I år kommer Peugeot med store elbiler: E-3008 og E-5008 på en helt ny STLA-platform med op til tre elmotorer og rækkevidde op til 700 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
2023 bliver et af de vigtigste år for Peugeot – faktisk for hele den store Stellantis-koncern, som Peugeot er et af de førende mærker i. Det er i år, der for alvor sættes turbo på elektrificeringen.
Det er året, hvor en vigtig model som 308 kommer som elbil, og det samme sker med den helt nye 408 (som du i øvrigt kan se nu for første gang – den kører i midten af billedet herover). Og så er det året, hvor en helt ny platform til elbiler, som kommer til et væld af forskellige biltyper, rulles ud.
STLA-platformen kommer i Small (lille), Medium, Large (stor) og Frame (chassisramme) med rækkevidde for den mindste op til 500 kilometer, for de største op til 800 kilometer.
Hos Peugeot starter de her i 2023 med at benytte sig af STLA Medium, som giver en rækkevidde op til 700 kilometer. Den første helt nye model på STLA Medium præsenteres i andet halvår 2023.

E-3008 med to elmotorer og 700 km rækkevidde
Den nye E-308, der kommer på gaden i løbet af i år som hatchback og stationcar, er låst på den “gamle” teknik, som deles med blandt andet den nye Jeep Avenger, hvor rækkevidden med det nye batteri ligger på cirka 400 kilometer.
STLA-platformen giver helt andre muligheder. Det kommer vi til at se med en helt ny elektrisk 3008, som selvfølgelig kaldes E-3008. Det er den model, Peugeot lancerer i andet halvår, og ikke nok med det, kommer en større E-5008 kort tid efter.
E-3008 på STLA Medium kommer i tre versioner, og mens Peugeot ikke afslører meget indtil videre, fortæller de, at den kommer med træk på både to og fire hjul. Med firehjulstræk kommer også typisk høj ydelse, så E-3008, og sandsynligvis den større E-5008, kan konkurrere med biler som Hyundai Ioniq 5 AWD med 325 hk og VW ID.4 GTX med 299 hk. Men det er spekulation – der er indtil videre intet om elmotorernes ydelse.
Der er på samme måde intet om direkte batteristørrelse, men STLA Medium-platformen giver mulighed for batteristørrelser, der rummer op til 700 kilometer på en opladning. Et helt andet scenarie for kunderne, end det der præsenteres med E-308 og de 400 kilometer.
Læs også: Jeep Avenger er Årets Bil i Europa 2023
Det er sandsynligt, at E-3008 ikke direkte afløser den nuværende 3008 med det samme. 3008 er i dag populær, og det giver mening at lade den fortsætte i produktion.
De nye el-modeller vil få et friskt design, som ses på billedet herover. Det er sandsynligt, at billedet viser både E-3008 og E-5008 i computerskabte versioner, men det får vi altså at se allerede senere på året.