Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Allerede i det øjeblik, vi så den nye generation Peugeot 308 for første gang, var det sikkert, at den franske model i Golf-klassen på et tidspunkt ville dukke op som elbil.
I januar i år kom så de første oplysninger: Et nyt og effektivt batteri og rækkevidde på den gode side af 400 kilometer – og introduktion i sommeren 2023. Men ingen billeder eller dybdegående information om bilen.
LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 308 SW Hybrid er godt skruet sammen til familien
Nu serverer Peugeot det hele. Som lovet kommer den elektriske E-308 ikke kun som hatchback, men også som SW (stationcar). Det store tilløbsstykke er ikke de to bilers ydelse eller rækkevidden, men et meget lavt forbrug.
E-308-modellerne er de første i den store Stellantis-koncern med et nyt batteri på 54 kWh (brugbar andel er 51 kWh), som dog kan nå at komme på gaden i den nye Jeep Avenger, før de franske biler kommer på markedet.
LÆS OGSÅ | Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa
Batteriet består af 80 procent nikkel, 10 procent manganese og 10 procent kobalt. Allerede med offentliggørelsen af de første data tilbage i januar kunne man se, at forbruget ville blive lavt: Med 51 kWh anvendelig kapacitet og rækkevidde på over 400 kilometer vil det ligge på cirka 13 kWh.
Det endelige forbrug, oplyser Peugeot, lander på cirka 12,7 kWh/100 kilometer, og det er sensationelt lavt for klassen. Renault Megane E-Tech 60 kWh med 130 hk ligger på cirka 15,5 kWh/100 kilometer.
Den elektriske motor i E-308 og E-308 SW har en ydelse på 156 hk og 260 Nm, som går til forhjulene – som i Renault Megane E-Tech.
Ydelsen er forholdsvis beskeden i forhold til VW ID.3 og MG4 Electric, begge med 204 hk, men med et forholdsvis lille og let batteri vil de nye franskmænd have fint kraftoverskud.
LÆS OGSÅ | Peugeot 408 er franskmændenes hemmelige våben
Der skal et trænet øje til at se, at det ikke er en 308 Hybrid, der kører forbi. Der er ingen prangende elbils-detaljer eller store designændringer; E-308-emblemet på bagsmækken er et af de få steder, de elektriske modeller skiller sig ud.
Lanceringstidspunktet holder Peugeot fast i. Det hedder stadig midten af 2023. Med fuld elektrificering kan 308 igen gå hen og blive en populær model i Danmark.
De nuværende versioner – benzin, diesel og plug-in hybrid – er for dyre til at erobre store markedsandele.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.