Kategorier
Test og anmeldelser

TEST: Med Dacia Duster får du, hvad du betaler for

Lav, lav pris – og alligevel en stor bil med SUV-dyder. Dacia Duster er en meget billig vej til en ny SUV, og med faceliftet har den fået LED-forlygter og en stærk motor med dobbeltkoblingsgearkasse. Desværre gror træerne, stadig ikke, ind i himlen.

TEKST OG FOTO: Morten Bek / d. 4. december 2021

Hvad får man for 175.000 kr., hvis bilen skal være ny? En Seat Ibiza eller en VW Polo er der ikke nok til, og det kan på ingen måde blive til en Citroën C4 eller en Skoda Kamiq. 175.000 kr. rækker til en Peugeot 208 med 75 hk eller en Suzuki Ignis med masser af udstyr, men ikke til en rummelig SUV.

Specifikationer

Dacia Duster 1,3 TCe EDC Prestige

Motor: 1,3-liters benzinmotor

Ydelse: 150 hk / 250 Nm 

0-100 km/t: 9,7 sekunder

Tophastighed: 199 km/t

Forbrug: 16,1 km/l

Mål (L/B/H): 434/180/169 cm

Bagagerumsvolumen: 445-1.478 liter

Pris: 222.590 kr.

(Duster fås fra 174.990 kr.)

Det er faktisk ikke helt korrekt. I Rumænien forstår de at holde arbejds- og produktionsomkostninger nede, og de forstår at lave biler til det meget stramme budget. Dacia kan derfor overgå alle andre bilmærker ved at underbyde dem på pris.

Den 169 cm høje og 434 cm høje Dacia-SUV Duster er kun lidt kortere (men noget højere) end Nissan Qashqai. Alligevel koster den billigste Duster ret præcist 100.000 kr. mindre end den billigste Qashqai.

LÆS OGSÅ | Snart kan du få Toyota Corolla som crossover

Duster til 174.990 kr. kommer komplet med turbobenzinmotor med 90 hk, aircondition, fartpilot og varme i forsæderne. Den har endda for nylig fået et facelift, som har gjort LED-forlygter til standardudstyr, beriget interiøret i dyrere varianter med et nyt infotainmentsystem med 8” touchscreen og tilføjet en automatisk dobbeltkoblingsgearkasse til topversionen med 150 hk.

Netop topversionen, 1,3 TCe 150 EDC med fineste udstyrsniveau, Prestige, er modellen, der ruller ind til denne uges test. Den skal vise, om Duster kan stå distancen – være billig og god på samme tid.

Hvis det er en topversion, er den vel langt fra 175.000 kr.?

Hvis eksperimentet er at gøre Duster så dyr som mulig, så er det et kedeligt eksperiment. Den bliver aldrig virkelig dyr i forhold til alle andre SUV’er. Med dieselmotor, firehjulstræk, højeste udstyrsniveau og alt hvad ekstraudstyrslisten har at byde på, kan prisen kun lige krænges over 260.000 kr.

Den testede benzinvariant hjælper slet ikke på mit eksperiment – den er 18.000 kr. billigere. Prisen kommer bare ikke i nærheden af det, Nissan Qashqai koster.

Uden ekstraudstyr som metallak, nøglefri betjening og 360 graders kamera koster Duster med automatgear og 150 hk på den gode side af 223.000 kr. Langt fra basismodellens 175.000 kr., men så forsøder Dacia altså også handlen. En motor med 60 hk mere, automatgear, alufælge, infotainmentsystem med navigation, bakkamera og meget andet.

Mere motor, mere udstyr. De to ting koster altid flere penge. De gør ingen forskel, når det kommer til det basale ved Duster. Den rumænske SUV er rummelig nok til to voksne og to børn. For en høj SUV på 434 cm er den dog slet ikke forbløffende rummelig, og den kortere Skoda Kamiq gør det bedre.

LÆS OGSÅ | Skoda giver et løft til den oversete Karoq

Mens sæderne med faceliftet er mere lækre, og det nye infotainmentsystem pynter så fint (det er stadig kun okay og ikke mere), er resten af interiøret basalt. Hård, men solid plast uden antydningen af spændende, farvede indlæg. Ingen smarte løsninger i bagagerummet, men glæden ved at have sædevarme, fartpilot og fire elruder som standard.

Du nævner Qashqai flere gange. Så Duster er et alternativ?

Nej. Jeg har en stærk mistanke om, at jeg er mærket af, at jeg kører den “dyre” udgave med 150 hk og Prestige-udstyr til 222.590 kr. Jooo, der er da både 150 hk og automatgear, men jeg har det som om, det er at putte sminke på en gris. Det er ærgerligt for grisen, at udtrykket findes. Grisen er et klogt dyr. Det er dog et godt udtryk til at illustrere, at Duster aldrig kommer til at føles som andet end basal og gammeldags. Selv ikke med mange hestekræfter og meget udstyr.

Jeg er sikker på, jeg ville have det bedre med basismodellen. Jeg ville tænke, at jeg rigtig havde taget r**** på alle de fjolser, som giver 260.000 kr. for en Ford Puma eller en VW T-Cross. De har fået en dyr, lille bil – jeg har fået en stor, billig bil.

LÆS OGSÅ | TEST: Suzuki Jimny mangler bagsæderne, ikke charmen

Efter en uge med Duster har jeg en uoverskueligt lang liste med negative ting. Ting som gør, at den aldrig bliver et reelt alternativ til en Nissan Qashqai. Måske til en tre år gammel Qashqai, hvis man gerne vil have en fabriksny bil med fuld garanti og nybilsduft.

Listen er for lang til at blive skrevet ud her. Jeg plukker bare nogle få… LED-forlygterne er kun LED i nærlysfunktionen. Ved fjernlys er der tale om halogen, og det gør, at nederste “lag” af lys er hvidt, det øverste gult. Mine øjne hader det.

Der er ingen regnsensor, og intervalfunktionen kan ikke justeres. Det passer aldrig rigtig til den regn, der falder.
Panikhåndtagene i loftet er af den gammeldags slags, som jeg troede udgik for 15 år siden. De klapper ikke ind og er stenhårde. Hvis man bliver kastet rundt i et uheld, er de lige til et åbent kraniebrud.
Der er ingen automatisk nødbremse. Det er for langt ude, at det mangler i en ny bil.

Knapperne til sædevarmen sidder på siden af sædet. Der er ingen indikator for, hvornår de er tændt. Og nogle gange har jeg glemt, der er tændt op i sædet – og pludselig, efter en halv time på vejen, bliver der varme i sædet.

Uha… Noget pænt at sige?

Det er der faktisk. Jeg synes, Dacia er sluppet af sted med at sænke støjniveauet i kabinen til et ret lavt niveau. Et niveau som bl.a. Kia kunne lære noget af. Det gør, sammen med en komfortorienteret affjedring, at Duster (og dens passagerer) er tilpas også på motorvejen.

Den lille 1,3-liters benzinmotor med 150 hk gør den kompakte SUV til en stærk bil. Når jeg skal bruge kræfter, så har den rigeligt af dem. Brændstofforbruget virker også fint lavt, og så længe man ikke forventer den mindste præcision i styretøj og undervogn, kører Duster fint.

Længere kan jeg ikke være med. Tid til mere af det negative. Fint, at Duster med 150 hk kan spurte som en gal løber. Det føles bare forkert, som om resten af bilen helst ikke vil være med. Automatgearkassen er sløv, og før du når ud i krydset, er bilen der før var på god afstand, alt for tæt på. Jeg kan kun se, at motoren med 130 hk og manuel gearkasse (besparelse: 17.000 kr.) er et langt, langt bedre valg. Eller bare basismotoren med 90 hk…

LÆS OGSÅ | TEST: Ford Puma ST med 200 hk koster så meget, at luften fiser ud af ballonen på forhånd

Selv til 175.000 kr. er Duster ikke bilen, jeg ville vælge frem for så mange andre. Den er ikke udpræget rummelig, selv om den er forholdsvis stor – så dér ryger en fordel. Du kan købe en fabriksny Kia Stonic med 100 hk til 195.000 kr. De 20.000 kr. køber ikke bare en langt mere moderne bil med automatisk nødbremse. De køber også infotainmentsystem med 8” touchscreen og trådløs Apple CarPlay/Android Auto, som jeg ikke ville undvære i min nye bil.

Det kan godt være, Stonic ikke er helt så rummelig. Men den er moderne og har moderne sikkerhedsudstyr. Måske børnene har bedre plads på bagsædet i Duster. Men hvem kan med god samvittighed sætte sine børn på bagsædet af en (gammel) ny bil uden vigtigt sikkerhedsudstyr? – Især når der rent faktisk ER alternativer.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Siden 2015 har Morten investeret sin tid i sit eget projekt, siden Blogombiler.dk., som er fuld af nyheder og test af biler. På YouTube kører sidens kanal for fulde omdrejninger med videoer om nye biler.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil hellere end gerne køre en ny AMG, men han vil egentlig hellere køre en ny Seat Leon. For Bilbasen bruger han sin viden og sunde fornuft som videojournalist og biltester.