FORD PUMA-ST_16_2024
Nyheder
9. februar 2024

Facelift til Ford Puma. – Men hvor er elbilen?

Morten B. Bek

Morten Bek

Ford har lettet lidt på det akavede Puma-design og givet den en stor overhaling i kabinen. Men den lille crossover er dyr, og den ventede Puma på el lader vente på sig.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Fords forhandlere må efterhånden være ret utålmodige. De har en enkelt elbil, de kan sælge til danskerne, og den længe ventede Explorer står stadig i kulissen. Explorer er en spændende model, hvis prisen kommer til at ligge fornuftigt, men en mindre model vil også passe godt til Ford.

Den kommer, og det bliver den eksisterende Puma i en fuldelektrisk udgave. Nu kommer faceliftet af Puma, men elbilen er ikke med på holdet. Den præsenteres først “senere i år”. Der er endnu ingen detaljer fra Ford om den lille elbil, så faceliftet drejer sig indtil videre kun om benzinmodeller.

Puma er efterhånden ved at nærme sig sin 5 års fødselsdag, og den køreaktive mini-crossover har da også fået et facelift, der kommer med en helt ny og mere tidssvarende indretning omkring førerpladsen.

FORD PUMA-ST_15_2024
FORD PUMA-ST_17_2024
FORD_PUMA_6_2024
FORD PUMA_05_2024

Prisstigning: Puma nu fra 289.990 kr.

Puma må på ydersiden nøjes med mindre justeringer, og især set bagfra er det svært at se, at der overhovedet er sket noget. Det er meget nemmere forfra, hvor Puma har fået Ford-logoet ned, hvor det hører hjemme – lige midt i grillen (og ikke over grillen).

Interiøret kommer til gengæld med ændringer, der er mere kød på. Hele instrumentbordet og indretningen omkring føreren er lavet om. Det gamle (for gamle) infotainmentsystem med 8″ touchscreen er sendt på pension, og den nye storskærm på 12″ står prangende i midterkonsollen under nye luftdyser – og under et nye B&O-lydpanel. Den digitale instrumentering er vokset til 12,8″ og står nu som et fritstående panel.

Puma kører med de samme motorer som før, men der er en undtagelse; ST-udgaven med 1,5-liters turbomotor med 200 hk findes ikke mere. Nu er der, som ST, kun en udgave med 1-liters motor med 170 hk og dobbeltkoblingsgearkasse. For mere besindige købere er der 1-liters motoren med 125 eller 155 hk.

De danske priser er allerede på plads, og der er desværre en solid prisændring for basismodellen med 125 hk og Titanium-udstyr, som er steget fra 259.990 kr. til 289.990 kr. Puma ST med 170 hk og dobbeltkoblingsgearkasse er til gengæld kun steget fra 438.860 kr. til 439.990 kr. Den model er så godt som ligegyldig, så det var langt bedre, hvis det var basismodellen, der ikke var steget.

FORD PUMA-ST_18_2024
FORD PUMA_1_2024
FORD PUMA_9_2024
FORD PUMA_8_2024
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: