februar 6, 2024

Klumme: Opel spiller kostbar med sine egne elbiler

Opel Astra Electric og den faceliftede Corsa Electric er nye på markedet, men priserne er så høje, at de to modeller med det samme virker ude at trit med tiden.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er NU bilproducenterne skal introducere prisbillige, folkelige og kompakte elbiler. Hvis salget af elbiler skal holde sig højt, skal der mere end bare store og tunge crossover-modeller til, og det skal være til priser, som gør, at danskerne rent faktisk overvejer en elbil i stedet for en benzinbil.

Stellantis, den enorme koncern med alt fra Citroën til Maserati på hylderne, har allerede i årevis haft de små og kompakte elbiler. Peugeot E-208, Citroën Ë-C4, Opel Mokka-e. Rækkevidden har bare ikke helt været der, men den er blevet bedre, efter et lidt større – og nyere – batteri er blevet bygget ind i bilerne, så de nu alle ligger over 400 kilometer på en opladning.

Det gør den nye Opel Astra Electric og den faceliftede Opel Corsa-e, der nu følger storebror og hedder Corsa Electric, også. Op til 412 kilometer i Astra, 405 kilometer i Corsa i udgaven med det nye batteri. For Astra er det en okay rækkevidde i forhold til konkurrenterne (ID.3, Dolphin), mens det for Corsa er en fin rækkevidde i en størrelse elbil, hvor der indtil videre er for få konkurrenter.

Opel har chancen for at give danskerne og mange andre europæere de prisbillige små og kompakte elbiler, der bestemt ikke er for mange af. Men Opel har fejlet. De to elbiler kommer på markedet til priser, der er alt for høje.

Opel sender Astra-kunderne over til Tesla

Astra Electric er en helt ny model, og den fås som både hatchback og i en meget interessant stationcarudgave. Vent… Den stationcar er endnu ikke engang kommet til Danmark som plug-in hybrid, selv om den blev introduceret for længe siden, så den elektriske er her heller ikke.

Som hatchback med 412 kilometer rækkevidde og en elmotor med 156 hk, som burde være nok til bilen, koster Astra Electric i basisudgaven Edition 299.990 kr. Okay, det er mange penge for en rækkevidde, der kun lige er okay – og en elmotor, der er betydeligt svagere end konkurrenternes. Og så er det en variant, der stinker af sparemanøvrer: ingen adaptiv fartpilot, ingen sædevarme, ingen varme i rattet, ingen trådløs mobilopladning.

Alt trækker mod, som minimum, GS-udgaven til 324.990 kr., så der kommer bedre styr på udstyret. Så, er jeg bange for, trækker det også direkte mod Tesla Model 3, som sikkert snart kommer længere ned i pris end de 340.090 kr., den fås fra lige nu. Der er ikke nok bil for pengene, når man køber elektrisk Astra.

En elektrisk Corsa skal da ikke koste SÅ meget

Men det er faktisk værre med priserne på den faceliftede elektriske Corsa. Den burde være en priskriger, der går forrest med elektrificering til små penge – ikke en minibil, der koster det samme som en stor bil. Opel mener måske selv, at Corsa føles som en stor bil, men Opel har ikke den prestige eller en usædvanligt fin minibil, der gør, at prisen kan være høj.

Det, der er den gamle Corsa-e i ny indpakning med den sorte bjælke på tværs over fronten, findes stadig. Det er bilen med batteri på 50 kWh, elmotor med 136 hk og en rækkevidde på 362 kilometer. På prislisten finder man den under navnet Corsa Electric City. Når den rækkevidde omskrives til vintervejr og dansk virkelighed, er det helt rigtigt set, at den skal hedde City, for byen er der, hvor den hører hjemme.

Men 244.990 kr.? Er vi i 2024, eller er vi stadig i et år, hvor der ikke er nogen hård konkurrence? Opel kunne lige så godt sende kunderne over til BYD, hvor den større Dolphin med 204 hk, 427 kilometers rækkevidde og rigtig meget udstyr koster 235.000 kr.

Corsa Electric er der også i den udgave, der virkelig er noget nyt ved. Den med 156 hk og rækkevidde op til 405 kilometer. Den hedder Sport, og den har matrix-LED-forlygter og glastag. Hvor fint. Til 279.990 kr. kunne man forvente som minimum en veludstyret Astra Electric, men Opel tager pengene og giver kunderne en minibil. Hvis de da falder for det, når Renault kan give dem en Megane E-Tech med 220 hk og 442 kilometers rækkevidde til samme pris.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS