september 15, 2023

Første tur: ET5 Touring er det rigtige startskud for Nio

Som elektrisk stationcar er ET5 Touring den første bil fra kinesiske Nio, som står i en unik position overfor konkurrenterne. Bilbasen tager første tur i den nye stationcar.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Der skal overordentlig meget positivitet og en god portion vilje til, hvis salgstallene hos Nio i Danmark skal fremstå som en god start for mærket. Nio nærmer sig sin 1-års fødselsdag i Danmark, og de har solgt i alt cirka 55 elbiler. Det er, hvad Tesla rammer på en god dag.

Det er problematisk at være helt ny og helt ukendt. Endnu mere problematisk er det, når man som bilmærke bruger ordet premium og går direkte i clinch med Audi, BMW og Mercedes. Og helt håbløst er det, når man, som Nio har gjort, starter indtoget med en stor sedan, som koster 800.000 kr.

Håbet er lysegrønt, og folkene bag den danske Nio-afdeling kan nu begynde at se tågen lette over salget. Med den mere kompakte sedan ET5 er der allerede en mere passende model på programmet. Med klassens første elektriske stationcar, ET5 Touring, lyder det rigtige startskud fra Nio – og ikke bare et lille knald.

Den har designet som en løftestang

Jeg besøger det nye og midlertidige Nio Space, som ligger centralt på Amager og meget tæt på centrum af København. En lækkert indrettet container, hvor man kan møde Nio – eller bare drikke en kop kaffe. I 2024 åbner en fast lokation, Nio House, midt i København.

Udenfor Nio Space står ET5 Touring klar til første tur, og for at give solen noget modspil, vælger jeg bilen i den stærke farve Luminous Orange. Har man endnu mere mod, er der farven Sunbathe Yellow, men fordi danskerne holder sådan af grålige toner (og bedst mulig restværdi), er der også Star Grey, Deep Black og andre mere fredelige farver.

ET5 Touring er en mellemstor bil. 480 cm langt karrosseri gør den noget kortere end den nye VW Passat Variant. Designet gør den til gengæld til en smuk stationcar, hvilket jeg aldrig kommer til at sige om den seneste Passat.

At lave en moderne fortolkning, i hvert fald rent åndeligt, af Alfa Romeo 156 Sportwagon må til gengæld koste plads. Som det også gør. Bagagerummet har en god størrelse – mellem 492 og 1.300 liter. Direkte stort er det ikke. Bagsædet har god plads til to voksne, og glastaget røver ikke vigtige centimeter opad. I forhold til sedanudgaven har den nye stationcar længere siddehynder på bagsædet, og først indtryk af komforten er godt.

Forsæderne er monteret nogle millimeter lavere end i sedanen, men i forhold til BMW i4 er forsædehøjden i ET5 Touring mere som i en crossover. Det er mere en konstatering, end det er en kritik, for jeg har ingen problemer med at finde mig til rette.

Den del med batteriet

Man kan ikke købe en Nio med små hjul, stofsæder og manuel indstilling af noget som helst. Nio sælger biler, som er udstyret med alt fra panoramaglastag over LiDar-system til kunstlæderindtræk og stort lydanlæg med 23 højttalere. Ekstraudstyr til ET5’erne er primært en Komfortpakke til 18.800 kr. med massage og køling i forsæderne, varme i rattet og varme i bagsædet.

Hvad man kan købe en Nio uden, er et batteri. Det er usædvanligt, men det er måde, Nio arbejder på, fordi bilerne er udviklet til batteriskifte på mærkets stationer, Power Swap Stations (den eneste i Danmark ligger ved Slagelse). Og skifter man fra et tomt til et fuldt batteri, går det jo kun, hvis man ikke ejer batteriet, men lejer det. Med 75 kWh koster det 1.299 kr. om måneden at leje batteriet – med 100 kWh er prisen 2.199 kr.

