Citroën er gået meget stille med dørene, når det kommer til den nye elbil, Ë-C3 Aircross. Hvornår den kommer til Danmark og, ikke mindst, hvad den skal koste, har Citroën været helt stille omkring.
Både tidspunktet og priserne for den nye elektriske familiebil er på plads - og der går under to uger, før forhandlerne kan give en prøvetur i Ë-C3 Aircross. De holder åbent hus hele uge 21 (fra 19. til 25. marts), og hvis man prioriterer god plads, komfort og lav pris, er den nye crossover et spændende bud.
Ë-C3 Aircross er, groft sagt, en meget længere udgave af Ë-C3, og med et karosseri med en længde på 439 centimeter er der rigelig plads til fire voksne - og den franske model er kun 35 mm kortere end Nissan Qashqai.
Men priserne er meget langt fra Qashqai, som starter på 305.335 kr. Citroëns elektriske familiemodel fås fra 199.990 kr., det er svært at finde mere rummelig ny elbil til under 200.000 kr. Det skulle da lige være søstermodellen Opel Frontera Electric, der starter 90 kr. under Ë-C3 Aircross.



113 hestekræfter og rækkevidde på 306 kilometer
Indtil videre skal man ikke vælge hverken batteristørrelse eller motorydelse, når man vælger Ë-C3 Aircross. Alle varianter har nemlig helt den samme opsætning, og derfor kan man nøjes med at kigge nærmere på, hvor meget udstyr man vil have i bilen.
Udgangspunktet er en livlig elmotor med 113 hestekræfter og et batteri på 44 kWh. Samme ydelse som i den lille Ë-C3, samme batteristørrelse. Hvor Ë-C3 har en WLTP-rækkevidde op til 326 kilometer, koster mere karosseri og flere kilo 20 kilometer af den værdi, hvorfor Ë-C3 Aircross står til 306 kilometer.
Vores erfaring med den lille Ë-C3 ved vinterkørsel er højt forbrug. Måske på grund af, at bilen ikke har varmpumpe - måske simpelthen på grund af en ineffektiv drivlinje. Måske det er bedre i den nyere Ë-C3 Aircross.



Plus-udgave med det, man vil have
Når udstyrsniveauet (og farven) er det eneste, man skal koncentrere sig om at vælge til Ë-C3 Aircross, kan man lige så godt være grundig. Der er tre udstyrsniveauer - You!, Plus og VTR Sport - og vores bud er, at man skal gå efter den midterste. Basismodellen er skrabet, og den dyreste har udstyr, man ikke behøver.
Basismodellen You! kommer med halogenforlygter, aircondition, p-sensorer bagtil, fartpilot og "Smartphone Station" - en holder til mobilen, som så fungerer som infotainmentsystem via Bluetooth. To højttalere kan det blive til.
Plus-udgaven (+ 15.000 kr.) er selvskrevet til at blive den mest populære. Her kommer rigtig meget af det, en moderne elbil skal have: LED-forlygter, tågeforlygter, tagræling, varme i forsæderne, varme i rattet, opvarmet forrude, rat med kunstlæderbetræk, Advanced Comfort-sæder (mere skum, bedre støtte) infotainment med 10,25" touchscreen, seks højttalere, trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera, regnsensor og justerbar bagagerumsbund.
VTR Sport (+ 10.000 kr. over Plus) kommer blandt andet med 17" alufælge, p-sensorer hele vejen rundt, LED-baglygter, trådløs smartphoneopladning, navigation, automatisk nedblændeligt bakspejl og blind vinkel-system.
Citroën laver Ë-C3 Aircross med mulighed for syv sæder, men indtil videre er det kun benzin- og hybridvarianter, der kommer med den mulighed. De modeller skal ikke sælges i Danmark.
Oversigt over priserne på den nye Citroën Ë-C3 Aircross:
Ë-C3 Aircross You! - 199.990 kr. Ë-C3 Aircross Plus - 214.999 kr. Ë-C3 Aircross VTR Sport - 224.990 kr.