Den fælleseuropæiske testorganisation har denne gang smadret BMW 2-serie Coupé, Lexus NX, Renault Megane E-Tech Electric, VW Polo og VW Taigo. Fire af de fem får topkarakter
TEKST Morten Bek FOTO PR
De fleste kender det knudrede navn Euro NCAP. European New Car Assessment Program, som – frit oversat – bliver til Det Europæiske Nybils-vurderingsprogram. I 25 år har den fælleseuropæiske organisation smadret biler igen og igen. Med det fornemme formål at vurdere sikkerheden i nye biler.
Euro NCAP har set mange vindere og mange tabere. Mange forskellige testtyper og øretæver til mange nye biler har ført til højt sikkerhedsniveau i bilerne. I 1997 viste den daværende BMW 3-serie sig at være usikker i crashtest, mens 2001 var året, hvor Renault Laguna imponerede med fem stjerner.
LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest
Sådan som Euro NCAP tester i dag, vejer aktive sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse tungt. Det har været medvirkende til, at en ældre model som Renault Zoe kom ud med skræmmende 0 stjerner i 2021.

Renault tager revanche
0 stjerner til en bil produceret i 2021 er et katastrofalt. Den markedsføres stadig, også i Danmark, som er direkte pinligt for Renault. Den lille elektriske Zoe er åbenbart for vigtig til at slippe.
Franskmændene har noget at fejre denne gang. I den seneste runde af crashtest og vurderinger af aktiv sikkerhed har Euro NCAP testet BMW 2-serie Coupé, Lexus NX, Renault Megane E-Tech Electric og VW-modellerne Taigo og Polo.
LÆS OGSÅ | BMW 2-serie Coupé er klar med baghjulstræk til danskerne
Den nye el-Megane kommer ud fra mødet med ros. 5 stjerner, gode resultater hele vejen rundt. Pæne resultater i både crashtest og vurdering af aktive systemer som automatisk nødbremse.
Megane vurderes til 79 procent for sine aktive systemer og deres funktion, mens topscorer i den kategori er Lexus NX med 91 procent. I crash-sikkerhed for voksne i bilen opnår Megane 85 procent. Topscorer i den vigtige kategori er de to VW-modeller: Den nye Taigo og den faceliftede Polo opnår begge imponerende 94 procent (35,9 point ud af 38 mulige).

BMW skuffer igen
Den nye BMW 2-serie Coupé overrasker, som 3-serien i 1997, negativt i test hos Euro NCAP. Som den eneste af de testede biler i denne ombæring må den nøjes med 4 stjerner. Så langt fra en katastrofe, men ikke optimalt.
At det ikke bliver til pladen fuld for den kompakte coupé skyldes funktionaliteten for de aktive sikkerhedssystemer. 64 procent (10,2 ud af 16 mulige point) er nok til, at det koster en stjerne.
Der uddeles også stjerner til to andre nye biler, Ford Tourneo og VW ID.5. De er reelt ikke testet, men får begge 5 stjerner i kraft af at de er teknisk stort set identiske med henholdsvis VW Caddy og VW ID.4.