oktober 6, 2023

VW ID.4 med 286 hk og nyt infotainment fås fra 379.995 kr.

Både ID.4 og ID.5 kommer nu med en ny elmotor med 286 hk som erstatning for udgaven med 204 hk, og der er også mere udstyr og nyt infotainment som standard.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Meget mere værdi for pengene. Volkswagen satser på, at introduktionen af opdaterede udgaver af elbilerne ID.4 og ID.5 med mere udstyr, stærkere elmotor og længere rækkevidde vil overbevise danskerne om, at de skal vælge en Volkswagen og ikke en Tesla.

I den kommende uge (uge 41 2023) starter salget af de forbedrede modeller, og i forhold til det nuværende modelprogram – hvis kampagnemodellerne 75 Years Edition holdes ude af ligningen – er der et prisfald på 15.000 kr. for ID.4, mens ID.5 stiger med 25.000 kr. ID.4 starter nu på 379.995 kr., mens ID.5 starter på 394.995 kr.

De nuværende udgaver af ID.4 kommer med 170, 174, 204 og 265 hk (plus GTX med 299 hk), og ID.5 med enten 174 eller 204 hk (plus GTX med 299 hk). Med det nye modelprogram er det farvel til alle de varianter, så ID.4 og ID.5 fremover fås med 286 hk eller i GTX-udgaver med 340 hk. Det er samme fornyelse, der er sket hos Skoda med Enyaq.

Der er langt mere styrke i de nye udgaver

Det er en helt ny elmotor med 286 hk og langt højere drejningsmoment, som Volkswagen nu bygger ind i ID.4 og ID.5. I Pro-udgaverne, som er basismodellerne, trækker bilen – med en elmotor – på baghjulene. Den højere ydelse skærer næsten 2 sekunder af 0-100-tiden, så de nye modeller er markant hurtigere med 6,7 sekunder. Topfarten er ligeledes hævet – fra 160 til 180 km/t.

Da den nye elmotor samtidig er mere effektiv, giver batteriet på 82 kWh en øget rækkevidde. Før var den 524 kilometer i ID4, mens det foreløbige tal for den nye variant siger 544 kilometer. I ID.5 stiger rækkevidden fra 532 til 553 kilometer.

ID.4 fås, i modsætning til ID.5, også i en Pro-udgave med firehjulstræk, Pro 4Motion. Den har samme ydelse som den baghjulstrukne, altså 286 hk, men lidt kortere rækkevidde (525 kilometer) og hurtigere opladning ved en lynlader (175 kW i stedet for 135 kW). Prisen for 4Motion-udgaven ligger 20.000 kr. højere – på 399.995 kr.

ID.4 GTX og den tilsvarende ID.5 GTX, som også har firehjulstræk, kommer nu med 340 hk i stedet for 299 hk. Rækkevidden er øget en smule, og priserne for de to modeller starter på henholdsvis 429.995 kr. og 449.995 kr. Det er 20.000 kr. under de nuværende kampagnemodeller, 75 Years Edition, men kampagnemodellerne har mere standardudstyr.

Nyt og markant bedre infotainment med 12,9″ touchscreen

ID.4 og ID.5 bliver ikke udsat for et decideret facelift som det, ID.3 er introduceret med tidligere i år. De kosmetiske ændringer begrænser sig til en ny eksteriørfarve, en ny gearvælger og andre småting.

Men der venter alligevel mere end bare en ny og stærkere elmotor. Infotainmentsystemet med software 4.0 og ny processor er nu det samme som i den nye ID.7, som fungerer mere intuitivt og hurtigere end det gamle. Layoutet er mere overskueligt, og skærmen er samtidig vokset fra 10″ til 12,9″. Der er også nye funktioner i systemet som eksempelvis manuel eller automatisk forvarmning af batteriet før lynopladning.

Der er også en merværdi i form af mere standardudstyr i både ID.4 og ID.5. De opgraderede elbiler kommer med Assistentpakke #1 som standard, som betyder, at blandt andet nøglefri betjening og tyverialarm er med uden merpris.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte VW ID.4 og ID.5 til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS