Der sker meget på 10 år. I bilverdenen er elbiler gået fra nicheprodukter til markedsdominerende – og som en slags spejlbillede har Opel gjort det modsatte. De er gået fra toppen af markedet til nichefænomen. I de første fire måneder af 2015 solgte Opel over 2.500 biler i Danmark. I dag, ti år senere, er det tal skrumpet til en tiendedel, det viser tal fra Bilstatistik.dk.
Manglen på en ordentlig elektrisk platform hos moderskibet Stellantis har gjort ondt på Opel (blandt flere andre), som med de nu aldrende modeller Corsa-e og Mokka-e knap har holdt skindet på næsen. Nu er der dog endelig ved at ske noget. Til den store familie er der Opel Grandland Electric, der deler mangt og meget med den franske fætter Peugeot e-3008, og nu også en prisbillig Frontera.
Opel Frontera Electric har også en fransk fætter i Citroën Ë-C3 Aircross, som den, foruden platform, også deler pris med. Tyskeren starter nemlig 90 kr. billigere med en startpris på 199.900 kr.

Rummelig elbil til under 200.000 kroner
Ovenstående faktum er nok til at tiltuske sig en vis form for anerkendelse. Udvalget af familievenlige elbiler til under 200.000 kr. er forsvindende småt, og var det ikke for Ë-C3 Aircross, stod Opel nærmest alene. Når man dertil medregner, at Opel Frontera også er en komfortabel kompagnon, lyder det pludselig helt lovende. Komforten fik Bilbasens Morten Bek at føle på den første køretur.
For 199.900 kr. får man en drivlinje uden valgmuligheder. Stellantis' Smart Car-platform, som Citroën Ë-C3 lagde ud på, understøtter indtil videre kun et 44 kWh batteri med en elmotor, der yder 113 hestekræfter. Det giver op til 305 kilometers rækkevidde på en opladning, der kan klares med op til 100 kW.
Opel Frontera Electric måler hele 37 cm mere end den teknisk nært beslægtede Ë-C3, samt 8 cm mere i højden og 4 cm mere i bredden. Det giver de førnævnte rummelige kvaliteter og et bagagerum, der rummer 460 liter. Foruden rummelighed kan dimensionerne også give anledning til let bekymring, da den mindre Ë-C3 viste sig svært udfordret på forbrug og rækkevidde i vinter. Om Opel har fundet en bedre formel, må tiden vise.




Find 15.090 kroner ekstra
Indstigningsmodellen Edition til 199.900 kr. kommer med en tyndt skrabet udstyrsliste med stålfælge halogenlygter, aircondition, p-sensorer bagtil, fartpilot og en holder til din smartphone som erstatning for en infotainmentskærm. En udstyrsvariant, man bør styre udenom, hvis man har 15.090 kr. mere på bogen.
For 214.990 kr. får man nemlig Opel Frontera Electric Elegance. Her følger ting som varme i forsæder, rat og forrude, klimaanlæg, komfortsæder, 10" infotainmentskærm, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera, og trådløs opladning af smartphone. Alt man behøver til en stadig overkommelig pris.
Topudstyrsvarianten GS koster yderligere 15.000 kr. med en startpris på 229.990 kr. Her får Frontera imidlertid lidt mere, end man behøver, med tilføjelse af hovedsageligt optisk lir. Her kommer trim som 17” alufælge, en sportslig GS Style-pakke, sorte sidespejle og tagrælinger samt sort tag. Foruden lir tilføjes også blindvinkelassistent, parkeringssensorer for og bag samt LED-baglygter.
Som krølle på Danmarkspremieren bliver Opel Frontera Electric også lanceret med den forlængede fabriksgaranti, som den danske importør Wismo Group introducerede for nyligt. Her fås to års nyvognsgaranti plus tre års Extended Warranty Premium, der giver i alt fem års eller 150.000 kilometers ekstra tryghed.