Kategorier
Elektrisk Nyheder

Mercedes-Benz CLA: Nyt design og mild-hybrid

De stilige CLA-modeller fra Mercedes-Benz får nu opfrisket design, mere udstyr og i benzinversioner 48 volt system og 16 elektriske hestekræfter.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

C-Klasse er den ubestridte stjerne i Danmark blandt blandt Mercedes-Benz‘ modeller. Den går som varmt brød, og selv om langt de fleste af de næsten 2.500 nye C-Klasser, der blev indregistreret i Danmark i 2022 er firmabiler, er det er meget højt tal for en bil til mindst 560.000 kr.

LÆS OGSÅ | Så er der priser på Mercedes EQE SUV

Et hak længere nede i stjernerækken går det også meget godt. A-Klasse har længe været godt kørende i Danmark, og dens smarte søstermodeller CLA Coupé og CLA Shooting Brake har Mercedes-Benz fået etableret som succesfulde alternativer til både C-Klasse og firmaets SUV-modeller.

2019 var første år for den anden generation CLA, og efter fire år introducerer det tyske mærke en række forbedringer og ændringer. Med et enkelt ord: Facelift.

Nænsom er kodeordet

Mercedes-Benz-designerne har for vane at gå forsigtigt til værks, når der skal tegnes videre på eksisterende modeller. Et facelift er nænsomt, så bilen ikke ændrer karakter. En af de få undtagelser er den forrige E-Klasse, som fik helt nye forlygter og renere linjer, men CLA-modellerne er kun nænsomt ændret.

Det er i formen på kofangerne, mønstret i grillen og designet af lygteenhederne, forskellene skal findes. I Danmark har LED High Performance-forlygter hele tiden været standard, som de nu også er på andre markeder, og de har fået ny grafik. Eksklusiv for CLA-modellerne er en ny blå kulør, lakeringen Hyper Blue.

LÆS OGSÅ | Mercedes-AMG S 63 E Performance er voldsom luksus med 802 hk

Udstyrsmængden i danske CLA-modeller har generelt været høj siden introduktionen, men hvordan de faceliftede varianter bliver udstyret, er det for tidligt at sige. 10,25″ touchscreen var allerede standard i Danmark, og den er det nu også på andre markeder, men det gælder ikke 10,25″ instrumentering, der giver kabinen et stærkt look: En skærm på 7″ er stadig standard.

MBUX-infotainmentsystemet er nyeste generation med ændret brugerflade og nye visningsmuligheder. Den lille pege- og trykplade, som kunne bruges til betjening er skrottet – den var alligevel alt andet end nem at bruge. En god tilføjelse er trådløs opkobling til Android Auto og Apple CarPlay.

Benzinmotorer med mild-hybrid har 16 hk ekstra

Mens dieselbiler er så urimeligt udskældte, at man skulle tro, ingen ville have lyst til at køre i dem, var mere end en tredjedel af CLA-salget i Danmark med dieselmotor. CLA fås med en fremragende 2-liters dieselmotor, som kører langt på literen, så det giver mening.

Dieselmotor-udvalget spænder fra CLA 180 d med 116 hk over CLA 200 d med 150 hk til CLA 220 d med 190 hk. Alle udgaver har, som i øvrigt alle CLA-varianter, automatisk dobbeltkoblingsgearkasse.

LÆS OGSÅ | Facelift til de mindste fra Mercedes-Benz

Plug-in hybriderne CLA Coupé 250 e og CLA Shooting Brake 250 e med systemydelse på 218 hk stod i 2022 for en overraskende lav andel i Danmark. 79 ud 605 nye CLA’er kom på gaden som PHEV. De er i 2023-udgaven opdateret med 7 hk ekstra i elmotoren, større batteri og en rækkevidde på op til 70 kilometer på strøm. Den samlede ydelse er stadig 218 hk fra 1,3-liters motoren og elmotoren.

De største tekniske ændringer finder sted i benzinmotorerne. De fire benzinversioner, som er CLA 180 med 136 hk, CLA 200 med 163 hk, CLA 220 4Matic med 190 hk og CLA 250 4Matic med 225 hk, er alle mild-hybrider.

Udstyret med 48 volt system og en lille elmotor med 16 hk får motorerne et boost ved igangsætning, ligesom start-stop-systemet fungerer mere smidigt og motoren kan slås fra, når bilen kører med konstant fart.

LÆS OGSÅ | Helligbrøde eller på høje tid? Mercedes-AMG C 63 S er en firecylindret PHEV

De to AMG-versioner, CLA 35 4Matic og CLA 45 S 4Matic+, kører videre med henholdsvis 306 og 421 hk, men 35-versionen har fået mild-hybrid-system med 48 volt system og en starter-generator med 16 hk.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.