Kategorier
Nyheder

Euro NCAP svinger hammeren over Dacia. Igen

Først var det elbilen Dacia Spring, der fik 1 stjerne i test hos Euro NCAP. Nu er det familiebilen Jogger. Der er 4/5 stjerner til DS 4 og Honda HR-V.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det var pinligt for Renault og søstermærket Dacia, da Euro NCAP i december sidste år offentliggjorde testresultater for elbilerne Zoe og Spring. Renaults gamle elbil sikrede sig ikke en eneste stjerne, mens den nye Spring gik fra sikkerhedstesten med 1 stjerne.

Det er sjældent, at Euro NCAP tester biler med så dårligt et resultat. De fleste tror, at alle biler i dag er stort set lige sikre, og selvfølgelig er meget sikre – men sådan forholder det sig desværre ikke.

LÆS OGSÅ | Katastrofalt resultat: Dacia Spring og Renault Zoe dumper med et brag i crashtest

Nu er Euro NCAP igen ude med et resultat af crash- og sikkerhedstest, som giver stof til eftertanke. Og det er igen en bil fra Dacia, der med et brag falder fra hinanden: Den nye familiebil Jogger er testet til bare 1 stjerne.

Det er ikke den nye Jogger på billedet, men den stort set teknisk identiske Sandero. Derfor overfører Euro NCAP dele af resultatet – og tester sikkerheden separat på 3. sæderække med Jogger

Euro NCAP har ikke offentliggjort fotos af en testet Dacia Jogger. Hovedparten er nemlig overført fra den teknisk stort set identiske Sandero Stepway, som blev testet forrige år til 2 stjerner – endda kun 2 “små” stjerner. Organisationen har i stedet testet Jogger i forhold til bl.a. sikkerheden på 3. sæderække, hvor der er plads til to personer.

Det er primært på den 3. sæderække, Jogger løber ind i nye problemer. Der er ingen gardinairbags til at beskytte ved sammenstød fra siden, og der er heller ikke selealarm ved de to sæder. Sammenholdt med middelmådige til dårlige scorer i alle andre kategorier opnår Jogger blot 1 stjerne. Hvis bilen købes med fem sæder, og ikke syv, kan den dog regnes som en bil med 2 stjerner.

Hvor godt Renault-koncernen KAN gøre det, når den vil, ses i testen af den nye Megane E-Tech Electric tidligere i år – topresultat, 5 stjerner. (- Læs mere om resultatet ved at følge linket i næste afsnit).

Kun den billigste DS 4 på det danske marked må nøjes med 4 stjerner. Alle øvrige udgaver har aktivt sikkerhedsudstyr, som gør, at de har 5 stjerner

Udmærket resultat for DS og Honda

Dacia Jogger overskygger alt andet i testen, men Euro NCAP har faktisk også testet to andre nye biler i samme ombæring: DS 4 og Honda HR-V Hybrid.

DS 4 er testet i basisudgaven (i Danmark hedder den Performance Line), som bl.a. mangler aktiv skiltegenkendelse (justerer farten efter vejskiltene) i forhold til alle øvrige versioner, som sælges i Danmark. Basismodellen opnår 4 stjerner, mens det øvrige modelprogram i Danmark kører med 5 stjerner.

LÆS OGSÅ | Euro NCAP smadrer Renault Megane E-Tech Electric til topkarakter

Den nye Honda HR-V, en hybrid, er testet i en version – alle udgaver har en omfattende pakke med aktivt sikkerhedsudstyr. Den nye SUV opnår et godt resultat på 4 stjerner i Euro NCAP-testen. Den scorer ikke helt så højt som DS 4 i bl.a. crashsikkerhed for børn.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.