Kategorier
Elektrisk Nyheder

Peugeot lover meget lavt forbrug i elektrisk E-308

De første billeder viser den 100 procent elektriske 308 som hatchback og stationcar. Peugeot lover over 400 km på en opladning – og forbrug på kun 12,7 kWh på 100 km

TEKST Morten Bek FOTO PR

Allerede i det øjeblik, vi så den nye generation Peugeot 308 for første gang, var det sikkert, at den franske model i Golf-klassen på et tidspunkt ville dukke op som elbil.

I januar i år kom så de første oplysninger: Et nyt og effektivt batteri og rækkevidde på den gode side af 400 kilometer – og introduktion i sommeren 2023. Men ingen billeder eller dybdegående information om bilen.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien

Nu serverer Peugeot det hele. Som lovet kommer den elektriske E-308 ikke kun som hatchback, men også som SW (stationcar). Det store tilløbsstykke er ikke de to bilers ydelse eller rækkevidden, men et meget lavt forbrug.

Peugeot E-308 SW bliver en af de første elektriske stationcars på det danske marked. Indtil videre findes kun MG5 Electric og Porsche Taycan Sport Turismo

Forbrug under 13 kWh/100 km er sensationelt

E-308-modellerne er de første i den store Stellantis-koncern med et nyt batteri på 54 kWh (brugbar andel er 51 kWh), som dog kan nå at komme på gaden i den nye Jeep Avenger, før de franske biler kommer på markedet.

LÆS OGSÅ | Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa

Batteriet består af 80 procent nikkel, 10 procent manganese og 10 procent kobalt. Allerede med offentliggørelsen af de første data tilbage i januar kunne man se, at forbruget ville blive lavt: Med 51 kWh anvendelig kapacitet og rækkevidde på over 400 kilometer vil det ligge på cirka 13 kWh.

Det endelige forbrug, oplyser Peugeot, lander på cirka 12,7 kWh/100 kilometer, og det er sensationelt lavt for klassen. Renault Megane E-Tech 60 kWh med 130 hk ligger på cirka 15,5 kWh/100 kilometer.

Det lækre interiør ser ud som i enhver anden 308. Rattet sidder lavt, den digitale instrumentering højt – en smagssag og noget, der ikke passer til alle

156 hk og 260 Nm til forhjulene

Den elektriske motor i E-308 og E-308 SW har en ydelse på 156 hk og 260 Nm, som går til forhjulene – som i Renault Megane E-Tech.

Ydelsen er forholdsvis beskeden i forhold til VW ID.3 og MG4 Electric, begge med 204 hk, men med et forholdsvis lille og let batteri vil de nye franskmænd have fint kraftoverskud.

LÆS OGSÅ | Peugeot 408 er franskmændenes hemmelige våben

Der skal et trænet øje til at se, at det ikke er en 308 Hybrid, der kører forbi. Der er ingen prangende elbils-detaljer eller store designændringer; E-308-emblemet på bagsmækken er et af de få steder, de elektriske modeller skiller sig ud.

Lanceringstidspunktet holder Peugeot fast i. Det hedder stadig midten af 2023. Med fuld elektrificering kan 308 igen gå hen og blive en populær model i Danmark.

De nuværende versioner – benzin, diesel og plug-in hybrid – er for dyre til at erobre store markedsandele.

Peugeot dropper e’et skrevet med lille på elbilerne – fra og med 308 skrives det med stort

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.