marts 13, 2025

Elektrisk Mercedes-Benz CLA: 800 volt og op til 792 kilometer på en opladning

Den første kompakte Mercedes-Benz på en ny platform til elbiler er ventet med spænding, og CLA med EQ Technology skuffer ikke – lynhurtig opladning, lang rækkevidde og topmoderne interiør.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mercedes-Benz EQA og EQB er, for så vidt, fine biler. Men de har aldrig været virkelig gode elbiler, og til trods for forbedringer gennem årene, er det tydeligt, at de er baseret på en platform, som først og fremmest er bygget til forbrændingsmotorer.

Heldigvis har det tyske mærke lovet, at fremtiden ser meget lys ud: en helt ny platform til kompakte elbiler med alle de nyeste teknologier, som giver både virkelig høj effektivitet, lang rækkevidde og gode køreegenskaber.

Den nye CLA med EQ Technology er startskuddet, som Mercedes-Benz netop har fyret af. CLA vil også komme som hybridbil med forbrændingsmotor, men det er CLA med EQ Technology – det lange navn er obligatorisk for at vise, at der er tale om den elektriske udgave – der er stjernen.

I de kommende år kan vi se frem til, at den effektive platform skal bruges i afløsere for EQA og EQB – og sandsynligvis også i en kompakt firehjulstrækker, der trækker på G-Klassens image.

792 kilometer på en opladning – med batteri på kun 85 kWh

Der er tre tal, som siger rigtig meget om den nye platform og den nye CLA med EQ Technology: 800, 85 og 792. Det er tallet for bilens højspændingssystem, batteristørrelsen og rækkevidden. Den nye platform introducerer endelig Mercedes-Benz for den høje spænding med 800 volt, som Audi, Porsche og flere andre efterhånden har brugt i en god årrække.

800 volt giver i sig selv fordele omkring ledningsnet og effektivitet, men Mercedes-Benz kobler det sammen med to-trins gearkasse ved bageste elmotor, mærkets første luft-til-luft-varmepumpe og forfinet aerodynamik.

Derfor vil CLA 250+ med batteri på 85 kWh kunne levere et forbrug på ned til 12,2 kWh for hver 100 kilometer, og det kan i rækkeviddetermer oversættes til hele 792 kilometer. CLA 250+ bliver udgaven med længste rækkevidde, og den har en elmotor bagtil – og dermed baghjulstræk – med 272 hestekræfter.

Ved introduktionen kommer også en firehjulstrukket udgave, CLA 350 4Matic på markedet. Den har, i kraft af den ekstra motor ved forakslen, en samlet ydelse på 354 hestekræfter. Det interessante er, at en anden batteritype, der også vil byde på lavere kapacitet, vil komme til senere. Selv med et mindre batteri, går vi ud fra, vil 500 kilometer være problemløst i forhold til WLTP-normen.

Som et trumfkort kommer CLA med EQ Technology i de to versioner med batteriet på 85 kWh også med hurtigere DC-opladning end nogen Mercedes-Benz før dem: op til 320 kW. 10 minutter giver, i bedste fald, 325 kilometer.

MBUX Superscreen med tre store skærme

Den nye CLA er ikke bare den første Mercedes-Benz med 800 volt spænding, men også den første med en helt ny generation af infotainment. Det er fjerde generation MBUX, som er udviklet hos Mercedes-Benz selv, og i den mest blærede udgave fås systemet som MBUX Superscreen med passagerdisplay – en touchscreen med samme mål som den i midten på 14 tommer. Instrumenteringen er lidt mere beskeden med 10,25″.

Med MB.OS, som styresystemet hedder, er det første på markedet med kunstig intelligens fra både Microsoft og Google. MBUX-systemet er, selvfølgelig, altid online og åbent for netbaserede opdateringer. Mercedes-Benz kalder selv den nye CLA for den mest intelligente bil, mærket har lavet.

Det topmoderne infotainmentsystem er del af interiør med et nyt design, hvor skærmene og panelet foran forsæderne danner en mur. Desværre har Mercedes-Benz besluttet, at også den nye CLA skal belemres med et rat med berøringsfølsomme overflader i stedet for intuitive knapper. Hvis det er det eneste, der er at udsætte på CLA, så lever vi med det.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS