Mazda 3 holdes i live med nyt udstyr
Den velbyggede Mazda 3 lever i hård konkurrence og elbilernes indtog i samme prisklasse presser på. Nyt udstyr skal holde gnisten tændt.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den nye Skoda Elroq er dækket af kamuflage, som gør det svært helt at se, hvordan designet ser ud. Men Skoda har ikke gemt designet helt væk, og mens meget af designet ser ud til at være Skoda-traditionelt, sker der noget med frontdesignet: Tech Deck Face, som er det mundrette navn for erstatningen for grillen, er en nyhed hos Skoda.
Elroq bliver den første af seks nye elektriske modeller fra Skoda, og i modelprogrammet finder den plads mellem den eksisterende Enyaq (som senere i år får et facelift) og den kommende elektriske mini-SUV med navnet Epiq.
LÆS OGSÅ | Første kig på Skoda Epiq
Tænk på Elroq som en elektrisk Karoq. Bare lidt større og endnu mere rummelig. Elroq er cirka 10 centimeter længere end Karoq og 16 centimeter kortere end Enyaq, og som Enyaq er den baseret på VW-koncernens MEB-platform. Elroq kommer til at konkurrere med den nye Ford Explorer og den ligeledes nye Renault Scenic E-Tech Electric.
Når man siger MEB, siger man samtidig eksisterende teknologier, som bruges til så forskellige biler som VW ID. Buzz og Cupra Born. Elroq kommer derfor med elmotorer, vi i forvejen kender. Der er mulighed for ydelser mellem 170 og 299 hestekræfter.
Elroq 50 har en elmotor med 170 hk ved bagakslen, og den har et batteri med en kapacitet på 55 kWh. Elroq 60 har også en elmotor ved bagakslen, men her er ydelsen 204 hk – og batteriet rummer 63 kWh. Flest kilowatt-timer er der i de to Elroq 85-varianter, som har batteri på 82 kWh: Elroq 85 har 286 hk og en forventet rækkevidde på over 560 kilometer.
LÆS OGSÅ | Skoda Enyaq er Årets Brugtbil 2024
Elroq 85x har en ekstra elmotor foran, så den kan trække på alle fire hjul med i alt 299 hk. Rækkevidden vil være lavere end i modellen med baghjulstræk, men hvor meget fortæller Skoda ikke. Det samme gælder rækkevidden i de svagere varianter med lille batteri.
Hvad er der ellers at sige, før Skoda på et tidspunkt viser Elroq i uden tildækning? – Infotainmentsystemet har en skærm på 13″, og som i Enyaq er der en lille skærm til instrumenteringen på 5″. Elroq fås også med head-up-display i forruden. Bagagerummet rummer mellem 470 og 1.580 liter, og hvis man bor et sted med trange p-pladser, kan Elroq lære at parkere selv.
Den velbyggede Mazda 3 lever i hård konkurrence og elbilernes indtog i samme prisklasse presser på. Nyt udstyr skal holde gnisten tændt.
Vi er nu halvvejs igennem 2024, og status på bilsalget er, at danskerne køber flere nye elbiler end før – men fortæller brugtmarkedet den samme grønne historie?
Det er en underdrivelse at sige, at Q6 E-Tron er den vigtigste bil fra Audi i flere år. Vi prøver den spritnye el-SUV for første gang på spanske veje.
Toyota GR Yaris har høstet meget ros – og nu er der grobund for mere. Et facelift og en tur i rally-laboratoriet gør nemlig GR Yaris endnu sjovere og skarpere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.