Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var pinligt for Renault og søstermærket Dacia, da Euro NCAP i december sidste år offentliggjorde testresultater for elbilerne Zoe og Spring. Renaults gamle elbil sikrede sig ikke en eneste stjerne, mens den nye Spring gik fra sikkerhedstesten med 1 stjerne.
Det er sjældent, at Euro NCAP tester biler med så dårligt et resultat. De fleste tror, at alle biler i dag er stort set lige sikre, og selvfølgelig er meget sikre – men sådan forholder det sig desværre ikke.
LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest
Nu er Euro NCAP igen ude med et resultat af crash- og sikkerhedstest, som giver stof til eftertanke. Og det er igen en bil fra Dacia, der med et brag falder fra hinanden: Den nye familiebil Jogger er testet til bare 1 stjerne.
Euro NCAP har ikke offentliggjort fotos af en testet Dacia Jogger. Hovedparten er nemlig overført fra den teknisk stort set identiske Sandero Stepway, som blev testet forrige år til 2 stjerner – endda kun 2 “små” stjerner. Organisationen har i stedet testet Jogger i forhold til bl.a. sikkerheden på 3. sæderække, hvor der er plads til to personer.
Det er primært på den 3. sæderække, Jogger løber ind i nye problemer. Der er ingen gardinairbags til at beskytte ved sammenstød fra siden, og der er heller ikke selealarm ved de to sæder. Sammenholdt med middelmådige til dårlige scorer i alle andre kategorier opnår Jogger blot 1 stjerne. Hvis bilen købes med fem sæder, og ikke syv, kan den dog regnes som en bil med 2 stjerner.
Hvor godt Renault-koncernen KAN gøre det, når den vil, ses i testen af den nye Megane E-Tech Electric tidligere i år – topresultat, 5 stjerner. (- Læs mere om resultatet ved at følge linket i næste afsnit).
Dacia Jogger overskygger alt andet i testen, men Euro NCAP har faktisk også testet to andre nye biler i samme ombæring: DS 4 og Honda HR-V Hybrid.
DS 4 er testet i basisudgaven (i Danmark hedder den Performance Line), som bl.a. mangler aktiv skiltegenkendelse (justerer farten efter vejskiltene) i forhold til alle øvrige versioner, som sælges i Danmark. Basismodellen opnår 4 stjerner, mens det øvrige modelprogram i Danmark kører med 5 stjerner.
LÆS OGSÅ | Euro NCAP smadrer Renault Megane E-Tech Electric til topkarakter
Den nye Honda HR-V, en hybrid, er testet i en version – alle udgaver har en omfattende pakke med aktivt sikkerhedsudstyr. Den nye SUV opnår et godt resultat på 4 stjerner i Euro NCAP-testen. Den scorer ikke helt så højt som DS 4 i bl.a. crashsikkerhed for børn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.