Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Efter næsten 12 år og enorm succes i Danmark er produktionen af Volkswagen Up stoppet. Up blev så populær, at bestanden i dag overgår alle VW-modeller med undtagelse af Golf.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den er lille, og den er det bedste eksempel i årtier på en bilmodel, der kom på det helt rigtige tidspunkt: Volkswagen Up, der blev født i 2011. Før Up var der den brasiliansk producerede Fox, men den var lige så populær som skoldkopper, og at Volkswagen i stedet introducerede en helt ny og europæisk mikrobil skulle vise sig at være genialt.
Ja, i hvert fald genialt set fra os danskeres synspunkt. Der var noget, der slog klik hos danskerne. En Volkswagen til under 100.000 kr.? Den er meget lille, og aircondition består i at åbne sideruderne? Jep. Men da Up kom til Danmark i 2012 viste den sig også at være frisk – selv med basismotoren med 60 hk. Den viste sig at have et stort bagagerum, og automatisk nødbremse gik også for at være et kæmpe argument fra sælgernes side. Godt nok et system, som kun duede op til lav fart.
LÆS OGSÅ | Første tur: VW Up GTI er frisk, flot og flad
Jeg skriver om fortiden, for efter godt og vel 12 år, Up i mange afskygninger (og to mindre vigtige søskende, Seat Mii og Skoda Citigo) og guldmedalje i Danmark for salg er produktionen af Up i Slovakiet stoppet. Hvis du var liiiige ved at klikke bestil på en fin Up, som med lidt ekstra kom alt for tæt på 200.000 kr., men ikke fik det gjort, er det nu for sent. Måske der er nogle nye på lager hos VW-forhandlerne, men ellers foregår livet for Up nu udelukkende på brugtmarkedet.
Up er en af de fedeste og bedste mikrobiler, der er lavet. Den kører lidt som en gokart, når man får den lille 1-liters motor presset, og den læner sig aktivt ind i et sving. Up er holdbar, komfortabel, økonomisk. Nok ikke alle kunder har vidst, at deres Up er en sjov lille bil, for den kører både som pensionistslæde, familiebil, tuneroffer og alt muligt andet.
Og der kører virkelig, virkelig mange af dem. For en bilmodel, der kun er solgt i cirka 11 år, er den ubegribeligt godt repræsenteret i Danmark, hvor den i lang tid var landets mest solgte biler. Imponerende: Lige nu er der 577 styk brugte Up til salg på Bilbasen, men et andet tal er endnu mere imponerende, og det er tallet for bestanden.
LÆS OGSÅ | Brugttest: Er VW Golf 7 pengene værd?
Der findes lige nu 67.849 Up i Danmark, og hvis jeg igen tænker på, at det er opnået på under 11 år – og især i de første år – er det helt unikt. En sammenligning med Golf, som er blevet solgt uafbrudt siden 1974, viser for alvor tingenes tilstand; der er 68.304 Golf i Danmark. Polo, også et barn af 1970’erne, findes “kun” i 61.403 eksemplarer.
Det er som om, folk i andre lande end Danmark aldrig helt forstod, hvor god en bil Up var (og lad dig ikke snyde af billedet med Up i New York City – den har aldrig været solgt i USA). De købte den i hvert fald slet ikke så ihærdigt.
Lige lidt hjalp det, at den med tiden kom som elektrisk e-Up, med turbomotor, som Cross Up med tagræling og sorte plastpaneler – og, ikke mindst, som GTI med 116 hk. Lige så stærk som Golf I GTI! Lige så hurtig som Golf I GTI! Lige så let som Golf I GTI!
De næsten 70.000 Up i vores land kommer til at være med os mange, mange år endnu. Både fordi de er værd at holde på, og fordi man kan spinde guld ved at holde dem kørende og sælge dem dyrt, når man ikke gider dem mere. Og så også fordi, der går lang tid, før Up får en (elektrisk) afløser.
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.