Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mini har kørt elektrisk siden 2019 med Mini Cooper SE, som har charmet sig ind hos mange danskere med sit runde, unikke design, friske køreegenskaber og byvenlige størrelse. Men større udbredelse har været umulig for en trang lille elbil med en WLTP-rækkevidde på 234 kilometer. Prøv at stoppe to børn på bagsædet og kør på sommerferie i Sverige. God tur – det bliver en hård omgang.
Næste kapitel i elektrificeringen af Mini er ikke kun den nye Mini Cooper E/SE, som endelig fås med brugbar rækkevidde (men stadig med alt for lidt plads til mere end to), men også den familievenlige Countryman som elbil.
Den nye Countryman er blevet en stor sag i forhold til den gamle. En meget stor Mini, der med sine 443 cm i længden er vokset cirka 14 cm, så den kun er lidt kortere end søstermodellen BMW iX1, som den deler teknologi med – og Mercedes EQA er kun få centimeter længere.
Så der er plads til familie, venner, bagage og hund i den elektriske Mini Countryman, der fås med enten som Countryman E med forhjulstræk og 204 hk eller som Countryman SE ALL4 med firehjulstræk, to elmotorer og 313 hk. Den mindst lige så gode nyhed er, at den elektriske Countryman starter 45.000 kr. under iX1 og 55.000 kr. under EQA.
204 eller 313 hestekræfter. Forhjulstræk eller firehjulstræk. Hele fire udstyrsvarianter. Det eneste man IKKE skal bekymre sig om at vælge, er batteristørrelsen. Countryman E og den stærkere Countryman SE ALL4 deler batteriteknologi, og batteriet har en bruttostørrelse på 66,5 kWh og en brugbar størrelse på 64,6 kWh.
Rækkevidden er i bedste fald, som er det man finder i Countryman E Essential med standardhjul og -udstyr til 375.000 kr., er 462 kilometer. Det får nok ikke nogen til at klappe i hænderne, men det er helt på niveau med BMW iX1 eDrive20 med samme drivlinje, og Volvo EX30 Extended Range findes også i det nabolag med en rækkevidde på 475 kilometer.
Indbygning af en ekstra elmotor ved baghjulene, som giver 109 hk, gør Countryman tungere og mindre effektiv, og derfor daler rækkevidden: i bedste fald lover Mini maksimalt 432 WLTP-kilometer. Den elektriske Countryman har arvet DC-ladehastigheden (lynlader) på maksimalt 130 kW. Heller ikke her hører vi nogen jubel, men da batteriet er forholdsvis lille, og ladekurven kan vise sig at være stabil, behøver det ikke være en katastrofe.
Mini bygger den elektriske Countryman, som BMW bygger sin elektriske iX1 – og som Mercedes bygger sin elektriske EQA. Udstyrsniveauet følger ikke motorydelsen. Eller omvendt, hvis man bedre kan se det på den måde.
De fire udstyrsvarianter Essential, Classic, Favoured og John Cooper Works kan vælges med enten 204 eller 313 hk. Du kan altså sammensætte en voldsomt dyr Countryman E med 204 hk med John Cooper Works-udstyr, så den koster omkring 500.000 kr. Du kan også købe en mere skrabet Countryman SE ALL4 med 313 hk og Essential-udstyr til cirka 427.000 kr.
LÆS OGSÅ | Ny Mini Countryman er helt elektrisk
Det store trin op fra Coutryman E til Countryman SE – fra 204 til 313 hk – koster i sig selv 52.158 kr., mens springet mellem udstyrsniveauerne varierer fra trin til trin.
Basisudgaverne med Essential-udstyr har 17″ alufælge (70 procent genbrugsaluminium), tagræling, LED-lygter, automatisk klima med to zoner, infotainmentsystem med OLED-skærm med diameter på 24 cm, bakkamera, p-assistent, adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap og regnsensor.
Udstyrsniveauerne over Essential tilføjer bl.a. forskellige temaer i kabinen med ændrede materialer og farver (eksempelvis stof) og andre alufælge.
Med Coutryman i den nye generation er elbilen den vigtigste, men Mini producerer den også med benzinmotor. Her kan man vælge Countryman C med 170 hk til priser fra 456.291 kr. En noget dyrere bil end den elektriske. Men slet ikke en høj pris, hvis man kigger på benzinudgaven John Cooper Works ALL4 med 300 hk, der koster over 900.000 kr.
Modelprogrammet er altså omfattende. Herunder kan du se priserne på både de elektriske Countryman-modeller og udgaverne med benzinmotor.
Countryman E/SE ALL4 – elbil
Countryman E Essential 204 hk – 375.000 kr.
Countryman E Classic 204 hk – 393.731 kr.
Countryman E Favoured 204 hk – 421.906 kr.
Countryman E John Cooper Works 204 hk – 437.515 kr.
Countryman SE ALL4 Essential 313 hk – 427.158 kr.
Countryman SE ALL4 Classic 313 hk – 445.889 kr.
Countryman SE ALL4 Favoured 313 hk – 474.064 kr.
Countryman SE ALL4 John Cooper Works 313 hk – 489.673 kr.
Countryman C – benzinbil
Countryman C Essential 170 hk – 456.291 kr.
Countryman C Classic 170 hk – 502.924 kr.
Countryman C Favoured 170 hk – 580.385 kr.
Countryman C John Cooper Works 170 hk – 619.408 kr.
Countryman John Cooper Works ALL4 300 hk – 907.263 kr.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.