9 sekunder
Tophastighed: 150 km/t
Forbrug: 15,7 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 54 kWh (51 kWh anvendelig)
Rækkevidde: 395 kilometer*
Maks. ladekapacitet: 100 kW
Mål (L/B/H): 408/178/153 cm
Køreklar vægt: 1.661 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 380 liter
Pris: 339.990 kr. (Avenger fås fra 279.990 kr.)
*Indgangsmodellen Longtitude har 400 km i rækkevidde)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS