Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skoda Kylaq ser på overfladen ud som en hvilken som helst lille crossover, der sælges hos en europæisk forhandler. En praktisk lille bil med moderne udstyr og moderne motor. Køling i forsæderne, adaptiv fartpilot, trådløs mobilopladning – og en 1-liters turbomotor og automatisk DSG-gearkasse.
Kylaq kommer ikke til at stå hos nogen europæisk Skoda-forhandler, for den 399,5 centimeter lange bil er udviklet i Indien, og den produceres i Indien – og den er lavet til det store indiske marked.
Skoda kalder Kylaq for “Det nye produkt, et eksempel på demokratiseringen af europæisk teknologi for indiske kunder.” Det her er ingen tredjeverdens-bil, der er lavet af gamle blikstykker og teknologi fra i forgårs. Det er en moderne bil, som inderne kan købe til cirka 65.000 kr.
Glem alt om princippet med en bilmodel til hele verden. Det prøvede Ford, og det har mange andre prøvet. I dag bliver der lavet specifikke modeller til specifikke verdensdele, og fordi markeder som Indien og Kina i dag er vigtige og meget store, får de deres helt egne bilmodeller.
Skoda har flere modeller specifikt lavet til det indiske marked. Slavia, en mellemstor sedan, og Kushaq, en kompakt crossover. Kushaq kan man næsten ikke undgå at se har noget med Volkswagen T-Cross at gøre. Kushaq kan inderne købe for cirka 90.000 kr., mens danskerne kan købe en T-Cross til 260.000 kr.
Der er mange grunde til, at vi ikke kan købe en T-Cross for 90.000 kr. Afgifterne, produktionsomkostningerne, kravene til udledning og alle foreskrifterne om sikkerhed i biler i EU. Puh, det er en tung omgang, og det hele koster mange penge.
Men verden er ikke så nuanceret, som den engang var, når det kommer til biler. I Kina og Indien gider de ikke længere livsfarlige biler uden crash-zoner og airbags. De gider heller ikke biler, der bare spyr forurening ud.
Men sådan var det før og for ikke så længe siden. Så kunne man få kunder i ikke helt så rige lande udenfor Europa og USA til at købe blikdåser uden komfort og helt uden sikkerhed – bare de var billige nok.
En ting er, at kunderne i dag er mere krævende. Et andet vigtigt element er, at der i dag findes en verdensomspændende organisation svarende til Euro NCAP, der, logisk nok, hedder Global NCAP. Under Global NCAP forsøger man at samle erfaringer fra mange testorganisationer verden over, og formålet er at højne sikkerheden i alle biler i hele verden – også i lande, hvor sikkerhed traditionelt har ligget nederst på listen.
LÆS OGSÅ | Suzuki E Vitara – endelig el fra Suzuki
Global NCAP har testet blandt andet Skoda Kushaq, den indiske sedan Suzuki Dzire og den kinesiske Chevrolet Groove, som sælges i Latinamerika. De to første får fem stjerner – pladen fuld. Den sidste får nul stjerner.
Som europæiske kunder kan mange andre rundt i verden nu se, hvad de skal gå efter, hvis de ikke vil krølles sammen i et sammenstød. Og mange af de helt nye biler, også fra mærker vi i Europa ser som udbydere af sikre biler, gør det stadig horribelt. Det er fedt, at de sikre biler breder sig til hele verden. Også selv om det gør langsomt. Det betyder, at færre kommer til skade og færre slås ihjel.
Men min egentlige pointe med at tale om den nye Skoda Kylaq til 65.000 kr. er, at danske og europæiske forbrugere i dag er pakket så ekstremt ind i fordyrrende teknologier, strammere og strammere regler og ofte uduelige assistentsystemer, og at det bestemt ikke kun er en fordel.
Det gør vores nye biler voldsomt dyre, og det gør, at små biler til folk uden penge til en Tesla Model Y bliver efterladt uden muligheder. Folk med færre midler kan købe en ældre brugt bil. Det, de burde kunne købe burde nok nærmere en fem-stjernet indisk produceret crossover fra Skoda, der med afgifter og told og moms måske kunne koste 110.000 kr.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.