ForbrugerstofNyheder

Dumpet i elgtest: Populære hybridbiler kæmper med vægten

Af i Forbrugerstof, Nyheder
Det svenske bilmedie Teknikens Värld dumper to populære hybridbiler i deres elgtest, og det er måske et generelt tegn på, at hybridbilerne kæmper med vægten?

Af: Simon Hallenslev / d. 4. august 2020

Elgtesten er berømt og berygtet, hadet og elsket. Selvom det ikke er en officiel test, er det en test, som bilproducenterne lægger en dyd i at bestå. Når en bil dumper, bliver det en overskrift – og denne gang er ingen undtagelse.

Rent praktisk er elgtesten en fuld undvigemanøvre ved minimum 72 km/t. Den skal med andre ord sikre, at en svensker kan finde udenom en elg ved landevejshastighed uden at vælte, skride ud eller rive dækkene af fælgene. Rekordholderen for højeste hastighed gennem testen er en Citroën Xantia med 85 km/t – dét kan hverken en Audi R8 eller Porsche 911 GT3 hamle op med.

LÆS OGSÅ | Euro NCAP: Her er de sikreste biler fra 2019

Hvis bilerne skrider ud eller viser tegn på at kunne vælte, råder Teknikens Värld producenten til at udbedre bilens reaktionsmønster, hvilket i dag ofte klares med en opdatering af sikkerhedssystemerne. De seneste gange en ny model er dumpet elgtesten, har producenten taget rådet til sig og udbedret problemet umiddelbart efter. Sådan gjorde også Toyota, da RAV4 ikke bestod sidste år.

Nu er to populære hybridbiler; Skoda Superb iV og VW Passat GTE dumpet testen. Og selvom fejlen med al sandsynlighed udbedres med en opdatering, før du får fingrene i dem, er det interessant at se nærmere på. Det er nemlig ikke første gang, at hybridbiler har svært ved at komme igennem elgtesten uden væltede kegler.

Vægtproblemer?

En helt almindelig VW Passat 1,5 TSI vejer 1.465 kg, mens plug-in hybridvarianten Passat GTE vejer 1.760 kg – en vægtforskel på 295 kg. Også Superb iV er tungere end en almindelig Superb; her 238 kg.

Selvom det måske ikke lyder af voldsomt meget, kan det sagtens være de tunge batterier, der volder de to beslægtede familieslæder problemer. Bilerne er nemlig først og fremmest bygget på en ganske almindelig platform, hvorefter det tunge batteri samt hybridsystem er blevet lagt i.

SE OGSÅ | Disse sikkerhedssystemer kan redde både køreturen og livet

Tunge batteripakker i bilens bund eller bagagerum påvirker balancen, som bilen er født med som almindelig fossilbil. Undervogn såvel som sikkerhedssystemer er derfor som udgangspunkt tilpasset den balance, som bilen har med en almindelig benzinmotor uden elektrificering.

Derudover mener elbilmediet InsideEVs, som også bringer Teknikens Värld-historien, at hybridbilernes dæk også kan spille en rolle. Er dækkene udpræget økonomisk orienteret og udviklet med fokus på lav rullemodstand, kan det have en effekt på vejgrebet: Herunder særligt i undvigemanøvre som elgtesten, der sker med høje hastigheder.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE i älgtest

Andre udfordrede hybridbiler

Kigger man på listen over dumpede biler de sidste par år, er der en håndfuld hybridbiler, der springer i øjnene. Særligt Mercedes C350e løftede øjenbryn, da den dumpede tilbage i 2015. Den reagerer meget lig Passat GTE og Superb iV, og skred nærmest helt ud med bagenden, som det ses i videoen her.

En anden populær hybridfirmabil, nemlig Ford Mondeo Hybrid, dumpede i 2017, og kom igennem testen med en maksimal hastighed på 66 km/t, hvor minimumshastigheden for at bestå altså var 70 km/t (rykket til 72 km/t i 2020). Porsche Panamera S E-Hybrid dumpede i 2016 med en makshastighed på 67 km/t.

Det er hertil også relevant at nævne, at den RAV4 som Toyota også havde udfordringer med at få godkendt, og som var ved at vælte i første forsøg, ligeledes var en hybrid. Måske det går en smule for hurtigt, med at få modelporteføljen elektrificeret?

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.