Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Lamborghini’er har aldrig været for de fromme og de stilfærdige, og hvis den svulstige SUV Urus ikke allerede var en djævelsk bil, så er den det nu: Urus Performante ikke bare ligner et monster, der kan få folk til at slå korsets tegn – den har også 666 hestekræfter.
666 er selveste Djævelen, Lucifers, tal, og det stammer fra det bibelske univers. Om Lamborghini har et udestående med kristendommen skal vi ikke forsøge at tolke i. Måske det nærmere er en advarsel om Urus’ evner til Ferrari, som er ved at lægge sidste hånd på sin djævel af en SUV, Purosangue?
LÆS OGSÅ | Lamborghini genskaber 15 Aventador, som ligger på bunden af Atlanterhavet
Lamborghini SKAL til at oppe sig i kampen mod sin italienske ærkerival. Purosangue, den første SUV fra Ferrari, kommer ikke kun som V8-hybrid, men også med en stor V12-motor. Urus? Den har en 4-liters V8.
Performante. Det er Lamborghinis måde at sige lidt mere ydelse, meget mere nydelse. Performante er for Lamborghini, hvad RS er for Porsche. En øvelse i at forstærke køreoplevelsen, som udføres ved at fjerne vægt og skrue op for de elementer, som strammer køreegenskaberne.
LÆS OGSÅ | Ugens slagtilbud? Mike Tysons Ferrari er til salg
4-liters V8’eren er beriget med bare 16 hk ekstra i forhold til originalens ydelse, så ud over Akrapovic-letvægtsudstødningen er der ikke meget at nævne i forhold til motoren. Selv om vi er nødt til at nævne, igen, at Performante-modelens 666 hk er en djævelsk ydelse.
Det er reduktionen i vægt – 47 kilo færre i kraft af bl.a. en masse kulfiber. Det støbte materiale bruges til motorhjelmen, bagkofangeren, diffuseren og bagspoileren – og, hvis man betaler ekstra, til taget. 0-100 km/t er skåret ned fra 3,6 sekunder til 3,3 sekunder.
Hvad Urus Performante mangler i sensationel opgradering af motoren, har den i form af sin lavere vægt – og en lang række mekaniske ændringer.
Nye fjedre sænker bilen med 20 millimeter, og den er også hevet på den anden led: Urus Performante har 16 millimeter bredere sporvidde, og den ekstra bredde afstedkommer bredere skærmkanter i kulfiber.
LÆS OGSÅ | Første billede af Purosangue – den første SUV fra Ferrari
Ny letvægtsfælge i størrelsen 22″ eller 23″ med bolte i titanium kommer med specialudviklede Pirelli-dæk, og styretøjet er re-kalibreret for mere føling med forhjulene. Et nyt differentiale giver bedre fordeling af V8’eren moment mellem baghjulene, og den nye bagspoiler, blandt flere elementer, giver 8 procent mere downforce (bilens tryk mod vejen under kørsel).
Urus byder normalt på de tre køreindstillinger Strada (vej), Sport og Corsa (bane), men i Performante-versionen er Rally kommet til. Rally er lavet målrettet til hurtig kørsel på grus og løst underlag. Det lyder som noget, der er djævelsk sjovt.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.