Skoda snart klar med stor elbil med syv sæder
Skoda har godt gang i hjulene med Enyaq, og den nye Elroq vil uden tvivl gøre det rigtig godt i Danmark. Nu viser tjekkerne de første billeder af en elektrisk SUV med syv sæder.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mercedes-Benz EQA og EQB er, for så vidt, fine biler. Men de har aldrig været virkelig gode elbiler, og til trods for forbedringer gennem årene, er det tydeligt, at de er baseret på en platform, som først og fremmest er bygget til forbrændingsmotorer.
Heldigvis har det tyske mærke lovet, at fremtiden ser meget lys ud: en helt ny platform til kompakte elbiler med alle de nyeste teknologier, som giver både virkelig høj effektivitet, lang rækkevidde og gode køreegenskaber.
Den nye CLA med EQ Technology er startskuddet, som Mercedes-Benz netop har fyret af. CLA vil også komme som hybridbil med forbrændingsmotor, men det er CLA med EQ Technology – det lange navn er obligatorisk for at vise, at der er tale om den elektriske udgave – der er stjernen.
I de kommende år kan vi se frem til, at den effektive platform skal bruges i afløsere for EQA og EQB – og sandsynligvis også i en kompakt firehjulstrækker, der trækker på G-Klassens image.
Der er tre tal, som siger rigtig meget om den nye platform og den nye CLA med EQ Technology: 800, 85 og 792. Det er tallet for bilens højspændingssystem, batteristørrelsen og rækkevidden. Den nye platform introducerer endelig Mercedes-Benz for den høje spænding med 800 volt, som Audi, Porsche og flere andre efterhånden har brugt i en god årrække.
800 volt giver i sig selv fordele omkring ledningsnet og effektivitet, men Mercedes-Benz kobler det sammen med to-trins gearkasse ved bageste elmotor, mærkets første luft-til-luft-varmepumpe og forfinet aerodynamik.
Derfor vil CLA 250+ med batteri på 85 kWh kunne levere et forbrug på ned til 12,2 kWh for hver 100 kilometer, og det kan i rækkeviddetermer oversættes til hele 792 kilometer. CLA 250+ bliver udgaven med længste rækkevidde, og den har en elmotor bagtil – og dermed baghjulstræk – med 272 hestekræfter.
Ved introduktionen kommer også en firehjulstrukket udgave, CLA 350 4Matic på markedet. Den har, i kraft af den ekstra motor ved forakslen, en samlet ydelse på 354 hestekræfter. Det interessante er, at en anden batteritype, der også vil byde på lavere kapacitet, vil komme til senere. Selv med et mindre batteri, går vi ud fra, vil 500 kilometer være problemløst i forhold til WLTP-normen.
Som et trumfkort kommer CLA med EQ Technology i de to versioner med batteriet på 85 kWh også med hurtigere DC-opladning end nogen Mercedes-Benz før dem: op til 320 kW. 10 minutter giver, i bedste fald, 325 kilometer.
Den nye CLA er ikke bare den første Mercedes-Benz med 800 volt spænding, men også den første med en helt ny generation af infotainment. Det er fjerde generation MBUX, som er udviklet hos Mercedes-Benz selv, og i den mest blærede udgave fås systemet som MBUX Superscreen med passagerdisplay – en touchscreen med samme mål som den i midten på 14 tommer. Instrumenteringen er lidt mere beskeden med 10,25″.
Med MB.OS, som styresystemet hedder, er det første på markedet med kunstig intelligens fra både Microsoft og Google. MBUX-systemet er, selvfølgelig, altid online og åbent for netbaserede opdateringer. Mercedes-Benz kalder selv den nye CLA for den mest intelligente bil, mærket har lavet.
Det topmoderne infotainmentsystem er del af interiør med et nyt design, hvor skærmene og panelet foran forsæderne danner en mur. Desværre har Mercedes-Benz besluttet, at også den nye CLA skal belemres med et rat med berøringsfølsomme overflader i stedet for intuitive knapper. Hvis det er det eneste, der er at udsætte på CLA, så lever vi med det.
Skoda har godt gang i hjulene med Enyaq, og den nye Elroq vil uden tvivl gøre det rigtig godt i Danmark. Nu viser tjekkerne de første billeder af en elektrisk SUV med syv sæder.
En elektrisk udgave af Mercedes-Benz GLC er under afgørende stadier i udviklingen. Bilen er udviklet fra bunden som elbil, og den er blandt de første fra mærket med 800 volt og lynhurtig opladning.
Det bliver C-HR, der får den fornemme titel som tredje elbil i rækken hos Toyota. Vi ser nærmere på den nye og fuldelektriske Toyota C-HR+.
Det danske marked for brugte biler sagtner ikke farten, og rekordåret 2024 ser allerede ud til at blive overgået. Tendenserne fra februar 2025 taler i hvert fald deres eget tydelige sprog.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.