Kategorier
Forbrugerstof Nyheder

Euro NCAP smadrer Renault Megane E-Tech Electric til topkarakter

Den fælleseuropæiske testorganisation har denne gang smadret BMW 2-serie Coupé, Lexus NX, Renault Megane E-Tech Electric, VW Polo og VW Taigo. Fire af de fem får topkarakter

TEKST Morten Bek FOTO PR

De fleste kender det knudrede navn Euro NCAP. European New Car Assessment Program, som – frit oversat – bliver til Det Europæiske Nybils-vurderingsprogram. I 25 år har den fælleseuropæiske organisation smadret biler igen og igen. Med det fornemme formål at vurdere sikkerheden i nye biler.

Euro NCAP har set mange vindere og mange tabere. Mange forskellige testtyper og øretæver til mange nye biler har ført til højt sikkerhedsniveau i bilerne. I 1997 viste den daværende BMW 3-serie sig at være usikker i crashtest, mens 2001 var året, hvor Renault Laguna imponerede med fem stjerner.

LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest

Sådan som Euro NCAP tester i dag, vejer aktive sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse tungt. Det har været medvirkende til, at en ældre model som Renault Zoe kom ud med skræmmende 0 stjerner i 2021.

Både den nye VW Taigo og den faceliftede Polo får 5 stjerner hos Euro NCAP. Med 94 procent for voksne i bilen opnår de to modeller en høj score

Renault tager revanche

0 stjerner til en bil produceret i 2021 er et katastrofalt. Den markedsføres stadig, også i Danmark, som er direkte pinligt for Renault. Den lille elektriske Zoe er åbenbart for vigtig til at slippe.

Franskmændene har noget at fejre denne gang. I den seneste runde af crashtest og vurderinger af aktiv sikkerhed har Euro NCAP testet BMW 2-serie Coupé, Lexus NX, Renault Megane E-Tech Electric og VW-modellerne Taigo og Polo.

LÆS OGSÅ | BMW 2-serie Coupé er klar med baghjulstræk til danskerne

Den nye el-Megane kommer ud fra mødet med ros. 5 stjerner, gode resultater hele vejen rundt. Pæne resultater i både crashtest og vurdering af aktive systemer som automatisk nødbremse.

Megane vurderes til 79 procent for sine aktive systemer og deres funktion, mens topscorer i den kategori er Lexus NX med 91 procent. I crash-sikkerhed for voksne i bilen opnår Megane 85 procent. Topscorer i den vigtige kategori er de to VW-modeller: Den nye Taigo og den faceliftede Polo opnår begge imponerende 94 procent (35,9 point ud af 38 mulige).

Sikkerheden i mødet med barrierer fejler ikke noget, men det trækker ned ved BMW 2-serie Coupé, at assistentsystemerne ikke imponerer. Derfor kun 4 stjerner

BMW skuffer igen

Den nye BMW 2-serie Coupé overrasker, som 3-serien i 1997, negativt i test hos Euro NCAP. Som den eneste af de testede biler i denne ombæring må den nøjes med 4 stjerner. Så langt fra en katastrofe, men ikke optimalt.

At det ikke bliver til pladen fuld for den kompakte coupé skyldes funktionaliteten for de aktive sikkerhedssystemer. 64 procent (10,2 ud af 16 mulige point) er nok til, at det koster en stjerne.

Der uddeles også stjerner til to andre nye biler, Ford Tourneo og VW ID.5. De er reelt ikke testet, men får begge 5 stjerner i kraft af at de er teknisk stort set identiske med henholdsvis VW Caddy og VW ID.4.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.