Kategorier
Nyheder

Verdens vildeste SUV? Ferrari Purosangue vrinsker med en V12

Den første bil nogensinde fra Ferrari med bagdøre ser dagens lys som Purosangue. SUV’en er italiensk vildskab og overflod – med en V12’er med 725 hk

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Ferrari vil helst, at vi ikke kalder deres første bil med fire sidedøre for en SUV eller en crossover. Italienerne er stolte og kender værdien af deres eget brand – og der passer en SUV eller crossover tilsyneladende ikke helt ind.

Vi kalder den nye Purosangue, lige hvad der passer os. Og den er helt tydeligt ingen ny Ferrari FF, men til gengæld den højeste Ferrari nogensinde: 159 cm høj. Hvis ikke det er som taget ud af crossover-manualen, så skal vi ha’ skolepengene tilbage.

LÆS OGSÅ | Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!

Ordkløveri eller ej, så er det første gang, Ferrari sætter bagdøre på en bil. Purosangue er stor – 497 cm lang – men næsten kompakt i forhold til konkurrenten fra Lamborghini, den 511 cm lange Urus.

Ferraris crossover er også bred, nemlig 203 cm. Den “beskedne” karrosserilængde giver Purosangue et, skal vi sige, pudsigt design. Forreste del af bilen er lang og lav, bageste del af bilen (for) kort og høj.

Hvis du vil høre lyden af den store V12’er, så gå cirka 5 minutter ind i videoen

Det er motoren, der trækker overskrifter

Når vi er kommet os over designet, og det faktum, at dørene til det tilsyneladende rummelige bagsæde – med to lækre enkeltsæder – er bagudvendte (de åbner og lukker elektrisk), så er det motoren, der trækker i os.

Man kunne tro, med rimelighed, at en ny crossover ville komme med en eller anden form for elektrificering. Eller i det mindste downsizing med en, ahem, beskeden turbomotor. Men lige så lidt som Ferrari vil kalde Purosangue for en crossover eller SUV, lige så lidt elektrificering rummer den.

LÆS OGSÅ | Fortiden kalder – Porsche 911 Sport Classic med retrodesign

Purosangue eller en anden højbenet Ferrari vil i 2023 eller 2024 komme med elektrificering, men her i 2022 er det noget så uhørt som en V12 på 6,5 liter, bilen debuterer med. Rolls-Royce Cullinan er den eneste anden SUV, vi lige kan komme i tanke om, som kører med V12. Og den er ikke ligefrem en konkurrent.

Det vilde valg fra Ferraris side vil blive mødt med jubel fra entusiaster, når de er kommet sig over, at Ferrari har lavet en… høj bil. Ingen turbolader, men ikke færre end 725 hk og 716 Nm, som presses frem ved vanvittige 6.250 Nm. Nå ja, vanvittigt fordi vi ikke så tit støder på sugemotorer mere.

Elektrificering, men kun i undervognen

På trods af sin størrelse og den store motor er Purosangue en crossover med en kampvægt, som ikke kommer langt over 2 tons. Ferrari bruger både aluminium og kulfiber til at holde vægt og tyngdepunkt lavt, og det er medvirkende til en hurtig tur fra 0-100 km/t: 3,3 sekunder. Topfarten? På den anden side af 310 km/t.

Når vi siger, at Purosangue er uden elektrificering, er det faktisk ikke helt sandt. Den har nemlig en ny affjedring med 48 volt-elektrificering.

En elmotor på støddæmperen (som i udgangspunktet er hydraulisk) giver en aktiv affjedring, som via sensorer kan justeres hurtigere og mere præcist end andre systemer.

Ferrari – nu også med luksus og komfort

En ny luksus-crossover i den absolutte topklasse kan ikke klare sig uden store mængder udstyr. Så Ferrari har for første gang, som ekstraudstyr, installeret et elektrokromatisk glastag, som kan ændre toning, fra lyst til mørkt, ved hjælp af elektrisk påvirkning.

Massage i forsæderne via 10 indbyggede luftpuder, en sensor som konstant overvåger luftkvaliteten, Burmester-lydanlæg med 3D-effekt – og et separat infotainmentdisplay foran forsædepassageren er nyheder hos Ferrari.

LÆS OGSÅ | Lotus Eletre – elektrisk, elektrificerende og ekstravagant

Ingen Ferrari har været så bæredygtig som Purosangue, i hvert fald når det kommer til nogle af materialerne. En ny type Alcantara-indtræk med 68 procent genanvendt indhold har premiere i Purosangue, og tæpperne er lavet af genbrugt fiskenet.

Purosangue er en Ferrari, som vi aldrig har set den før. Uden nogen form for elektrificering i motorrummet minder den os om, at der er en verden udenfor det efterhånden stærkt elektrificerede Europa. Et sted, hvor V12’eren stadig er konge.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.