Kategorier
Elektrisk Nyheder

Fisker har startet europæisk produktion af elbilen Ocean

Den længe ventede første elbil fra det nye Fisker-firma er endelig på trapperne. Produktionen af SUV’en Ocean er startet i Østrig, og priserne starter stadig på 325.000 kr.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Mange nye bilmærker starter med store ambitioner og endnu større armbevægelser. Rigtig mange af dem ender i vanskeligheder og kommer aldrig rigtigt i gang, før skandalerne ruller, pengene forsvinder og eventyret slutter.

Efter masser af omtale og meget lavt produktionstal måtte danske Henrik Fisker og hans amerikanske business, Fisker Automotive, sande, at eventyret var for godt til at være sandt. Rettighederne og Karma – plug-in-hybriden med forbrændingsmotor som generator – blev solgt til et kinesisk firma.

LÆS OGSÅ | Dansk designet elektrisk SUV vil konkurrere mod Tesla

Fisker beholdt rettighederne til at bruge Fisker-navnet, og i 2020 var han igen flyvende med Fisker Incorporated og en ny bil. Elbilen Ocean. En mellemstor bæredygtig og prisbillig SUV til hele verden.

Det nye eventyr kunne være endt i et mareridt. Men nu, næsten tre år senere, er der taget et meget vigtigt skridt. Produktionen af Ocean er startet, og Ocean leveres af det meget erfarne firma Magna i Østrig.

5.000 Ocean One kommer først

Produktionen er startet, og den er startet til det tidspunkt, Fisker gennem lang tid har haft i kikkerten. Så langt, så godt.

Indtil videre har Fisker Inc. 63.000 reservationer fordelt på hele verden – mange, selvfølgelig, amerikanske – og skulle alle 63.000 personer ende med at omsætte reservationen til en bindende bestilling, vil den pulje biler først være gennem produktionen i andet kvartal af 2024.

Hvis produktionen kører, præcis som Fisker håber, den vil gøre. 300 biler i første kvartal 2023, 8.000 biler i andet kvartal, 15.000 biler i tredje kvartal – og i alt 42.400 biler i 2023.

LÆS OGSÅ | NIO ændrer kurs: Vil sælge biler i Danmark

Fisker har stort set garanti for, at 5.000 kunder siger ja tak, for de 5.000 har bestilt og betalt et større depositum end de øvrige 58.000 kunder på listen. De har bestilt den veludstyrede lanceringsmodel Ocean One og har forudbetalt 5.250 dollars. Det er de 5.000 biler, som produceres først på fabrikken i Graz i Østrig.

Interiøret i Ocean har ændret sig markant, siden bilen blev vist første gang i 2020

Prisen er stadig 325.000 kr. for basismodellen

Hvis lysten til at blive kørende i Fiskers nye vidunder melder sig nu, og man altså ikke har lavet en reservation, som det længe har været muligt i Danmark, skal man væbne sig med stor tålmodighed.

Hvis produktionen forløber som planlagt, vil man kunne regne med levering tidligst i sommeren 2024. Men det er der jo for så vidt intet nyt i, når det handler om leveringstid på elbiler.

LÆS OGSÅ | Lucid annoncerer ny SUV, mens Air stadig er på vej til Danmark

Prisniveauet på Fisker Ocean er uændret, siden niveauet blev offentliggjort i 2021: Basismodellen Ocean Sport med 275 hk, forhjulstræk og en rækkevidde på 440 kilometer forudbestilles til 325.000 kr.

Fisker Ocean Ultra har mere af det hele. To elmotorer, firehjulstræk, større batteri og langt flere kræfter. 540 hk og en rækkevidde på 610 kilometer. Prisen er 445.000 kr.

Dyrest og stærkest er Ocean – og den har også den bedste rækkevidde: 630 kilometer. Med 550 hk fra to el-motorer passerer den 100 km/t efter 3,9 sekunder. Prisen er 595.000 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.