Først var det elbilen Dacia Spring, der fik 1 stjerne i test hos Euro NCAP. Nu er det familiebilen Jogger. Der er 4/5 stjerner til DS 4 og Honda HR-V.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det var pinligt for Renault og søstermærket Dacia, da Euro NCAP i december sidste år offentliggjorde testresultater for elbilerne Zoe og Spring. Renaults gamle elbil sikrede sig ikke en eneste stjerne, mens den nye Spring gik fra sikkerhedstesten med 1 stjerne.
Det er sjældent, at Euro NCAP tester biler med så dårligt et resultat. De fleste tror, at alle biler i dag er stort set lige sikre, og selvfølgelig er meget sikre – men sådan forholder det sig desværre ikke.
Nu er Euro NCAP igen ude med et resultat af crash- og sikkerhedstest, som giver stof til eftertanke. Og det er igen en bil fra Dacia, der med et brag falder fra hinanden: Den nye familiebil Jogger er testet til bare 1 stjerne.

Euro NCAP har ikke offentliggjort fotos af en testet Dacia Jogger. Hovedparten er nemlig overført fra den teknisk stort set identiske Sandero Stepway, som blev testet forrige år til 2 stjerner – endda kun 2 “små” stjerner. Organisationen har i stedet testet Jogger i forhold til bl.a. sikkerheden på 3. sæderække, hvor der er plads til to personer.
Det er primært på den 3. sæderække, Jogger løber ind i nye problemer. Der er ingen gardinairbags til at beskytte ved sammenstød fra siden, og der er heller ikke selealarm ved de to sæder. Sammenholdt med middelmådige til dårlige scorer i alle andre kategorier opnår Jogger blot 1 stjerne. Hvis bilen købes med fem sæder, og ikke syv, kan den dog regnes som en bil med 2 stjerner.
Hvor godt Renault-koncernen KAN gøre det, når den vil, ses i testen af den nye Megane E-Tech Electric tidligere i år – topresultat, 5 stjerner. (- Læs mere om resultatet ved at følge linket i næste afsnit).

Udmærket resultat for DS og Honda
Dacia Jogger overskygger alt andet i testen, men Euro NCAP har faktisk også testet to andre nye biler i samme ombæring: DS 4 og Honda HR-V Hybrid.
DS 4 er testet i basisudgaven (i Danmark hedder den Performance Line), som bl.a. mangler aktiv skiltegenkendelse (justerer farten efter vejskiltene) i forhold til alle øvrige versioner, som sælges i Danmark. Basismodellen opnår 4 stjerner, mens det øvrige modelprogram i Danmark kører med 5 stjerner.
Den nye Honda HR-V, en hybrid, er testet i en version – alle udgaver har en omfattende pakke med aktivt sikkerhedsudstyr. Den nye SUV opnår et godt resultat på 4 stjerner i Euro NCAP-testen. Den scorer ikke helt så højt som DS 4 i bl.a. crashsikkerhed for børn.
