december 18, 2024

Første kig på Skoda Enyaq årgang 2025

I starten af 2025 kommer den populære Skoda Enyaq med et nyt design og lidt længere rækkevidde. Men store tekniske ændringer bliver det ikke til.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det gør ikke noget, hvis fantasien ikke rækker til at se, hvordan den kommende 2025-årgang af Skoda Enyaq vil se ud. Se på et billede af den nye Elroq og forestil dig en bil, der er lidt længere – så er du meget tæt på den faceliftede Enyaq.

Elroq er en forkortet udgave af Enyaq, men nu er det Elroq, der donerer noget til den større model. I starten af 2025 viser tjekkerne det første omfattende facelift af Enyaq. Den har været solgt siden slutningen af 2020, og i Danmark har Skoda siden langet omkring 11.500 af dem over disken. Den er for tiden en af de mest populære elbiler i Danmark, og faceliftet kan gøre den endnu mere populær.

Tech-Deck Face. Det er Skoda-navnet, som man efter et par genstande helt sikkert vil have svært ved at sige hurtigt fem gange i træk, til de nye elbilers “ansigt” – erstatningen for den klassiske grill med krombjælker. Tech-Deck Face er en del af mærkets nye overordnede designsprog, Modern Solid. Der er lys i grill-erstatningen, og apropos lys, så bliver forlygterne på Enyaq splittet op, som de er på Elroq.

Øverst kører et bånd med fire LED-striber, som udgør kørelyset. Hovedlyset, altså nær- og fjernlys sidder længere nede, og det er muligt, at matrix-LED-forlygter fremover bliver standard på alle Enyaq.

Der er ikke et ord fra Skoda om modsatte ende af bilen, og hvis tegningen med Enyaq vist bagfra er noget at gå efter, bliver der da heller ikke nævneværdige ændringer i den ende af elbilen.

Store tekniske ændringer udebliver

Faceliftet rammer selvfølgelig både den almindelige Enyaq og Enyaq Coupé, og den nye front er med til at ændre vindmodstanden til det bedre. Luftstrømmene har det lettere med den nye front, og det medvirker til længere rækkevidde for begge Enyaq-varianter.

Enyaq Coupé er den mest strømlinede Skoda overhovedet, og det gør, at den allerede i dag har en WLTP-rækkevidde op til 587 kilometer med batteriet på 82 kWh (77 kWh anvendelig kapacitet).

Med det nye design og den forbedrede aerodynamik er det muligt, at Enyaq Coupé kan komme op på 600 kilometer eller mere. Det er gætværk, for Skoda lukker ikke op for detaljer omkring batteri og rækkevidde.

Det er ikke længe siden, Enyaq fik en teknisk opgradering med den nye elmotor med 286 hestekræfter, som erstattede udgaven med 204 hestekræfter. I RS-udgaven blev der opgraderet fra 299 til 340 hestekræfter. Der kommer sandsynligvis ikke nye motorer, og et større batteri fra eksempelvis Volkswagen ID.7 er der ikke plads til i Enyaq.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS