Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Dacia PR
Efterspørgslen på SUV’er har taget livet af MPV’erne. Citroën Grand C4 Picasso, til sidst solgt under navnet Grand C4 Spacetourer, Opel Zafira og Renault Grand Scenic er alle fortid, og det samme er muligheden for at købe en familiebil med syv sæder til menneskepenge. Eller, ikke helt.
Prisbillighedens fanebærer Dacia har stadig Jogger på programmet, og som et led i en let 2022-opdatering fås den nu som hybrid. Er en budgethybrid fra Rumænien noget, der duer? Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg kører første tur i Dacia Jogger HEV.
Bilbasen var inviteret til Portugal af Dacia Danmark.
Det er let at blive forvirret. Præsentationen af den opdaterede, rumænske Jogger, finder sted lidt uden for Lissabon, Portugal og afholdes på … fransk?
Der er dog en mening med galskaben. For mens Portugal blot er valgt som malerisk baggrund, skyldes det franske oplæg, at det er Renault, der i dag styrer slagets gang hos Dacia. Med en oversætter i ørerne står det også hurtigt klart, at Jogger rent teknisk er gennemsyret af Renault.
LÆS OGSÅ | Test: Dacia Jogger er den bedste bil – og den værste
Selvom Dacia Jogger måler hele 2,9 meter mellem akslerne, så deler den nemlig platform med de kortere Renault-modeller Captur og Clio. Hybridsystemet, som Jogger nu kører med, kommer direkte fra blandt andet Renault Arkana, og er en gennemprøvet pakke med 1,2 kWh batteri og 50 hk elmotor.
Den samlede systemydelse lyder nu på 143 hk, hvilket er en flot effektforøgelse på 30% sammenlignet med den trecylindrede benzinmodel Dacia Jogger TCe. Hybridsystemet giver, som noget nyt, også Jogger en automatgearkasse.
Det er klart hybridsystemet, der fylder mest i opdateringen af Dacia Jogger. Det er trods alt ikke mere end et år siden, at den nye Jogger blev præsenteret. Alligevel har Dacia øjnet tilføjelsen af hybridsystemet som en mulighed for at opdatere lidt småting.
LÆS OGSÅ | Test: Med Dacia Jogger får du, hvad du betaler for
Udadtil er det kun det nye Dacia-logo, der er nyt. Indvendigt har infotainmentsystemet fået en let opdatering, mens rumænernes piéce de résistance er 7” digital instrumentering. Det er, naturligvis, hentet fra Renault, og kan blandt andet vise dæktryk og hybridsystemets energiflow.
Det lukkede hybridssytem sidder allerede i 270.000 Renault’-modeller’er, der kører rundt på vejene, hvorfor ordet ‘gennemprøvet’ nærmest er en underdrivelse. Også i Dacia Jogger fungerer systemet, og med en elmotor på fine 50 hk starter den fransk-rumænske øko-bandit altid på strøm.
I en tid, hvor elbiler kører med batterier på over 100 kWh, lyder 1,2 kWh ikke af meget. Alligevel fortæller en Dacia-tekniker, gennem en engelsktalende oversætter, at Jogger kan køre på strøm i 80% af tiden ved bykørsel. Og efter et par timer bag rattet er det et Dacia-budskab, jeg tror på.
SE OGSÅ | Video: Hybridbilen kan være den bedste overgang til elbilen
Med fuldt batteri og forsigtig speederfod holder Jogger sig længe på batteriet. Længe nok til at det påvirker økonomien, der er opgivet til 20,4 km/l, og som giver en aktionsradius på 900 km. Det virker ikke skævt og stemmer også overens med den oplevelse, min kollega Morten Bek har haft med samme hybridsystem i Arkana.
Træerne vokser ikke ind i himlen, og den turboløse benzinmotor med 90 hk skal på arbejde på et eller andet tidspunkt. Selve skiftet mellem el- og benzindrift sker udramatisk og sømløst, mens benzinmotoren desværre er en forpustet sag, der kræver mange skingre omdrejninger.
Jeg skal spare dig for udpenslede dynamiske detaljer: Både fordi det ikke er specielt relevant i en budgetorienteret 7-personers bil, men også fordi det ikke er noget at skrive hjem om. Styretøjet er spøjst afvejet uden skyggen af følelse med forhjulene, og undervognen er noget uraffineret over de portugisiske vejhuller.
Motorvejskørsel klares med en svingende succesrate. Den lidt bumlede undervogn falder bedre til ro ved højere hastigheder, mens også retningsstabiliteten er i top. Desværre så er det også på motorvejen, at hybridsystemet kommer til kort.
LÆS OGSÅ | Duel: Honda HR-V og Renault Arkana – hybrider, der kører over 800 km på en tankfuld
Den særlige koblingsløse automatgearkasse, der fordeler kræfterne fra el- og benzinmotor, klarer by- og landevejskørsel flot. Ved motorvejskørsel opfører den sig mere som en sløj CVT-gearkasse og sender den i forvejen forkølede benzinmotor op og ned i omdrejninger.
Læg dertil, at støjisolering ikke er en by i Rumænien. Det høje støjniveau fra vind og vej krydres med tonerne fra den skingre benzinmotor, hvilket hurtigt bliver trættende.
Der er ikke mere nyt om Jogger, hvorfor min kollega Mortens ord er lige så gode som mine, når det kommer til forholdene i kabinen. Vil du nøjes med den korte version, kan jeg sige, at her er så billigt, som man forventer det. Hård plastik er et bærende element for Jogger.
LÆS OGSÅ | Duel: Ny Kia Niro PHEV har (næsten) styr på Renault Captur E-Tech
Pladsen er omvendt ganske imponerende. Med 2,9 meter mellem akslerne er der god plads til den store familie. Den tredje sæderække, som normalt i biler med tre sæderækker er forbeholdt pygmæer, kan med lidt god vilje godt huse to lavstammede voksne mennesker på en tur til sommerhuset.
Jeg ved det ikke. Der er ikke forhandlet danske priser endnu, og derfor er der hverken lanceringsdato eller kroner og ører på plads. Den billigste Dacia Jogger fås i dag fra 225.000 kr., og det forventes, at hybridversionen bliver dyrere.
Skal Dacia Jogger klare sig på det danske marked, bør den holde sig under 300.000 kr. I så fald vil man stadig få meget bil for pengene med god plads til den store familie, stor aktionsradius og en pæn benzinøkonomi. Bliver prisen højere, begynder kvalitetskompromisserne at klø lige gevaldigt nok.
Det bliver spændende, om Jogger HEV kan opretholde prisbillighedens faner i et marked, der er blottet for billige biler med syv sæder.
Motor: R4 benzin, 1.598 cm3
Ydelse: 143 hk / 148-205 Nm (benzin-el)
0-100 km/t: 10,1 sekunder
Tophastighed: 167 km/t
Forbrug: 20,4 km/l
CO2-udledning: 111 gram/km
Mål (L/B/H): 455/178/169 cm
Køreklar vægt: 1.385 kilo
Bagagerumsvolumen: 708-1.819 liter
Pris: –
Find andre Dacia-modeller til salg på Bilbasen:
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.