Kategorier
Elektrisk Nyheder

Lucid annoncerer ny SUV, mens Air stadig er på vej til Danmark

Lucid har for længst leveret de første udgaver af sedanen Air til amerikanske kunder, og Danmark kan være en del af 2023-udrulningen. En ny SUV, Gravity, er det næste projekt.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det er ikke rygter, der har manglet om det amerikanske bilmærke Lucid og markedsintroduktion i Danmark. Nogle medier har skrevet, at den elektriske sedan Air, en konkurrent til Tesla Model S og Mercedes EQS, ville komme på markedet allerede i 2021, andre at det sker inden udgangen af 2022. Andre igen har skrevet, at Air kan køre 1.000 kilometer på en oplading.

2022 nærmer sig hurtigt sin udløbsdato, og der er ingen tegn på, at Lucid når at komme til Danmark inden 2023. Der er flere grunde til, at det ikke blev i hverken 2021 eller 2022.

LÆS OGSÅ | Tesla Model S Plaid på vej til Danmark

Først og fremmest satser Lucid på det amerikanske marked, og da produktionen langt fra har løbet planmæssigt på fabrikken i Casa Grande i Arizona, venter mange kunder i USA stadig på deres Air.

Det er til gengæld sandsynligt, at Danmark kan være med i 2023-udrulningen i Europa, selv om det hurtigt kan blive 2024 for amerikanerne. Produktionskapaciteten øges på fabrikken, og og en helt ny fabrik i Saudi Arabien vil stå færdig i 2025 eller 2026.

LÆS OGSÅ | Video: Nio ET7 – Superluksus fra Kina

Før danske kunder kan få fingrene i Air, skal en række vigtigere markeder i Europa sparkes i gang: Tyskland, hvor den første europæiske Lucid-butik ligger, Norge, Holland og Schweiz.

En ny basisudgave af Air, kaldet Pure, kan forudbestilles for 2.000 kr., men den endelige pris er der ingen indikation af

Basismodellen Air Pure er på plads

Det har i lang tid været muligt at forudbestille en Lucid Air, hvis man er dansker. Der er ingen prisindikationer for den store elbil, men under alle omstændigheder er det gode nyheder, at den ventede basismodel, Air Pure, med en noget lavere pris, er præsenteret. I USA koster basismodellen 87.400 dollars – 628.000 kr. – uden diverse leverings- og registreringsgebyrer.

LÆS OGSÅ | NIO ændrer kurs: Vil sælge biler i Danmark

Air Pure, som kan forudbestilles for 2.000 kr., har 480 hk og en rækkevidde på cirka 653 kilometer på en opladning. Air Touring-udgaven med 620 hk kan forudbestilles for 6.700 kr. (rækkevidde: 653 km), og det er samme pris for Air Grand Touring med 819 hk og en rækkevidde på hele 845 kilometer.

I USA har Air Grand Touring en ydelse på næsten 1.100 hk, men i Europa må vi tilsyneladende nøjes med langt færre kræfter.

Den kommende topmodel, Air Sapphire, med over 1.200 hk, kan ikke forudbestilles i Europa.

Gravity bliver en stor SUV med plads til op til syv personer. Den får, som sedanen Air, forbløffende rækkevidde

SUV’en Gravity har lange udsigter

Lucid regner med at producere 6.-7.000 biler i 2022, og det er langt fra nok til at opfylde efterspørgslen bare på det amerikanske marked.

Alligevel er Lucid allerede videre med næste projekt. Amerikanerne har længe lovet en SUV, og den er nu navngivet: Gravity, på dansk tyngdekraft, ser på de første billeder næsten kasseformet ud. Den skal, trods alt, have plads til op til syv personer.

LÆS OGSÅ | Hvad har BYD at byde på?

Mens den nye SUV uundgåeligt vil få kortere rækkevidde end den lavere Air, lover Lucid, at Gravity vil tilbyde bedre rækkevidde end konkurrenterne. Et lignende udbud af varianter, som Air findes i, kommer også til SUV’en.

Amerikanerne og canadiere vil kunne forhåndsreservere Gravity i starten af 2023, men produktionen starter ikke før 2024. I forhold til andre markeder hedder det, at det “annonceres på et senere tidspunkt”. Det kunne tyde mere på 2025 end 2024 for Europa.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.