Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten Bek FOTO PR
De fleste kender det knudrede navn Euro NCAP. European New Car Assessment Program, som – frit oversat – bliver til Det Europæiske Nybils-vurderingsprogram. I 25 år har den fælleseuropæiske organisation smadret biler igen og igen. Med det fornemme formål at vurdere sikkerheden i nye biler.
Euro NCAP har set mange vindere og mange tabere. Mange forskellige testtyper og øretæver til mange nye biler har ført til højt sikkerhedsniveau i bilerne. I 1997 viste den daværende BMW 3-serie sig at være usikker i crashtest, mens 2001 var året, hvor Renault Laguna imponerede med fem stjerner.
LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest
Sådan som Euro NCAP tester i dag, vejer aktive sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse tungt. Det har været medvirkende til, at en ældre model som Renault Zoe kom ud med skræmmende 0 stjerner i 2021.
0 stjerner til en bil produceret i 2021 er et katastrofalt. Den markedsføres stadig, også i Danmark, som er direkte pinligt for Renault. Den lille elektriske Zoe er åbenbart for vigtig til at slippe.
Franskmændene har noget at fejre denne gang. I den seneste runde af crashtest og vurderinger af aktiv sikkerhed har Euro NCAP testet BMW 2-serie Coupé, Lexus NX, Renault Megane E-Tech Electric og VW-modellerne Taigo og Polo.
LÆS OGSÅ | BMW 2-serie Coupé er klar med baghjulstræk til danskerne
Den nye el-Megane kommer ud fra mødet med ros. 5 stjerner, gode resultater hele vejen rundt. Pæne resultater i både crashtest og vurdering af aktive systemer som automatisk nødbremse.
Megane vurderes til 79 procent for sine aktive systemer og deres funktion, mens topscorer i den kategori er Lexus NX med 91 procent. I crash-sikkerhed for voksne i bilen opnår Megane 85 procent. Topscorer i den vigtige kategori er de to VW-modeller: Den nye Taigo og den faceliftede Polo opnår begge imponerende 94 procent (35,9 point ud af 38 mulige).
Den nye BMW 2-serie Coupé overrasker, som 3-serien i 1997, negativt i test hos Euro NCAP. Som den eneste af de testede biler i denne ombæring må den nøjes med 4 stjerner. Så langt fra en katastrofe, men ikke optimalt.
At det ikke bliver til pladen fuld for den kompakte coupé skyldes funktionaliteten for de aktive sikkerhedssystemer. 64 procent (10,2 ud af 16 mulige point) er nok til, at det koster en stjerne.
Der uddeles også stjerner til to andre nye biler, Ford Tourneo og VW ID.5. De er reelt ikke testet, men får begge 5 stjerner i kraft af at de er teknisk stort set identiske med henholdsvis VW Caddy og VW ID.4.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.