Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Simon Hallenslev / d. 21. oktober 2020
Feltet til Årets Bil 2021 er — selvfølgelig — mere elektrificeret end nogensinde før. Ud af 24 biler er hele otte af dem fuldelektriske, mens der også er taget en god håndfuld plug-in hybridvarianter med til Jyllandsringen, hvor kåringen traditionen tro finder sted.
Juryen af motorjournalister, som blandt andre inkluderer Bilbasens Anders Berner, Ebbe Sommerlund, Morten Bek og Jacob Dalby, har nu testet og voteret, så finalistfeltet på syv biler er klar. Finalisterne til Årets Bil 2021 er: BMW 4-Serie, Honda e, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Leon, Toyota Yaris og VW ID.3.
Den nye 4-Serie er måske lidt elefanten i finalistfeltet. For hvad er der med den kølergrill? Og ser det bedre ud i virkeligheden end på billeder? Svaret på sidstnævnte spørgsmål sås der stadig tvivl om i juryen, her efter Bimmeren har sikret sig en plads i finalefeltet.
LÆS OGSÅ | Så er de her: Se billederne af de nye BMW M3 og M4
Det er nemlig ganske utvetydigt, at den nye 4-Serie kører brandgodt. Det er ægte BMW’sk køreglæde af den gamle skole. Til kåringen var både 430i og M440i til rådighed, hvor den sidste, med sit firehjulstræk og 374 hk, kan køre om hjørner med fuldfede M-biler med bare et par år på bagen. Den nye 4-Serie starter fra 601.775 kr.
Den lille finurlige Honda e er langt fra den mest praktiske bil, du kan købe, og er heller ikke en elbil, der tager kegler med sin rækkevidde – tværtimod. Alligevel tager den juryen med storm og charmerer sig sikkert ind i finalefeltet.
SE OGSÅ | Video: Træt af kedelige elbiler? Berner tester 2, der er hamrende sjove
Charmen er ganske gennemtrængende, hvor Honda e udadtil ligner en nuttet pandabjørn, mens den indvendigt i kabinen ikke ligner noget, der er set før med skærme über alles og træindlæg. Underholdningen stopper ikke dér, da Honda e mest af alt opfører sig som en lille, elektrisk gokart på landevejen. Honda e starter fra 277.100 kr.
De kompakte crossovers har virkelig fat i Hr. og Fru Danmark, og hvis de vil have sådan en, er Peugeot 2008 et super skarpt bud. Den fås i dag både som helt almindelig benzin- og dieselbil samt som fuldelektrisk. Det er nok særligt tilføjelsen af en fuldelektrisk variant, der endegyldigt slår 2008 i finalefeltet.
LÆS OGSÅ | Test: Du må gerne være fedtet med din Peugeot 2008
2008 er klasseeksemplet på, at franske Peugeot virkelig er inde i en god stime. Den er letkørt i byen men stadig stabil og støjsvag på motorvejen. Kabinen er anderledes med 3D-instrumentering og mini-rat, men kvaliteten af materialerne er ikke til at tage fejl af. Peugeot 2008 starter fra 209.990 kr.
Endnu en fransk fætter-højben sniger sig med i finalefeltet. Skulle kabinen være tanden for speciel til din smag i 2008, er Captur et andet skarpt bud på en dansker-venlig kompakt crossover. Captur er mindre mærkelig men mindst lige så velkørende som 2008.
LÆS OGSÅ | Test: Renault Captur med kryds og bolle på udstyrslisten
Renault Captur sikrer sig en plads i finalefeltet først og fremmest på grund af tilføjelsen af en plug-in hybridvariant, vis system er veludført og velintegreret. Dét giver en billig, økonomisk og velkørende crossover. Renault Captur starter fra 198.900 kr.
Seat Leon overhaler sine nært beslægtede søskende VW Golf 8 og Skoda Octavia indenom og napper selvsikkert en plads i finalefeltet. På papiret er der ikke meget, der adskiller Leon fra Golf og Octavia. Praktisk og økonomisk er de alle gode bud på en mindre familiebil.
LÆS OGSÅ | Test: Ny Seat Leon er en formidabel spiller i Golf-klassen
Den største forskel er udadtil, hvor Leon diskutabelt ser mere spændende og sportslig ud end sine søskende, ligesom der også er elementer i kabinen, der spiller bedre i spanieren. Også bag rattet føles Leon en tand mere dynamisk – særligt hvis vejen krøller og bilen trykkes på maven. Seat Leon starter fra 214.990 kr.
Den billigste bil i finalefeltet er Toyota Yaris. Det kan vise sig at være en fordel snarere end en ulempe. At Yaris er prisbillig gør bare, at den er relevant til et bredere publikum end de andre i finalefeltet. Det er en oplagt bybil eller måske husholdningens bil nummer to.
SE OGSÅ | Video: Ny Toyota Yaris Hybrid er verdens sureste bil
Denne seneste aftapning af Toyota Yaris brillerer med køreegenskaber, som sjældent fås mere sjove og dynamiske i en minibilsklasse, der ellers er stopfyldt med fine og velbyggede biler. Den er sjov, hvis du vil have det, mens den i det daglige teer sig præcist så civiliseret, som en fornuftig minibil skal. Toyota Yaris starter fra 129.990 kr.
Er det en overraskelse, at ID.3 klarede skærene til finalistfeltet? Vel egentlig ikke… Den er én af årets største bilnyheder, og folk har ventet i spænding på at se, hvordan VW’s bud på en betalelig elbil ser ud og kører.
SE OGSÅ | Video: Den nye VW ID.3 er fremragende — men den mangler noget
Designet deler måske vandene, men juryen til Årets Bil er ikke i tvivl: Den hører til blandt finalisterne. Kabinen er rummelig, komfortabel og nytænkende. Bag rattet er den letkørt og blød, men også dynamisk på et snoet stykke landevej, med sit baghjulstræk og præcise styretøj. VW ID.3. starter fra 324.995 kr.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.