Test: Velbygget MG Cyberster er ikke den sportsvogn, man håber
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det gør ikke noget, hvis fantasien ikke rækker til at se, hvordan den kommende 2025-årgang af Skoda Enyaq vil se ud. Se på et billede af den nye Elroq og forestil dig en bil, der er lidt længere – så er du meget tæt på den faceliftede Enyaq.
Elroq er en forkortet udgave af Enyaq, men nu er det Elroq, der donerer noget til den større model. I starten af 2025 viser tjekkerne det første omfattende facelift af Enyaq. Den har været solgt siden slutningen af 2020, og i Danmark har Skoda siden langet omkring 11.500 af dem over disken. Den er for tiden en af de mest populære elbiler i Danmark, og faceliftet kan gøre den endnu mere populær.
Tech-Deck Face. Det er Skoda-navnet, som man efter et par genstande helt sikkert vil have svært ved at sige hurtigt fem gange i træk, til de nye elbilers “ansigt” – erstatningen for den klassiske grill med krombjælker. Tech-Deck Face er en del af mærkets nye overordnede designsprog, Modern Solid. Der er lys i grill-erstatningen, og apropos lys, så bliver forlygterne på Enyaq splittet op, som de er på Elroq.
Øverst kører et bånd med fire LED-striber, som udgør kørelyset. Hovedlyset, altså nær- og fjernlys sidder længere nede, og det er muligt, at matrix-LED-forlygter fremover bliver standard på alle Enyaq.
Der er ikke et ord fra Skoda om modsatte ende af bilen, og hvis tegningen med Enyaq vist bagfra er noget at gå efter, bliver der da heller ikke nævneværdige ændringer i den ende af elbilen.
Faceliftet rammer selvfølgelig både den almindelige Enyaq og Enyaq Coupé, og den nye front er med til at ændre vindmodstanden til det bedre. Luftstrømmene har det lettere med den nye front, og det medvirker til længere rækkevidde for begge Enyaq-varianter.
Enyaq Coupé er den mest strømlinede Skoda overhovedet, og det gør, at den allerede i dag har en WLTP-rækkevidde op til 587 kilometer med batteriet på 82 kWh (77 kWh anvendelig kapacitet).
Med det nye design og den forbedrede aerodynamik er det muligt, at Enyaq Coupé kan komme op på 600 kilometer eller mere. Det er gætværk, for Skoda lukker ikke op for detaljer omkring batteri og rækkevidde.
Det er ikke længe siden, Enyaq fik en teknisk opgradering med den nye elmotor med 286 hestekræfter, som erstattede udgaven med 204 hestekræfter. I RS-udgaven blev der opgraderet fra 299 til 340 hestekræfter. Der kommer sandsynligvis ikke nye motorer, og et større batteri fra eksempelvis Volkswagen ID.7 er der ikke plads til i Enyaq.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
I et evigt prisfokuseret marked tager Cupra konsekvensen og lancerer en ny basisvariant af Tavascan – og sænker priserne generelt. Den spansk fætter til VW ID.5 kan nu fås fra 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.