Hyundai Inster Cross – det nuttede med det grove
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
2023 bliver et af de vigtigste år for Peugeot – faktisk for hele den store Stellantis-koncern, som Peugeot er et af de førende mærker i. Det er i år, der for alvor sættes turbo på elektrificeringen.
Det er året, hvor en vigtig model som 308 kommer som elbil, og det samme sker med den helt nye 408 (som du i øvrigt kan se nu for første gang – den kører i midten af billedet herover). Og så er det året, hvor en helt ny platform til elbiler, som kommer til et væld af forskellige biltyper, rulles ud.
LÆS OGSÅ | Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308
STLA-platformen kommer i Small (lille), Medium, Large (stor) og Frame (chassisramme) med rækkevidde for den mindste op til 500 kilometer, for de største op til 800 kilometer.
Hos Peugeot starter de her i 2023 med at benytte sig af STLA Medium, som giver en rækkevidde op til 700 kilometer. Den første helt nye model på STLA Medium præsenteres i andet halvår 2023.
Den nye E-308, der kommer på gaden i løbet af i år som hatchback og stationcar, er låst på den “gamle” teknik, som deles med blandt andet den nye Jeep Avenger, hvor rækkevidden med det nye batteri ligger på cirka 400 kilometer.
STLA-platformen giver helt andre muligheder. Det kommer vi til at se med en helt ny elektrisk 3008, som selvfølgelig kaldes E-3008. Det er den model, Peugeot lancerer i andet halvår, og ikke nok med det, kommer en større E-5008 kort tid efter.
LÆS OGSÅ | Peugeot 408 er franskmændenes hemmelige våben
E-3008 på STLA Medium kommer i tre versioner, og mens Peugeot ikke afslører meget indtil videre, fortæller de, at den kommer med træk på både to og fire hjul. Med firehjulstræk kommer også typisk høj ydelse, så E-3008, og sandsynligvis den større E-5008, kan konkurrere med biler som Hyundai Ioniq 5 AWD med 325 hk og VW ID.4 GTX med 299 hk. Men det er spekulation – der er indtil videre intet om elmotorernes ydelse.
Der er på samme måde intet om direkte batteristørrelse, men STLA Medium-platformen giver mulighed for batteristørrelser, der rummer op til 700 kilometer på en opladning. Et helt andet scenarie for kunderne, end det der præsenteres med E-308 og de 400 kilometer.
LÆS OGSÅ | Jeep Avenger er Årets Bil i Europa 2023
Det er sandsynligt, at E-3008 ikke direkte afløser den nuværende 3008 med det samme. 3008 er i dag populær, og det giver mening at lade den fortsætte i produktion.
De nye el-modeller vil få et friskt design, som ses på billedet herover. Det er sandsynligt, at billedet viser både E-3008 og E-5008 i computerskabte versioner, men det får vi altså at se allerede senere på året.
Hyundai Inster er en spøjs og speciel elbil, og som om det ikke er nok, så kommer den i løbet af 2025 i en off-road-inspireret udgave med navnet Cross.
En kedelig tendens breder sig hos bilproducenter verden over. De sender raskt væk ufærdige og fejlbehæftede elbiler på gaden – og kunderne står som sorteper.
Sealion 7 er – endnu – en mellemstor elektrisk SUV fra BYD. Sealion 7 er dog langt mere tidssvarende end Seal U, så den kan lade meget hurtigere.
Sådan vælger du det rette tidspunkt at sælge din bil på – og undgår store værditab.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.