ForbrugerstofNyheder

Elgtest: Dumpekarakter til højbenet japaner

Af i Forbrugerstof, Nyheder
Det svenske bilmedie Teknikens Värld er berømte og berygtede for deres elgtest. En test, der simulerer en undvigemanøvre ved landevejshastighed, som særligt SUV’er har haft svært ved at bestå.

Af: Simon Hallenslev / d. 13. september 2019

Elgtesten simulerer – som navnet antyder – hvordan en bil gebærder sig, hvis man skal undvige en elg ved landevejshastigheder. Minimumshastigheden for at godkende testen er 70 km/t, og bilerne skal kunne lave manøvren uden at skride ud, rive dækkene af eller selvfølgelig vælte.

Rent historisk er elgtesten ikke uden betydning. Da Teknikens Värld i 1997 elgtestede Mercedes A-Klasse ved 78 km/t, rullede den om på taget. Det fik Mercedes til at tilbagekalde samtlige 130.000 A-Klasser, der var solgt på det tidspunkt, så de kunne installere ESC (Elektronisk Stabilitetskontrol).

LÆS OGSÅ | Ladefund: Fabriksny men 20 år gammel Toyota Yaris fundet på lager

Efter Mercedes installerede ESC i deres A-Klasse – som var deres absolut billigste model – blev det en trend blandt bilproducenter verden over, at installere stabilitetskontrollen som standard i biler på tværs af modelprogrammer.

Alle biler fra Renault Twingo til Porsche 911 GT3 ryger igennem den svenske elgtest. Men rekordholderen er noget overraskende en Citroën Xantia V6, der i 1999 klarede testen med 85 km/t. En fart som ingen anden bil endnu har slået uden at vælte kegler og altså dumpe testen.

Dumpekarakter til Toyota

I både 2007 og 2016 dumpede Toyota Hilux elgtesten, hvor førstnævnte generation ikke kom over 57 km/t, før testen måtte afbrydes da der var risiko for, at bilen væltede. Hilux sikkerhedssystemer blev dog senere opdaterede, således at de kunne gennemføre testen uden at vælte.

Her fristes du sikkert til at tænke, at det jo er en høj og tung pickup, der ikke er beregnet til sådan en manøvre. Men VW Amarok, Nissan Navara  og Ford Ranger kom alle gennem testen over minimumshastigheden på 70 km/t.

SE OGSÅ | Video: Denne heftige Toyota får Golf GTI til at virke ligegyldig

Og nu er den altså gal igen for Toyota. I begyndelsen af 2019 havde Teknikens Värld den nye RAV4 igennem, og her agerede den højbenede japaner uhensigtsmæssigt. Forleden blev den så testet igen, hvor resultatet kun blev dårligere.

Det lykkedes ikke at få bilen igennem testen ved mere end 68 km/t, uden bilen skred ud med bagenden. Det har fået Teknikens Värld til at fraråde folk at købe den nye RAV4, før Toyota gør noget aktivt for at forhindre bilen i at skride ud. Et ærgerligt resultat til en bil, der ellers får topkarakter i Euro NCAP crashtests.

Toyota Danmark udtaler til Bilbasen, at Toyota er i løbende dialog med Teknikens Värld for at få dybere indsigt i de omstændigheder, Toyota RAV4 er blevet testet under. Toyota har altid foretaget sikkerhedstests, der lever op til de globale standarder, og har siden historien med Hilux i 2016 også udført elgtest fra Teknikens Värld på samtlige af deres biler. Her har Toyota ikke selv kunnet fremprovokere det resultat, som Teknikens Värld er kommet frem til med RAV4. Toyota Danmark understreger, at kundernes sikkerhed er førsteprioritet, og at den nye RAV4 er en sikker bil at køre i.

 

En anstrengende elg

Elgtesten er en krævende opgave for moderne bilers elektroniske sikkerhedssystemer. Hastigheden er høj og retningsskiftet er hurtigt, og det gør testen særdeles udfordrende for SUV’er, da tyngdepunktet ligger højt. Endnu en gyldig grund til ikke at købe SUV

Her er en række andre nyere biler, der heller ikke klarede elgtesten med bravour:

Jeep Cherokee (2012)

Under de første forsøg var den amerikanske SUV meget tæt på at vælte. Da Jeep så forsøgte at optimere sikkerhedssystemerne for at forhindre den i at vælte, rev Cherokee sine egne dæk af i stedet for.

Porsche Macan (2014)

Den eksklusive Porsche Macan opførte sig ganske underligt under elgtesten. Den understyrede og blokerede forhjulene ved det hurtige retningsskift. Porsche udtalte efterfølgende, at det var meningen, at bilen skulle reagere sådan, fordi de blokerede forhjul forhindrede bilen i at løfte hjulene og vælte.

Citroën Nemo (2010)

Berlingoens lillebror kaldet Nemo, der er ligeså grim men bare mindre, havde en katastrofal elgtest. Her lykkedes det ikke testkøreren at rette hurtig nok op, hvorfor Postmand Pers drømmebil fløj om på taget.

Hyundai i30 (2014)

Det her var en af de mere skræmmende tests. Fire gange i streg stod servostyringen helt af, så bilen fortsatte ligeud. Den første testbil blev skiftet ud, og selvom servostyringen ikke gik i den efterfølgende testbil, skred den stadig så meget ud, at resultatet stadig måtte kategoriseres som dårligt.

Mercedes C350e (2015)

Endnu en bil, der under retningsskiftet lavede en stor så udskridning, at resultatet af testen var utilfredsstillende. Andre Mercedes C-Klasser har ikke haft problemet, så måske udskridningen skyldes det tunge hybridsystem i C350e.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.