Priserne på den elektriske Renault Scenic E-Tech er klar, og bilerne leveres fra maj måned. Scenic er interessant som en lidt mindre bil end Tesla Model Y – men også en bil med længere rækkevidde.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bæredygtighed er et ord, der misbruges i stor stil. Bæredygtig mad, bæredygtige boliger og bæredygtige aktier. Også biler bliver fremhævet som bæredygtige, men alt lige fra dæk til stål og software gør, at en bil er lige så bæredygtig som at antænde tusind tønder råolie.
Men nogle biler er mere “bæredygtige” end andre. Nogle producenter fokuserer mere på genanvendelige materialer, materialer lavet af planter og produktion tættere på kunderne. Det sænker, trods alt, bilens aftryk på miljøet.
Den nye Renault Scenic E-Tech, som er den første elektriske Scenic, er med til at rykke noget i forhold til materialeforbruget. Den består af 24 procent genanvendte materialer – blandt andet 37 procent af stålet er genanvendt. Scenic produceres i Frankrig, som giver en forholdsvis kort transport til Danmark.
Til marts skal Bilbasen for første gang bag rattet af den elektriske Scenic, og i maj kan de første danske købere få deres nye Scenic udleveret. Renault er allerede klar med priserne på den kompakte crossover, der er lidt mindre end modeller som Tesla Model Y og Skoda Enyaq.




364.990 kr. med den usædvanligt lange rækkevidde
Den nye Scenic måler 447 cm fra front til bagende, og den længde er 28 cm kortere end Model Y (475 cm) og 18 cm kortere end Skoda Enyaq. Det gør ikke Scenic til en lille bil, og de mere kompakte mål tillader alligevel et bagagerum på 545-1.670 liter.
Mindre bil er også, i hvert fald i denne sammenhæng, lig med lettere bil. Med batteri på 60 kWh og elmotor med 170 hk vejer Scenic 1.747 kilo (VW ID.4 med 52 kWh vejer 2.001 kilo), og den har en rækkevidde på 420 kilometer.
Med det store batteri på 87 kWh og elmotor med 220 hk vejer Scenic 1.842 kilo, og det har positiv indflydelse på rækkevidden, som er usædvanligt god for en bil i Scenics størrelse: 625 kilometer.
Med 60 kWh starter prisen på 309.990 kr., men 87 kWh giver den elektriske frihed, mange vil have, og prisen inklusive højere udstyrsniveau starter på 364.990 kr. Den er dyrere end Model Y RWD til 344.990 kr., men Scenic har 170 km længere rækkevidde.







Techno-niveauet kommer med det meste som standard
Scenic E-Tech kommer til Danmark i tre udstyrsvarianter: Evolution, Techno og Iconic (Esprit Alpine-niveauet kommer ikke til Danmark). Man kan ikke helt vælge og vrage, for Renault har valgt at koble batteriet på 60 kWh sammen med basisniveauet Evolution og mellemniveauet Techno, mens 87 kWh kommer med Techno eller topniveauet Iconic.
Scenic E-Tech 60 kWh 170 hk Evolution – 309.990 kr.Scenic E-Tech 60 kWh 170 hk Techno – 329.990 kr.
Scenic E-Tech 87 kWh 220 hk Techno – 364.990 kr.Scenic E-Tech 87 kWh 220 hk Techno – 384.990 kr.
Evolution-varianten kommer med 19″ alufælge, varmepumpe, 12,3″ digital instrumentering, infotainment med 9″ touchscreen, p-sensorer bagtil, bakkamera, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, aut. klimaanlæg med to zoner, varme i rattet og forsæderne og nøglefri betjening.
Techno-varianten giver meget for pengene, for på det niveau kommer adaptiv fartpilot, trådløs opladning af smartphones, infotainment med Google og 12″ touchscreen, luftdyser ved bagsædet, p-sensorer hele vejen rundt, armlæn foran, Multi Sense-køreindstillinger, aut. nedblændeligt bakspejl og el-betjent bagklap med som standard.

Innovativt glastag til 11.000 kr.
Iconic-udstyrsniveauet giver Scenic med det store batteri masser af ekstra udstyr for 20.000 kr. mere: 20″ alufælge, indtræk i imiteret læder, indlæg i træ (det er meget pænere, end det lyder), Harman Kardon-lydanlæg, nødbremsesystem bagtil, udvidet adaptiv fartpilot og blind vinkel-system, el-justerbart førersæde med massage.
Læs også: Nyt prisfald på elektrisk Renault Megane
Til Evolution fås Google-infotainment til 6.500 kr., mens Techno-niveauet fås med pakker med ekstra sikkerhedsudstyr; til 6.500 kr. med nødbremsesystem bagtil, udvidet adaptiv fartpilot og blind vinkel-system – og til 11.500 kr. med de systemer plus 360 graders kamera, kamerabaseret bakspejl og automatisk parkering. Harman Kardon-lyd til Techno koster 8.000 kr., og el-førersæde med massage koster 5.000 kr.
For 11.000 kr. ekstra kan Scenic E-Tech som Techno og Iconic udstyres med det såkaldte Solarbay-glastag med flydende krystaller, som kan tones ikke bare i hele glasset på en gang, men delvist i blokke. Det styres enten via Google Assistent-talestyring eller med en knap i loftet.