Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mange nye bilmærker starter med store ambitioner og endnu større armbevægelser. Rigtig mange af dem ender i vanskeligheder og kommer aldrig rigtigt i gang, før skandalerne ruller, pengene forsvinder og eventyret slutter.
Efter masser af omtale og meget lavt produktionstal måtte danske Henrik Fisker og hans amerikanske business, Fisker Automotive, sande, at eventyret var for godt til at være sandt. Rettighederne og Karma – plug-in-hybriden med forbrændingsmotor som generator – blev solgt til et kinesisk firma.
LÆS OGSÅ | Dansk designet elektrisk SUV vil konkurrere mod Tesla
Fisker beholdt rettighederne til at bruge Fisker-navnet, og i 2020 var han igen flyvende med Fisker Incorporated og en ny bil. Elbilen Ocean. En mellemstor bæredygtig og prisbillig SUV til hele verden.
Det nye eventyr kunne være endt i et mareridt. Men nu, næsten tre år senere, er der taget et meget vigtigt skridt. Produktionen af Ocean er startet, og Ocean leveres af det meget erfarne firma Magna i Østrig.
Produktionen er startet, og den er startet til det tidspunkt, Fisker gennem lang tid har haft i kikkerten. Så langt, så godt.
Indtil videre har Fisker Inc. 63.000 reservationer fordelt på hele verden – mange, selvfølgelig, amerikanske – og skulle alle 63.000 personer ende med at omsætte reservationen til en bindende bestilling, vil den pulje biler først være gennem produktionen i andet kvartal af 2024.
Hvis produktionen kører, præcis som Fisker håber, den vil gøre. 300 biler i første kvartal 2023, 8.000 biler i andet kvartal, 15.000 biler i tredje kvartal – og i alt 42.400 biler i 2023.
LÆS OGSÅ | NIO ændrer kurs: Vil sælge biler i Danmark
Fisker har stort set garanti for, at 5.000 kunder siger ja tak, for de 5.000 har bestilt og betalt et større depositum end de øvrige 58.000 kunder på listen. De har bestilt den veludstyrede lanceringsmodel Ocean One og har forudbetalt 5.250 dollars. Det er de 5.000 biler, som produceres først på fabrikken i Graz i Østrig.
Hvis lysten til at blive kørende i Fiskers nye vidunder melder sig nu, og man altså ikke har lavet en reservation, som det længe har været muligt i Danmark, skal man væbne sig med stor tålmodighed.
Hvis produktionen forløber som planlagt, vil man kunne regne med levering tidligst i sommeren 2024. Men det er der jo for så vidt intet nyt i, når det handler om leveringstid på elbiler.
LÆS OGSÅ | Lucid annoncerer ny SUV, mens Air stadig er på vej til Danmark
Prisniveauet på Fisker Ocean er uændret, siden niveauet blev offentliggjort i 2021: Basismodellen Ocean Sport med 275 hk, forhjulstræk og en rækkevidde på 440 kilometer forudbestilles til 325.000 kr.
Fisker Ocean Ultra har mere af det hele. To elmotorer, firehjulstræk, større batteri og langt flere kræfter. 540 hk og en rækkevidde på 610 kilometer. Prisen er 445.000 kr.
Dyrest og stærkest er Ocean – og den har også den bedste rækkevidde: 630 kilometer. Med 550 hk fra to el-motorer passerer den 100 km/t efter 3,9 sekunder. Prisen er 595.000 kr.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.