Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST OG FOTO Morten Bek
I EU-kommissionen har man ikke meget til overs for kinesiske bilproducenter. EU-kommisionen mener, at mange kinesiske bilproducenter, en række af dem statsejede, er så kraftigt understøttede af det kinesiske statsapparat, at det skævvrider konkurrencen for elbiler på det europæiske markeder. De kinesiske bilmærker, er EU-kommisionens holdning, sælges simpelthen for billigt.
Siden den 4. oktober 2023 har EU-kommisionen undersøgt forholdene omkring subsidier og anden støtte til kinesiske bilmærker. Målet har været at finde frem til, om der skal ekstra told på elbiler produceret i Kina.
I dag ligger konklusionen klar, og den lægger op til åben toldkrig med Kina: op til 38,1 procent ekstra told på elbiler produceret i Kina. Den nye procentsats, som sandsynligvis træder i kraft med tre måneders tilbagevirkende kraft den 4. juli, kommer oven i de 10 procent told, EU allerede har på de kinesiske biler.
Flere store bilproducerende lande, som Frankrig og Tyskland, har fra starten protesteret mod ekstra told og direkte frarådet en højere told. En høj told vil føre til, at Kina svarer igen med en højere told end de 15 procent, der lægges på biler fra EU. Det kan koste mange milliarder for bilmærker som BMW og Volkswagen.
EU-kommisionens forslag er og bliver et forslag, og det skal vedtages af medlemslandene efter eventuelle diskussioner med Kina om mere gennemsigtighed. Hvis ikke, vil den ekstra told altså blive pålagt med tilbagevirkende kraft fra 4. juli.
Men der er ikke tale om en, fast toldsats på kinesiske elbiler. EU-kommisionen har udfærdiget og udfærdiger stadig specifikke toldsatser for biler produceret i Kina. Et bilmærke kan blive ramt af en langt lavere sats end et andet. Også biler fra Tesla, Polestar, Honda og andre mærker vil blive ramt, da de producerer biler i Kina.
LÆS OGSÅ | Hongqi varmer op til flere danske premierer
Kommisionen lægger vægt på, om bilproducenterne har samarbejdet i processen, og toldsatsen afhænger af, hvor meget kommisionen mener, en bilproducent er støttet af den kinesiske stat. Hvis producenten har samarbejdet, men ikke er blevet undersøgt i dybden, pålægges en gennemsnitlig told på 21 procent.
BYD vil blive pålagt en told på 17,4 procent, mens det ser langt værre ud for SAIC, som blandt andet har det populære bilmærke MG. Her ligger toldsatsen på de maksimale 38,1 procent. Hos Nellemann Group, som importerer og sælger MG i Danmark, er man afventende.
“Det er for tidligt at sige noget om den fremtidige prissætning af vores MG-modelprogram. Vi har endnu til gode at få bekræftet, hvordan de øgede importtoldsatser vil ramme markedssituationen. Når der er afklaring på alle markedsforhold, vil vi i tæt samarbejde med MG-koncernen agere på den aktuelle situation,” siger Lene Mejdal Iversen, som er pressechef hos MG.
Hos XPeng, som for tiden har succes med at sælge den store G9 i Danmark, kan man endnu ikke sige, hvad de nye toldsatser betyder for priserne på mærkets biler.
“XPeng har selvfølgelig samarbejdet med EU-kommisionen. Vi ved, ærligt talt, endnu ikke, hvad de nye toldsatser får af betydning for priserne i Danmark. Intet er mejslet i sten, så det er stadig åbent, hvad der kommer til at ske, men det er et faktum, at det er forbrugerne og den grønne omstilling, der vil tabe i det her spil,” forklarer Mathias Brandt, pressechef hos XPeng.
“En ting er sikker i forhold til vores priser: man kan ikke bare lægge en procentsats til en bils nuværende pris, eksempelvis 20 procent, for der er mange ting at tage i betragtning. Det er også meget vigtigt for XPeng at slå fast, at allerede bestilte biler får kunderne til den pris, der er aftalt. Ingen skal sidde og føle, at de har bestilt en bil og ikke kender prisen.”
Tesla, som producerer modellen Model 3 i Kina til det europæiske marked, er et af de bilmærker, som har bedt EU-kommisionen om en individuel kalkulation i forhold til toldsatserne. Alle bilproducenter, som producerer i Kina, men som ikke er undersøgt i dybden af EU-kommisionen, kan bede om en såkaldt accellereret gennemgang for hurtigst muligt at komme til at kende toldsatsen.
Hvis den nye toldsats eksempelvis – og dette er et tænkt eksempel, som Bilbasen har lavt – rammer MG4 Long Range Luxury med de forventede 38,1 procent, kan bilen i teorien stige fra 244.999 kr. til cirka 339.000 kr. BYD Seal, som koster 349.995 kr. i basisudgaven, vil med 17,1 procent yderligere told koste cirka 410.000 kr. Det er, som allerede nævnt, teoretiske priser, hvor vi ikke har taget højde for andet end den nuværende pris og de nye toldsatser.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.