Det er en lejepris, man teknisk set intet får ud af. Med den store undtagelse, at det gør bilen meget billigere. Med BaaS-servicen (Battery as a Service, som Nio kalder lejesystemet, koster den smukke stationcar med 490 hk og 75 kWh-batteri 424.000 kr. Hvis man vil eje batteriet, koster samme bil 517.000 kr.

Med 100 kWh er prisen, især med køb af batteriet, meget højere: med leje af batteriet koster ET5 Touring 469.000 kr., men inklusive ejerskab af batteriet er prisen hele 637.000 kr.   

75 kWh rækker ikke langt nok

Med et øje på økonomien, om det er bilens pris eller den månedlige leje af batteriet, giver det mest mening at købe ET5 Touring med batteri med kapacitet på 75 kWh. Men de 75 kWh rækker desværre ikke langt, hvis WLTP-tallet fortæller sandheden. Med en rækkevidde på 399-435 kilometer (hjulstørrelse spiller ind), er jeg overrasket over, at den lave elektriske stationcar ikke kommer længere på en opladning. 100 kWh i batteripakken giver ET5 Touring en mere passabel rækkevidde på 514-560 kilometer.

Strømforbruget er højt med 19,8-21,6 kWh for hver 100 kilometer, og da den maksimale ladehastighed kun er 140 kW (endda kun 125 kW med batteri på 100 kWh), giver det mening, at Nio satser på, at kunderne ikke lader, men får skiftet batteriet undervejs på de lange ture.

Hvad man ikke får i rækkevidde, får man i komfort, luksus og kræfter. Testturen er kort, men lang nok til at understrege, at Nio bygger biler med fremragende samlekvalitet, lavt støjniveau, et afslappet styretøj og god affjedringskomfort. Det er unødvendigt at sige, at ET5 Touring er hurtig, for den er elektrisk, har firehjulstræk og 490 hk.

Et produkt de andre ikke har

Den bedste måde at frigøre sig fra sammenligninger er ved at komme med et produkt, de andre ikke har. De elektriske stationcars, der er lige nu, er MG5 og Porsche Taycan Sport Turismo. Vi skal langt ind i 2024, måske ind i 2025, før Audi A6 E-Tron, BMW i5 Touring og VW ID.7 kommer i stationcarformatet. Og Tesla og Polestar har ingen elektrisk stationcar og får det heller ikke.

Nio ET5 Touring er et unikt produkt, som de andre ikke har. Den elektriske stationcar har også noget andet kørende for sig: ET5 Touring føles som et must have-produkt. Med den får man noget, de andre ikke har. En eksklusivitet i et hav af elektriske biler på de danske veje fra BMW, Tesla og Polestar.

Nio tager sig godt betalt for sine produkter, og premium-budskabet klinger bestemt ikke hult. Design, kabine, køreegenskaber og udstyr lever op til prisen. Det gør rækkevidden med den mest relevante batteristørrelse ikke, og Nio bør fikse det problem. Batteriskiftestationer giver mening, men ikke hvis du tit kører fra Aalborg til Odense, og den eneste station ligger over Storebæltsbroen i Slagelse.


SPECIFIKATIONER

NIO ET5 Touring 100 kWh 

Motor: Elmotorer (fortil og bagtil)
Ydelse: 490 hk/700 Nm
0-100 km/t: 4,0 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 19,3 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 100 kWh
Ladekapacitet: 125 kW
Rækkevidde: 560 kilometer
Mål (L/B/H): 479/196/150 cm
Køreklar vægt: 2.210 kilo
Trækvægt: 1.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 492-1.300 liter

Pris: 637.000 kr. (ET5 Touring fås fra 517.000 kr.)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 0/10.499 kr. (abonnement – ET5 Touring fås fra 0/9.299 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler

*Prisen er inklusive køb af batteriet. Nio tilbyder også leje af batteriet til en månedlig pris på 2.199 kr. Vælger man denne løsning – og ikke at købe ET5 Touring med 100 kWh-batteri – er bilens pris 469.000 kr.

Del artikel:

Brugte biler fra Nio til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS