Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
At se en Astra i den nyeste generation på gaden i Danmark er så stor en sjældenhed, at vi helt bliver i tvivl, om Opel stadig sælger bilen. Det gør Opel, og vi kan se Astra båd på Opels hjemmeside og hos Opels forhandlere.
Da den elektriske Astra Electric kom på markedet, skulle den have været med til at løfte Opel og mærkets salg i Danmark. Priserne satte en næsten komplet stopper for den udvikling; en elektrisk Astra med 156 hestekræfter, rækkevidde på 412 kilometer og begrænset udstyrsniveau til 300.000 kr. har tiltrukket meget, meget få danskere.
Hvis Astra Electric skal blive til noget i Danmark, hvor de kompetente biler i samme kategori er blandt andre Renault Megane E-Tech og VW ID.3, så skal importøren gøre noget. Det gør importøren nu endelig med en sænkning af den originale pris med 50.000 kr.
Opel-forhandlerne må spørge sig selv, om der er noget at redde. Efter måneder på markedet har de første mange nysgerrige potentielle kunder været forbi for at prøve Astra Electric. De har købt en anden bil hos et andet bilmærke og glemt Astra, så sælgerne skal virkelig gøre noget for at få fyret op under Astra Electric.
Prisen på Astra Electric starter efter faldet på 249.990 kr. Den pris får os ikke til at tænke sensation, revolution eller gennembrud. Prisen er nu tilpasset markedssituationen, og det er en pris, der er mere passende og tættere på konkurrenternes priser.
Astra Electric er stadig bagefter på point, for 156 hestekræfter og maksimal ladehastighed på kun 100 kW er, hvad det er – det er færre kræfter og langsommere opladning end bl.a. ID.3 Pure til 259.990 kr. Men kræfterne kan nok række, og lader man mest hjemme eller ved almindelige ladestandere, klarer man også at leve med 100 kW under lynopladningen.
Rækkevidden på 412 kilometer er helt udmærket i forhold til den nye pris. Det er også fint, at Astra Electric Blue Edition, som basismodellen ny hedder, kommer med 18″ alufælge, LED-forlygter, p-sensorer for og bag, infotainment med 10″ touchscreen og automatisk klimaanlæg med en zone.
Men det ville godt nok have set godt ud, hvis den også kom med varme i forsæderne og adaptiv fartpilot. Det er to ting, som er forbeholdt udstyrsvarianten Blue Limited, der koster 25.000 kr. mere. Så er prisen fortsat okay med 274.990 kr. Matrix-LED-forlygter, klimaanlæg med to zoner, trådløs opladning af smartphones, nøglefri betjening, læderrat med varme er også Blue Limited-goder.
Rigtig godt ville det være for Opel, hvis den danske importør vælger også at sænke prisen på Astra Sports Tourer Electric. Den starter på 309.990 kr., og med en mærkbar nedsabling af prisen ville den kunne noget med sit store bagagerum til en lav pris. Hvis den kommer ned i samme pris som Astra Electric hatchback, kan vi snakke om en model, som forhandlerne simpelthen må kunne sælge.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.