I starten af 2025 kommer den populære Skoda Enyaq med et nyt design og lidt længere rækkevidde. Men store tekniske ændringer bliver det ikke til.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det gør ikke noget, hvis fantasien ikke rækker til at se, hvordan den kommende 2025-årgang af Skoda Enyaq vil se ud. Se på et billede af den nye Elroq og forestil dig en bil, der er lidt længere – så er du meget tæt på den faceliftede Enyaq.
Elroq er en forkortet udgave af Enyaq, men nu er det Elroq, der donerer noget til den større model. I starten af 2025 viser tjekkerne det første omfattende facelift af Enyaq. Den har været solgt siden slutningen af 2020, og i Danmark har Skoda siden langet omkring 11.500 af dem over disken. Den er for tiden en af de mest populære elbiler i Danmark, og faceliftet kan gøre den endnu mere populær.
Tech-Deck Face. Det er Skoda-navnet, som man efter et par genstande helt sikkert vil have svært ved at sige hurtigt fem gange i træk, til de nye elbilers “ansigt” – erstatningen for den klassiske grill med krombjælker. Tech-Deck Face er en del af mærkets nye overordnede designsprog, Modern Solid. Der er lys i grill-erstatningen, og apropos lys, så bliver forlygterne på Enyaq splittet op, som de er på Elroq.
Øverst kører et bånd med fire LED-striber, som udgør kørelyset. Hovedlyset, altså nær- og fjernlys sidder længere nede, og det er muligt, at matrix-LED-forlygter fremover bliver standard på alle Enyaq.
Der er ikke et ord fra Skoda om modsatte ende af bilen, og hvis tegningen med Enyaq vist bagfra er noget at gå efter, bliver der da heller ikke nævneværdige ændringer i den ende af elbilen.

Store tekniske ændringer udebliver
Faceliftet rammer selvfølgelig både den almindelige Enyaq og Enyaq Coupé, og den nye front er med til at ændre vindmodstanden til det bedre. Luftstrømmene har det lettere med den nye front, og det medvirker til længere rækkevidde for begge Enyaq-varianter.
Enyaq Coupé er den mest strømlinede Skoda overhovedet, og det gør, at den allerede i dag har en WLTP-rækkevidde op til 587 kilometer med batteriet på 82 kWh (77 kWh anvendelig kapacitet).
Med det nye design og den forbedrede aerodynamik er det muligt, at Enyaq Coupé kan komme op på 600 kilometer eller mere. Det er gætværk, for Skoda lukker ikke op for detaljer omkring batteri og rækkevidde.
Det er ikke længe siden, Enyaq fik en teknisk opgradering med den nye elmotor med 286 hestekræfter, som erstattede udgaven med 204 hestekræfter. I RS-udgaven blev der opgraderet fra 299 til 340 hestekræfter. Der kommer sandsynligvis ikke nye motorer, og et større batteri fra eksempelvis Volkswagen ID.7 er der ikke plads til i Enyaq.