november 11, 2024

Klumme: Skoda laver lille crossover til 65.000 kr. – og vi kan glemme alt om den

Skoda Kylaq er en moderne crossover på fire meter med benzinmotor og køling i sæderne til 65.000 kr. Det lyder som fantasi, men den er god nok – hvis man er bilkøber i Indien.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Skoda Kylaq ser på overfladen ud som en hvilken som helst lille crossover, der sælges hos en europæisk forhandler. En praktisk lille bil med moderne udstyr og moderne motor. Køling i forsæderne, adaptiv fartpilot, trådløs mobilopladning – og en 1-liters turbomotor og automatisk DSG-gearkasse.

Kylaq kommer ikke til at stå hos nogen europæisk Skoda-forhandler, for den 399,5 centimeter lange bil er udviklet i Indien, og den produceres i Indien – og den er lavet til det store indiske marked.

Skoda kalder Kylaq for “Det nye produkt, et eksempel på demokratiseringen af europæisk teknologi for indiske kunder.” Det her er ingen tredjeverdens-bil, der er lavet af gamle blikstykker og teknologi fra i forgårs. Det er en moderne bil, som inderne kan købe til cirka 65.000 kr.

I Europa er det hele meget mere kompliceret

Glem alt om princippet med en bilmodel til hele verden. Det prøvede Ford, og det har mange andre prøvet. I dag bliver der lavet specifikke modeller til specifikke verdensdele, og fordi markeder som Indien og Kina i dag er vigtige og meget store, får de deres helt egne bilmodeller.

Skoda har flere modeller specifikt lavet til det indiske marked. Slavia, en mellemstor sedan, og Kushaq, en kompakt crossover. Kushaq kan man næsten ikke undgå at se har noget med Volkswagen T-Cross at gøre. Kushaq kan inderne købe for cirka 90.000 kr., mens danskerne kan købe en T-Cross til 260.000 kr.

Der er mange grunde til, at vi ikke kan købe en T-Cross for 90.000 kr. Afgifterne, produktionsomkostningerne, kravene til udledning og alle foreskrifterne om sikkerhed i biler i EU. Puh, det er en tung omgang, og det hele koster mange penge.

Men verden er ikke så nuanceret, som den engang var, når det kommer til biler. I Kina og Indien gider de ikke længere livsfarlige biler uden crash-zoner og airbags. De gider heller ikke biler, der bare spyr forurening ud.

Men sådan var det før og for ikke så længe siden. Så kunne man få kunder i ikke helt så rige lande udenfor Europa og USA til at købe blikdåser uden komfort og helt uden sikkerhed – bare de var billige nok.

En ting er, at kunderne i dag er mere krævende. Et andet vigtigt element er, at der i dag findes en verdensomspændende organisation svarende til Euro NCAP, der, logisk nok, hedder Global NCAP. Under Global NCAP forsøger man at samle erfaringer fra mange testorganisationer verden over, og formålet er at højne sikkerheden i alle biler i hele verden – også i lande, hvor sikkerhed traditionelt har ligget nederst på listen.

Global NCAP har testet blandt andet Skoda Kushaq, den indiske sedan Suzuki Dzire og den kinesiske Chevrolet Groove, som sælges i Latinamerika. De to første får fem stjerner – pladen fuld. Den sidste får nul stjerner.

Som europæiske kunder kan mange andre rundt i verden nu se, hvad de skal gå efter, hvis de ikke vil krølles sammen i et sammenstød. Og mange af de helt nye biler, også fra mærker vi i Europa ser som udbydere af sikre biler, gør det stadig horribelt. Det er fedt, at de sikre biler breder sig til hele verden. Også selv om det gør langsomt. Det betyder, at færre kommer til skade og færre slås ihjel.

Men min egentlige pointe med at tale om den nye Skoda Kylaq til 65.000 kr. er, at danske og europæiske forbrugere i dag er pakket så ekstremt ind i fordyrrende teknologier, strammere og strammere regler og ofte uduelige assistentsystemer, og at det bestemt ikke kun er en fordel.

Det gør vores nye biler voldsomt dyre, og det gør, at små biler til folk uden penge til en Tesla Model Y bliver efterladt uden muligheder. Folk med færre midler kan købe en ældre brugt bil. Det, de burde kunne købe burde nok nærmere en fem-stjernet indisk produceret crossover fra Skoda, der med afgifter og told og moms måske kunne koste 110.000 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS