Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Ferrari vil helst, at vi ikke kalder deres første bil med fire sidedøre for en SUV eller en crossover. Italienerne er stolte og kender værdien af deres eget brand – og der passer en SUV eller crossover tilsyneladende ikke helt ind.
Vi kalder den nye Purosangue, lige hvad der passer os. Og den er helt tydeligt ingen ny Ferrari FF, men til gengæld den højeste Ferrari nogensinde: 159 cm høj. Hvis ikke det er som taget ud af crossover-manualen, så skal vi ha’ skolepengene tilbage.
LÆS OGSÅ | Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!
Ordkløveri eller ej, så er det første gang, Ferrari sætter bagdøre på en bil. Purosangue er stor – 497 cm lang – men næsten kompakt i forhold til konkurrenten fra Lamborghini, den 511 cm lange Urus.
Ferraris crossover er også bred, nemlig 203 cm. Den “beskedne” karrosserilængde giver Purosangue et, skal vi sige, pudsigt design. Forreste del af bilen er lang og lav, bageste del af bilen (for) kort og høj.
Når vi er kommet os over designet, og det faktum, at dørene til det tilsyneladende rummelige bagsæde – med to lækre enkeltsæder – er bagudvendte (de åbner og lukker elektrisk), så er det motoren, der trækker i os.
Man kunne tro, med rimelighed, at en ny crossover ville komme med en eller anden form for elektrificering. Eller i det mindste downsizing med en, ahem, beskeden turbomotor. Men lige så lidt som Ferrari vil kalde Purosangue for en crossover eller SUV, lige så lidt elektrificering rummer den.
LÆS OGSÅ | Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign
Purosangue eller en anden højbenet Ferrari vil i 2023 eller 2024 komme med elektrificering, men her i 2022 er det noget så uhørt som en V12 på 6,5 liter, bilen debuterer med. Rolls-Royce Cullinan er den eneste anden SUV, vi lige kan komme i tanke om, som kører med V12. Og den er ikke ligefrem en konkurrent.
Det vilde valg fra Ferraris side vil blive mødt med jubel fra entusiaster, når de er kommet sig over, at Ferrari har lavet en… høj bil. Ingen turbolader, men ikke færre end 725 hk og 716 Nm, som presses frem ved vanvittige 6.250 Nm. Nå ja, vanvittigt fordi vi ikke så tit støder på sugemotorer mere.
På trods af sin størrelse og den store motor er Purosangue en crossover med en kampvægt, som ikke kommer langt over 2 tons. Ferrari bruger både aluminium og kulfiber til at holde vægt og tyngdepunkt lavt, og det er medvirkende til en hurtig tur fra 0-100 km/t: 3,3 sekunder. Topfarten? På den anden side af 310 km/t.
Når vi siger, at Purosangue er uden elektrificering, er det faktisk ikke helt sandt. Den har nemlig en ny affjedring med 48 volt-elektrificering.
En elmotor på støddæmperen (som i udgangspunktet er hydraulisk) giver en aktiv affjedring, som via sensorer kan justeres hurtigere og mere præcist end andre systemer.
En ny luksus-crossover i den absolutte topklasse kan ikke klare sig uden store mængder udstyr. Så Ferrari har for første gang, som ekstraudstyr, installeret et elektrokromatisk glastag, som kan ændre toning, fra lyst til mørkt, ved hjælp af elektrisk påvirkning.
Massage i forsæderne via 10 indbyggede luftpuder, en sensor som konstant overvåger luftkvaliteten, Burmester-lydanlæg med 3D-effekt – og et separat infotainmentdisplay foran forsædepassageren er nyheder hos Ferrari.
LÆS OGSÅ | Lotus Eletre – elektrisk, elektrificerende og ekstravagant
Ingen Ferrari har været så bæredygtig som Purosangue, i hvert fald når det kommer til nogle af materialerne. En ny type Alcantara-indtræk med 68 procent genanvendt indhold har premiere i Purosangue, og tæpperne er lavet af genbrugt fiskenet.
Purosangue er en Ferrari, som vi aldrig har set den før. Uden nogen form for elektrificering i motorrummet minder den os om, at der er en verden udenfor det efterhånden stærkt elektrificerede Europa. Et sted, hvor V12’eren stadig er konge.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.