august 28, 2023

Facelift rammer Mercedes EQA og EQB

Rækkevidden kryber sig i bedste fald op på 560 kilometer, og små stjerner pynter nu i grillen. Nok så vigtigt: EQB fås nu med trækkrog og kan køre med op til 1.700 kilo.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Bedst som Mercedes i Danmark har gjort det mere attraktivt at købe en EQA eller EQB (du får mere udstyr og lavere pris), sender hovedkontoret den første nyhed om et facelift af de to elbiler ud. Faceliftet står ikke i revolutionens tegn, så der er ingen overvældende grunde til ikke at spare penge og købe en EQA eller EQB her og nu. De opgraderede varianter bliver sikkert ikke billigere.

Hvis man venter, hvad får man så? Der venter meget lette designmæssige ændringer, hvad enten man vælger EQA eller EQB, og den mest langtrækkende af modellerne – EQA 250+ – kommer med en rækkevidde, der er forøget med 30 kilometer.

Udstyrsmæssige nyheder er der også, og faceliftet af EQA og EQB følger på den måde de facelift, der er givet til A-Klasse, B-Klasse, CLA, GLA og GLB.

Man kommer til at se stjerner

Mercedes-designerne rokker aldrig med båden i forbindelse med et facelift, med mindre det er virkelig nødvendigt, som det var med E-Klasse generation W212. EQA og EQB er runde og milde i udtrykket. Pæne biler, som passer godt ind i modelfamilien – man kan argumentere for, at de passer bedre end EQE og EQS – og nye farver, nye kofangere, ny lygtegrafik og stjerner i grillen får ingen til at falde i svime, men elementerne pynter da.

Stjernerne i grillen er med til at bryde den store sorte flade på fronten op, og de små Mercedes-stjerner er standardudstyr, hvis man vælger designlinjerne Electric Art eller AMG Line. De grå biler, som Mercedes viser på nogle af billederne, er tættest på standardbilerne, mens de røde og blå er udstyret med AMG Line – hvor der nu er tydeligere forskel end før.

I kabinen har EQB og EQA både vundet og tabt. Et nyt og mere moderne MBUX-infotainmentsystem og 10,25″ touchscreen nu som standard går ind som sejre, mens pege-trykke-pladen til alternativ menubetjening er fjernet, og rattet er nu udstyret med touch-knapper. De to sidste ting sætter vi i kolonnen over tab.

Såkaldte Sound Experiences, oplevelser med lyd, kommer som muligt udstyr fra større modeller, og Dolby Atmos-lydteknologi kommer samme sted fra. Noget meget positivt, som er unikt for EQB (kun med fem sæder – IKKE med syv) er muligheden for at få en trækkrog på bilen, som tillader op til 1.400 kilo med forhjulstræk og op til 1.700 kilo med firehjulstræk.

Nu er der op til 560 kilometer i “tanken”

En masse arbejde med tekniske og designmæssige detaljer har ført til, at der er mindre rækkeviddeforbedringer over hele linjen. Nye spoilere og aerodynamiske forbedringer og sommerdæk med lavere rullemodstand giver små, men vigtige forbedringer.

Det ser bedst ud for modellen EQA 250+, som i forvejen var modellen med bedst rækkevidde. Den har samme 190 hk som basismodellen EQA 250, men den kører længere: Nu op til 560 kilometer på en opladning, hvor den før kørte op til 530 kilometer.

Basismodellen EQA 250 står nu til 528 kilometer. EQA 300 4Matic med firehjulstræk og 228 hk klarer 459 kilometer, og det samme gør topmodellen EQA 350 4Matic med 299 hk.

EQB-modelprogrammet omfatter versionerne EQB 250+ med 190 hk og en rækkevidde på 538 kilometer og de to varianter med firehjulstræk: EQB 300 4Matic med 228 hk og EQB 350 4Matic med 299 hk kører op til 448 kilometer på en opladning.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte Mercedes EQA og EQB til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS