februar 1, 2024

Fransk for familien – elektrisk Renault Scenic fra 309.990 kr.

Priserne på den elektriske Renault Scenic E-Tech er klar, og bilerne leveres fra maj måned. Scenic er interessant som en lidt mindre bil end Tesla Model Y – men også en bil med længere rækkevidde.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bæredygtighed er et ord, der misbruges i stor stil. Bæredygtig mad, bæredygtige boliger og bæredygtige aktier. Også biler bliver fremhævet som bæredygtige, men alt lige fra dæk til stål og software gør, at en bil er lige så bæredygtig som at antænde tusind tønder råolie.

Men nogle biler er mere “bæredygtige” end andre. Nogle producenter fokuserer mere på genanvendelige materialer, materialer lavet af planter og produktion tættere på kunderne. Det sænker, trods alt, bilens aftryk på miljøet.

Den nye Renault Scenic E-Tech, som er den første elektriske Scenic, er med til at rykke noget i forhold til materialeforbruget. Den består af 24 procent genanvendte materialer – blandt andet 37 procent af stålet er genanvendt. Scenic produceres i Frankrig, som giver en forholdsvis kort transport til Danmark.

Til marts skal Bilbasen for første gang bag rattet af den elektriske Scenic, og i maj kan de første danske købere få deres nye Scenic udleveret. Renault er allerede klar med priserne på den kompakte crossover, der er lidt mindre end modeller som Tesla Model Y og Skoda Enyaq.

364.990 kr. med den usædvanligt lange rækkevidde

Den nye Scenic måler 447 cm fra front til bagende, og den længde er 28 cm kortere end Model Y (475 cm) og 18 cm kortere end Skoda Enyaq. Det gør ikke Scenic til en lille bil, og de mere kompakte mål tillader alligevel et bagagerum på 545-1.670 liter.

Mindre bil er også, i hvert fald i denne sammenhæng, lig med lettere bil. Med batteri på 60 kWh og elmotor med 170 hk vejer Scenic 1.747 kilo (VW ID.4 med 52 kWh vejer 2.001 kilo), og den har en rækkevidde på 420 kilometer.

Med det store batteri på 87 kWh og elmotor med 220 hk vejer Scenic 1.842 kilo, og det har positiv indflydelse på rækkevidden, som er usædvanligt god for en bil i Scenics størrelse: 625 kilometer.

Med 60 kWh starter prisen på 309.990 kr., men 87 kWh giver den elektriske frihed, mange vil have, og prisen inklusive højere udstyrsniveau starter på 364.990 kr. Den er dyrere end Model Y RWD til 344.990 kr., men Scenic har 170 km længere rækkevidde.

Techno-niveauet kommer med det meste som standard

Scenic E-Tech kommer til Danmark i tre udstyrsvarianter: Evolution, Techno og Iconic (Esprit Alpine-niveauet kommer ikke til Danmark). Man kan ikke helt vælge og vrage, for Renault har valgt at koble batteriet på 60 kWh sammen med basisniveauet Evolution og mellemniveauet Techno, mens 87 kWh kommer med Techno eller topniveauet Iconic.

Scenic E-Tech 60 kWh 170 hk Evolution – 309.990 kr.
Scenic E-Tech 60 kWh 170 hk Techno – 329.990 kr.

Scenic E-Tech 87 kWh 220 hk Techno – 364.990 kr.
Scenic E-Tech 87 kWh 220 hk Techno – 384.990 kr.

Evolution-varianten kommer med 19″ alufælge, varmepumpe, 12,3″ digital instrumentering, infotainment med 9″ touchscreen, p-sensorer bagtil, bakkamera, trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto, aut. klimaanlæg med to zoner, varme i rattet og forsæderne og nøglefri betjening.

Techno-varianten giver meget for pengene, for på det niveau kommer adaptiv fartpilot, trådløs opladning af smartphones, infotainment med Google og 12″ touchscreen, luftdyser ved bagsædet, p-sensorer hele vejen rundt, armlæn foran, Multi Sense-køreindstillinger, aut. nedblændeligt bakspejl og el-betjent bagklap med som standard.

Innovativt glastag til 11.000 kr.

Iconic-udstyrsniveauet giver Scenic med det store batteri masser af ekstra udstyr for 20.000 kr. mere: 20″ alufælge, indtræk i imiteret læder, indlæg i træ (det er meget pænere, end det lyder), Harman Kardon-lydanlæg, nødbremsesystem bagtil, udvidet adaptiv fartpilot og blind vinkel-system, el-justerbart førersæde med massage.

Til Evolution fås Google-infotainment til 6.500 kr., mens Techno-niveauet fås med pakker med ekstra sikkerhedsudstyr; til 6.500 kr. med nødbremsesystem bagtil, udvidet adaptiv fartpilot og blind vinkel-system – og til 11.500 kr. med de systemer plus 360 graders kamera, kamerabaseret bakspejl og automatisk parkering. Harman Kardon-lyd til Techno koster 8.000 kr., og el-førersæde med massage koster 5.000 kr.

For 11.000 kr. ekstra kan Scenic E-Tech som Techno og Iconic udstyres med det såkaldte Solarbay-glastag med flydende krystaller, som kan tones ikke bare i hele glasset på en gang, men delvist i blokke. Det styres enten via Google Assistent-talestyring eller med en knap i loftet.

Del artikel:

Brugte biler fra Renault til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS